Waarom denken sommige gelovigen dat ze een uitzonderingspositie hebben in deze maatschappij?

Waarom denken ze dat ze het alleen recht op beledigen bezitten? En het alleen recht op het spreken van de waarheid?

Even een voorbeeld. (mods als jullie vinden dat dit beledigend is zeg het dan even dan verwijder ik het zelf wel)

Een gelovige mag wel zeggen: "als je niet in god gelooft zal je voor eeuwig in de hel brangen"

Maar ik als ongelovige mag niet zeggen: "als gelovige zal je voor eeuwig in een bak met poep zwemmen"

(na de dood hebben we het dan over)

Dit valt mij op omdat op deze site mijn reacties in die trant altijd verwijderd worden, maar de andere niet. En op een of andere manier beledig ik de gelovige in kwestie, maar hij mij niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is te generaliserend en beledigend dus als je het zelf verwijderd vind ik het prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo dan? Ik zeg duidelijk SOMMIGE en wat is er beledigent aan. Ik zie het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je het een hij zij verhaal maakt. Dit is hetzelfde als het stellen van een vraag als waarom stelen sommige buitenlanders. Je beticht een bepaalde groep van iets doen en zet ze in een hoek. Ik zou je toon even wat veranderen... Ik vind dat de vraag niet kan dus als je hem zelf niet verwijderd doe ik dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap het ook niet Anne
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog Anne, als jullie als mods dit soort zaken beledigend vinden, terwijl de vraag me toch serieus lijkt om begrip te krijgen voor de soms ver uiteenliggende positie van mensen dan denk ik dat jullie daarmee het idee versterken dat gelovigen een uitzonderingspositie zouden hebben. Persoonlijk vind ik het idee dat gelovigen dat zouden hebben storend, omdat juist dat idee generaliserend en niet altijd correct is. Daarnaast ben ik er tegenstander van dat gelovigen bevooroordeeld zouden moeten worden. Als hier geen serieuze uitwisseling van standpunten over kan plaatsvinden blijft deze ongelijkheid bestaan naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snappen jullie het echt niet?! Je kan niet zeggen waarom doet groep X negatief kenmerk of waarom doen sommige van groep X negatief kenmerk omdat je dan die hele groep afschildert als slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kan ik dit ooit omtoveren in een niet hij zij verhaal. Het gaat immers om een uitzonderingspositie. En ik beledig hier niemand, ik geef alleen een bepaalde stelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin deze vraag is gewoon een goede vraag en zal door het lezen van de antwoorden een mildere toon krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met mlodewijk eens Anne. Waarom zou deze vraag verwijdert moeten worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus een vraag als: is het waar dat mensen met een donker huidskleur een beter ritme gevoel hebben dan blanken mensen??? zou dan ook niet mogen volgens diezelfde maatstaf. Die vraag staat er echter nog steeds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij ziet hier gelovigen als groep Anne, ik niet. Er zijn heel veel verschillende geloven en heel veel verschillende mate van geloof. Daarom zeg ik ook sommige. Als je dit verwijderd mag je vragen met Waarom doen sommige mensen dit of waarom doen sommige mensen dat ook allemaal wel gaan verwijderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij dit "als gelovige zal je voor eeuwig in een bak met poep zwemmen" zwart op wit kan aantonen en jij hier ook waarachtig achter staat, wordt het een ander verhaal deboender. En gelovige hebben absoluut geen uitzonderingspositie in deze maatschappij. Sterker nog, ze worden meer benadeeld als bevoordeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo blijkt maar weer, de vrijheid van meningsuiting is ver te zoeken. Ik vind de vraag helemaal niet beledigend. Misschien wel iets generaliserend, maar dat doet haast iedereen en wordt bij anderen ook getolereerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender als jij het niet als een groep zit waarom heb je op deze website dan een hetze tegen religieuze mensen? Ik heb meerdere gebruikers die over je klagen. Je toon tegenover religieuze mensen is respectloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind ook dat de vraag misschien geen "schoonheidsprijs" verdient om maar een cliché van stal te halen, maar ik vind het onderwerp en de daadwerkelijke vraag zeer valide, hoewel ik me kan vinden in het argument dat Antwoordman maakt over een verkeerd uitgangspunt, daarin is Deboender echter niet de enige, er zijn mensen die bij bijna al hun vragen van (al dan niet feitelijk) verkeerde uitgangspunten uitgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Anne, we snappen dit echt niet. Ik snap je redenering ook niet en ben het eens met de vragensteller dat deze vraag niet beledigend of ongepast is.
Lighten up!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed ik laat hem staan bij de eerst misbruik melding is deze vraag weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb meer het idee dat jij persoonlijk achter mij aanzit Anne. En mijn toon tegen religieuze mensen is helemaal niet altijd respectloos. Ik voer bovendien helemaal geen hetze. Ik kom enkel uit voor mijn mening, net zoals hun dat doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Je toon tegenover religieuze mensen is respectloos.", zonder eerbied. Is dit een objectieve bevinding? Geen eerbied wil nog niet zeggen dat er wordt beledigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender ik zit niet achter je aan maar ik krijg vaker klachten over je. Je reacties en antwoorden zijn gewoon af en toe beledigend. Er is hier een soort religie anti-religie beweging aan de gang. Ik stoor mij daar persoonlijk aan en ik weet dat ik niet de enige daarin ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké dat snap ik, maar net betrok je het op mij persoonlijk. En ik weet dat ik in het verleden niet altijd even rechtvaardig en aardig was. Maar ik heb dit proberen te veranderen (en er zijn een aantal mensen die dit kunnen beamen). En ik ben in deze vraag 100% serieus en ik heb geprobeerd zo correct en respectvol mogelijk te zijn zonder de essentie van de vraag uit het oog te verliezen. Het is nou eenmaal een confronterende vraag, daar komen we met z'n allen niet onderuit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, haha, er gaat dus sowieso iemand op meld misbruik klikken, zo moeilijk is dat niet. Zoiets moet je natuurlijk niet zeggen, maar alleen denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat ik even duidelijk zijn dat wat ik hier zeg, gezegd heb en eventueel ga zeggen niet persoonlijk bedoel jegens wie dan ook, tenzij ik het specifiek anders vermeld. Dit geldt ook voor datgene wat ik tegen / over een moderator zeg, dit neemt niet weg dat ik het wel oneens kan en zal zijn met mensen hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het verleden heeft deboender zich meermaals respectloos uitgedrukt - helemaal mee eens. Deze vraag echter is niet respectloos. De toon zou misschien nog een tikkeltje anders kunnen, maar da's een kwestie van minieme nuances. Niet belangrijk dus. Kortom, deze vraag kan zeker door de beugel. Lokt een discussie uit, en da's prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met mlodewijk en Rotaluclac.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enneh - ook BvB heeft zich, hoe zal ik het zeggen, ontoelaatbaar gedragen. Eerst door een antwoord te geven waarin hij een (gelovig) standpunt poneert dat heel kwetsend kan zijn voor andersdenkenden, met name voor gelovigen van andere stromingen. Daarmee maakte hij zich schuldig aan datgene waarvan hij anderen beschuldigt. Daarna door zijn antwoord te verwijderen toen de reacties daarop hem niet aanstonden. Da's kinderachtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender ben ik blij mee :-) Zoals je ziet religie komt nogal veel discussie los en om een of andere reden raken mensen daarbij snel beledigd. Dat is denk ik ook het doel van de vraag dit bloot te leggen. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens dat deze vraag strikt genomen niet verwijderd hoeft te worden en niet beledigend is. De vraag is m.i. zoals deze nu is opgesteld vooral verwarrend en nietszeggend, maar er ontstaat wel een leuke discussie. De vraag is of het de bedoeling van GV is om een discussieforum te hebben. Een Goede vraag is m.i. iets waar ook in principe een helder antwoord op te formuleren is. Zo'n antwoord kan filosofisch of wetenschappelijk van aard zijn, maar er komen m.i. behoorlijk vaak vragen voorbij die heel generiek zijn en eigenlijk op een andere plaats beter tot zijn recht komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac, ik heb gezegd dat ik dat geloofd, en niet dat iedereen dit moet geloven. En daar komt nog bij dat ik onbekeerd ben dus ook naar de hel gaat als ik zou sterven.
En de reacties zoals: "Wat een hufter, die god van jou!" "beter ga je naar Afrika. Daar is immers iedereen net zo geindoctrineerd als jij." "Maar jij gaat eeuwig god grootmaken? In sexuele zin? Dan ga ik toch liever naar de hel, lekker bruin worden." vind ik erg ongepast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@bvb, ik ken de context niet van de reacties die je citeert. Van de eerste reactie ken ik de context wel. Die reactie is namelijk van mij. Mijn mening is dat je deze ene zin in het geheel moet zien van de zinnen die eromheen staan. Ik heb al eerder aangegeven hoe je mijn reactie moet interpreteren. Namelijk: als iemand enorm zijn best doet zo goed mogelijk te leven, op alle mogelijke manieren - maar daarbij, uit onwetendheid, helaas hier en daar een verkeerde keuze maakt - is het dan rechtvaardig, die persoon zo loei- en loeihard te straffen? Die persoon die van zeer goede wille is, die altijd goed wilde doen - maar daarbij één foutje heeft gemaakt, één dingetje over het hoofd heeft gezien? Ongewild? *Mag* je die persoon onderwerpen aan een vreselijke straf, die eeuwig aanhoudt, zonder kans op boetedoening, zonder kans de fout toe te geven en tot inkeer te komen? Ik vind van niet. Ik vind het - tja, het eerder gebruikte woord komt bij jou kennelijk te hard over - eh - ik vind het _ongepast_. En in die zin vond ik jouw reactie beledigend. Zie de lange alinea hierboven - iemand die zo goed z'n best doet zal zo iets vreselijks worden aangedaan - die stelling vind ik beledigend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens, deze discussie is één van de grote uitzonderingen - we praten *met* elkaar, *tegen* elkaar - en niet *over* elkaar. Top!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@anne, dat is precies waar ik op doel, waarom is iedereen zo snel beledigt. Als ik naar mezelf en mijn omgeving kijk. Maakt hij mij niks uit als iemand zegt dat als je niet in god gelooft je dom bent en naar de hel gaat ofzo iets. Maar als je dit zou zeggen tegen iemand die wel in een god gelooft krijg je al snel het verwijt dat je beledigt. Ik krijg het idee dat over het algemeen mensen die een geloof hebben veel sneller 'op hun teentjes' getrapt zijn. En ik zeg over het algemeen. Ik heb ook een aantal chiristelijke vrienden waarmee ik een heel open en eerlijke discussie kan hebben. Waar ook niet altijd liefkozend gediscussieerd word. Ik heb altijd het idee dat heel erg moet oppassen wat ik zeg als het om een geloofsdiscussie gaat. Bij alle andere discussies heb ik dit totaal niet. En ik vraag me dus af waarom dit is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender: Waarschijnlijk is dit zo bij *een deel van* de gelovigen. Die gelovigen die menen de waarheid in pacht te hebben. Die geen verschil kunnen maken tussen overtuigd en geestdriftig discussiëren, en beledigend over andere meningen heen walsen. Die gelovigen zijn er. In alle geloven. Die ongelovigen die hetzelfde doen zijn er ook. In alle vormen van ongelovigheid. 't Is voor mij wel een reden om op te passen - ik wil niet nodeloos beledigend zijn. Maar ik wil wel mijn overtuiging kunnen uiten. Hetzelfde geldt voor welke gelovige dan ook: ook die mag, naar mijn mening, niet nodeloos beledigend zijn, maar mag wel zijn overtuiging uiten. Soms ben je ongewild beledigend. Dat kan de gelovige overkomen, dat kan (en is) jou overkomen, dat kan (en is, waarschijniljk) mij overkomen. In dat geval mag, nee moet, de beledigde partij dat melden. Op een rustige, eerbiedige manier. Alleen zo kan de (ongewild) beledigende partij er in de toekomst rekening mee houden. Net als in de trein. Als de punt van iemands tas in mijn been prikt, is dat voor mij lastig (vgl. beledigend in de geloofsdiscussie). Dan kan ik meteen iets vergelijkbaars terugdoen, of uitbarsten in een scheldpartij. Maar dat helpt niet. Veel effectiever is: die persoon erop wijzen dat zijn tas last veroorzaakt, en hem vragen daar wat aan te doen. Meestal is die vraag niet eens meer nodig, als je dat "wijzen op" rustig en beleefd (dus: met respect) doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat zo? Goh!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@magicegidius, kan ik me voorstellen. Dat is m.i. inherent aan een discussie die zich op het randje bevindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie twee mijlpalen. Eerste:
Voor het eerst een discussie over omgaan met verschillen in geloof, waarbij we _discussiëren_ in de zin van de ander aan het woord laten en luisteren. En waarin we niet in ons eigen groepje over de ander aan het praten zijn. Tweede:
Voor het eerst is een moderator gemodereerd door de gebruikers.
Puppy power!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@magicegidius Maar waarom vind je deze vraag ongepast, ik snap dat echt niet.
Het is misschien een confronterende vraag, maar het is geen vraag die ik in mijn optic genuanceerder kan stellen. Want ik merk gewoon aan persoonlijke ervaring, en alleen al op deze site, dat dit gebeurd. (mijn vraag)
En tevens zijn er gewoon een aantal dingen zoals blasfemi en dat godslastering nog in de wet opgenomen is. Hierdoor wordt toch juist een uitzonderingspositie gecreerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog geen echte ervaring met Deboender danwel zijn 'tegenstanders' op dit forum, dus ik heb de vraag gewoon onbevooroordeeld op zijn merites beoordeeld en beantwoord.
Zolang dergelijkediscussies ZOVEEL reacties op blijven roepen, blijven ze ook nuttig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rotaluclac
Ik zou nog liever zien dat deze moderator uit zijn funktie zou worden ontheven. Een hoop heisa zitten maken over deze vraag en tegelijkertijd een vraag waarin de PVV wordt gedemoniseerd laten staan.
Maar misschien heeft dit te maken met zijn eigen politieke opvattingen, die hij nog onlangs stond te ventileren en waar hij een andere antwoordgever complimenteerde die er vrolijk op los stond te godwinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender, @magicegidius, @allen:
Ik denk dat we intussen wel doorhebben dat de toonzetting een vraag/antwoord/reactie maakt of breekt. We hebben ook allemaal wel door dat de toonzetting zoals de ontvanger die waarneemt, kan afwijken van de toonzetting zoals de zender die bedoelt. Zeker in geschreven tekst, maar zelfs in een persoonlijk gesprek. Mag ik voorstellen dat we het verhaal over toonzetting nu laten voor wat het is? Dat lijkt me nu wel afdoende verduidelijkt. Ja, deboender komt hier en daar wat bot over, ook met deze vraag. Nee, deboender bedoelt dat niet zo, hij bedoelt dit als eerlijke, open vraagstelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste vraag..! Nog nooit zo'n felle discussie meegemaakt hier op GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jinx: niet meer zo fel - we komen tot elkaar, toch? Of heb ik het mis, en zakt de felheid van de discussie alleen maar doordat de meest felle discussianten zich verontwaardigd hebben teruggetrokken in hun hoekje? Nee toch, hopelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stel voor om de discussie af te ronden en dat we allemaal (inclusief ik) op onze woorden letten en eerst tot 10 tellen voordat we gaan antwoorden/reageren. Oke?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@magicegidius Klopt, heb mijn dank daarvoor trouwens nog niet uitgesproken, hierbij: dankje. @bvb Dat lijkt me sowieso goed, maar ik ben er eigenlijk voor dat je gewoon alles moet kunnen zeggen wat je wil. (Maar dan moet het wel zo zijn dat dit voor iedereen gelijk is) Maar ik denk niet dat iedereen dat met mij eens is, en dat is waarschijnlijk maar goed ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@magicegidius
Ik insinueer niets, ik geef helder aan hoe ik er over denk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender, je kunt niet alles zeggen. Althans, niet zomaar. Ik kan niet zeggen dat X een randdebiel is omdat hij in God gelooft. Da's niet alleen beledigend, het is _nodeloos_ beledigend. En daar gaat het om. Ik vind dat je alles mag zeggen, MITS (sorry, ik heb geen grotere letters) je het met respect doet, en je je beweringen onderbouwt. Prikkelen mag wel, nodeloos beledigen niet. De grens kan vaag zijn, en wat voor de een prikkelend is, kan voor de ander beledigend zijn - als we dat kenbaar maken, komt alles wel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac, ik heb mijn antwoord van een toevoeging voorzien.. dus ik zit niet stilletjes in een hoekje hoor... alleen ook nog zat andere dingen te doen.. ik nodig je te reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jinx, begin van het antwoord was specifiek aan jou gericht, dat van dat hoekje niet meer. Excuses voor de verwarring. Nu even naar jouw antwoord scrollen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mocht je mij op het oog hebben Rotaluclac: Ik zit niet stil in een hoekje te huilen hoor ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@BvB, daar ben ik blij om. Zie ook mijn reactie op Jinx' antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies! Als de klote printer hier kleur wat sneller zou afdrukking was ik al thuis geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@melissa, ik vind het juist een compliment waard. De vraag staat er immers nog steeds, en hij is de discussie niet uit de weg gegaan. Je moet niet vergeten dat we allemaal mensen zijn. Rechters advocaten en ook moderators. Iedereen heeft zijn vooroordelen gevoelens en meningen etc. en het is dus bijna onmogelijk om objectief te blijven. En nou moet ik toegeven dat ik tot nu eventuele vooroordelen aardig in de hand heb gewerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender 67 reacties..dat doe je goed...hulde aan jou ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha. Dank, hulde aan iedereen ;).
Jammer dat ik er geen punten voor kijg :P.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deboender +1 het record van 70 reacties...

Antwoorden (15)

Je vraag gaat van een verkeerde veronderstelling uit.
Je mag wel als ongelovige zeggen: "als gelovige zal je voor eeuwig in een bak met poep zwemmen".
Welke rechter zal je veroordelen daarvoor?
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat ook niet om de wet. Kijk maar eens naar de reactie van een mod hierboven. Snap jij dit nou? Dit is waar het mij om gaat.
AWM
14 jaar geleden
Deze site heeft zijn eigen rechters en dat zijn de moderatoren. Als die je vraag beledigend vinden, dan zul je je daarnaar moeten schikken en een andere manier moeten zoeken om je ideeën uit te dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze vallen onder Nederlands recht, en daar hebben ze zich aan te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal Deboender, ze mogen niet toestaan wat bij wet verboden is, maar ze mogen wel verbieden wat de wet toestaat. Dat is de vrijheid van je eigen website hebben en beheren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, tot op zekere hoogte. Ze mogen niet bepaalde groepen mensen weren of lastig vallen. Dat valt gewoon onder de discriminatie wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, daar heb je ook weer gelijk in Deboender.
AWM
14 jaar geleden
Nee, mlodewijk heeft gelijk.
Als er in de regels zou staan dat vragen over lieveheersbeestjes niet welkom zijn, dan heb je je daaraan maar te houden. Of niet meer meedoen hier als je het er niet mee eens bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt wel antwoordman, maar het zal denk ik moeilijk vol te houden zijn om in de voorwaarden te zetten dat aziatische mensen niet welkom zijn, of christenen, of mensen die in kabouters geloven of... nou ja vul zelf maar in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat we allemaal een beetje gelijk hebben, er mag veel, maar er zijn wel bepaalde restricties. Zoals wat mlodewijk zegt en bv kinderporno etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Guidance: sluit ik mij bij aan.
Elke "zuil" denkt een uitzonderingspositie te hebben in de maatschappij en komt voor hun recht op. De wetgeving ijlt nog wat na denk ik, uit de tijd dat iedereen gelovig was.
Denk bijvoorbeeld aan de wet over godslastering.

Dus ik denk niet dat het een kwestie is van gelovig/ongelovig, maar daar lijkt het alleen maar op, omdat dit de grote zuilen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kweenie, een zuil of geloofgemeenschap die voor zijn recht opkomt heeft geen maatschappelijke uitzonderingspositie. Dan is dat recht voor iedereen in de wet geregeld. Een Islamiet heeft in Nederland dezelfde rechten als een Jood of een niet gelovige. Ik weet niet op welke uitzonderingspositie je precies doelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, +1 @somdv: En over die uitzonderingspositie. Zoals Kweenie al zegt, is een van die uitzonderingen de wet over godslastering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@somdv, ik doel erop dat elke zuil zichzelf een uitzonderingspositie aanmeet, niet dat ze het werkelijk hebben. Mijn ervaring, ook op het werk, is dat elke afdeling zichzelf centraal stelt en dat men regels wel op anderen van toepassing acht, maar minder op zichzelf. Het is maar mijn mening, hoor, geen wetenschap :-)
Niet alleen gelovigen denken dat ze een uitzonderingspositie hebben en volgens mij denken ook niet alle gelovigen dit. Ik denk dat geloof en het groepseffect daaromheen dit wel aanwakkert. Maar even als analogie ook ouders langs het voetbalveld denken soms dat ze het recht op beledigen bezitten en daarmee een uitzonderingspositie hebben in deze maatschappij. Ik denk dat je in de richting moeten zoeken van onmacht en angst dat is de voedingsbodem voor niet rationeel gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn niet zozeer alleen gelovigen die denken dat ze de Waarheid in pacht hebben. Kenmerk van mensen die denken een uitzonderingspositie te hebben zijn al diegenen die mensen dat hun Waarheid de enigste is en dat er geen plaats is voor een andere. Kortom, je moet oogkleppen op hebben om zo te kunnen denken.

Toegevoegd op 05-06-2009 11:58:26
diegenen die mensen
moet zijn:
diegenen die denken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de vraag (als gelovige) niet beledigend, maar wel te generaliserend. Je probeert een/jouw mening in een vraagvorm te zetten. Als dit een discussieforum is, wat het steeds meer lijkt te gaan worden, dan is de vraag relevant, maar zou ik het stellen als "Ik vind dat gelovigen een uitzonderingspositie hebben".

Ik ben het eens met de moderatoren dat als de vraag op de manier waarop je het nu stelt eigenlijk hier niet thuis hoort. Je relativeert de vraag welliswaar met "sommige", maar daardoor zwak je de vraag weer te veel af. Op wat voor geloof doel je. Geloof in jezelf? In Sport? In God, In Allah, Boeddah? Of bedoel je met gelovigen een gemeenschap van mensen zoals een Rooms Katholieke parochie.

Ik vind dat ik - eveneens als gelovige - geen uitzonderingspositie heb ik de maatschappij. Ik weet eerlijk gezegd ook niet precies op welke uitzonderingspositie je bedoelt. Ik ben lid van een kerkgemeenschap, maar krijg bijvoorbeeld geen voorang in het verkeer. Zelfs niet op zondag. Onze gemeenschap, zeg maar de kerk als organisatie krijgt van de maatschappij ook geen extra ondersteuning, bijvoorbeeld in de vorm van subsidies of overheids geld.

Ik snap eerlijk gezegd niet waar je precies op doelt.

Toegevoegd op 05-06-2009 12:54:45
Nu er zoveel discussie over komt ben ik eens gaan googlen. Ik kwam de volgende passage tegen in de Koran: http://digiboek.50megs.com/koran/koran023.html

In o.a. vers 92 wordt gesproken over "verheven". Ook in de boeken van het Oude Testament (Jodendom en Christendom) zal het woord verheven worden gebruikt. Woorden moeten altijd tegen het licht gehouden worden in de context (en tijd) waarin zij zijn geschreven. Anders kan je alle woorden uit elk willkeurig geschrift wel gebruiken.

Als ik je vraag letterlijk moet beantwoorden vind ik dat dat komt doordat ze bepaalde woorden uit geschriften op een bepaalde manier interpreteren. Dat is heel persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is echt een onzin vraag. Nergen op gebazeerd behavelve je eigen mening.

Als gelovige moet je vandaag de dag sterk in je schoenen staan. Ongelovigen proberen kosten wat het kost, je van je voetstuk te brengen. Ik vind het prima als je tegen mij zegt dat ik waarschijnlijk eeuwig in een bak stront zal zwemmen na mijn dood; ik zal me er niets van aantrekken.

Als een gelovige zeg dat je in de hel zal branden als je niet gelovig bent, is dit een uitspraak vanuit de geloofsovertuiging van de gelovige.

Als jij zegt dat we allemaal in een bak met poep gaan zwemmen, (waar je dit vandaan haalt is me een compleet raadsel maargoed) is dit de reinste kolder. Nergens op gebaseerd.

Doelbewust negatieve opmerkingen maken tegenover gelovigen vind ik laag bij de grond. Als je echt niets beters te doen heb, ga dan fijn een rondje fietsen. Helpt prima tegen frustraties.

Toegevoegd op 05-06-2009 13:45:41
Na aanleiding van de vele reacties wil ik hier toch nog even iets aan toevoegen, namelijk:

Ik voel mij niet beter dan mensen zonder religieuse achtergrond. Nee, want ik ben ook maar een mens.
Het is niet aan mij om te oordelen of jij goed of niet goed bezig bent.

Mijn geloof is inderdaad gebaseerd op een boek. Maar bij het lezen van dit boek, GELOOF ik dat dit op waarheid gebaseerd is. En ja, tuurlijk zijn er ook stukken in de bijbel waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Niemand gun ik het 'branden in de hel'. Als ik naar mijn vrienden kijk, ben ik een van de weinige met een religieus geloof.
Nee, ik hoop dat iedereen kan genieten in het hiernamaals. Wellicht zouden mensen die eventueel in de hel belanden hier ook wel kunnen genieten, op een andere manier.

Tot slot wil ik nog even iets kwijt n.a.v. de reactie van Rotaluclac. Er is altijd een mogelijk tot inkeer, voor het te laat is. Om dan toch maar even een voorbeeld uit de bijbel te gebruiken, de moordenaar die naast Jezus aan een kruis hing, toonde berouw voor zijn daden, en had respect voor Jezus, die daar naar zijn inziens onschuldig hing. Jezus gaf hem te kennen dat hij door zijn berouw en geloof in Hem beloond zou worden met een plek in de hemel. Het is dus nooit te laat om tot inkeer te komen. Je moet er echter wel voor de volle 100% achter staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het waarom kan ik je niet vertellen.

Ik vermoed dat het gaat om overtuiging. Het deel van de gelovigen waar je op doelt, is dermate overtuigd van hun eigen gelijk, EN van hun morele plicht de ander te helpen, dat ze hun persoonlijke overtuiging wel moeten uitdragen.

Het ontbreekt dit deel van de gelovigen aan het inzicht dat er andere geloven zijn. Het ontbreekt aan het inzicht dat zij niet de waarheid in pacht hebben - hun geloof vertelt hen juist dat zij dat wel hebben, zij hebben de EEUW (Enige Echte Ultieme Waarheid).

Tja, als je dan - in hun ogen - zeker weet dat een ander fout zit, en dat je dat moet zeggen - dan zeg je dat.

Echter, een bredere blik leert ons dat een ander, met andere overtuigingen, zijn overtuigingen met evenveel verve mag uitdragen. Als beide zijden dan hun eigen overtuigingen gaan uitdragen, met dezelfde bevlogenheid - dan krijg je oorlog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitstekend antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rotaluclac: Ben het met je eens dat er een aantal mensen zijn die een godsdienst aanhouden en het ontbreken aan zelfkennis. Ik zou uit respect voor een ander (of hij/zij nu niet of in Buddah, allah, Jaweh of iets anders gelooft) nooit vinden dat de ander geen recht heeft op zijn mening. N.a.v. de aanslagen in o.a. Amerika heeft onze protestantse gemeente contact gezocht met de plaatselijk Islamtische gemeente en een convenant afgesloten om elkaar te respecteren. We hebben samen die middag heerlijk gesmuld van de Baklava en het convenant hangt in beide gemeenschappen ter herinnering dat er niet één waar geloof is. Dus zo kan het ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@somdv, heel goede aktie. Ik ben zelf in Java op vakantie geweest, vorig najaar. Overwegend islamitisch. Opvallend: superstrenge islamieten, gemiddelde islamieten, vrijzinnige islamieten, christenen van diverse soorten, boedisten, en nog veel meer - het liep allemaal door elkaar heen, men sprak er openlijk over, de katholieke kerk stond bijna direct naast de moskee. Islamieten die tijdens de ramadan zelfs geen water dronken liepen langs een terras waar andere islamieten in de middagpauze een broodje aten - tijdens diezelfde ramadan. Als we overal op die manier met elkaar zouden kunnen omgaan, zou de wereld een stuk vreedzamer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac, +1, goed uitgelegd. Ik heb ooit iemand horen uitleggen waarom hij op straat ging evangeliseren (iets wat ik nooit zou doen trouwens... krijg bij voorbaat de kriebels): 'als je in een woestijn bent met een groep, en jij weet als enige waar de oase is, dan ben je toch ook een hufter als je het niet vertelt aan de rest'?
Op deze manier wordt inderdaad door veel gelovigen geredeneerd. Zelf denk ik dat 'daar is een oase' beter helpt dan 'als je daar niet heen gaat mag je hier uit blijven zitten drogen'. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord ja. Die morele plicht zette me wel even aan het denken.
Als gelovige hou ik er ook niet van als medegelovigen zeggen dat iemand door ongeloof zou branden in de hel. Ook dat vind ik stigmatiserend.

Deboender, je weet hoe ik over je houding denk en je weet dat ik je vaak te generaliserend vind. Je nuanceert nu al meer dan je deed. Wat dat betreft gaat het vooruit.

Ik denk dat gelovigen niet boven je willen staan, ik heb meer het idee dat jij je als underdog opstelt. Maar of je nu wel of niet gelooft, generaliserende opmerkingen zijn nooit goed.

Ik voel me toch helaas aangevallen als je over een uitzonderingspositie begint. Van de ene kant zeg je dat ze denken het alleenrecht op beledigen te hebben, van de andere kant reageer je zelf ook beledigend op uitspraken die jou zouden kunnen aangaan. Het toverwoord blijft respect in deze discussie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo, ik kom een beetje laat instappen in deze vraag zie ik en blijkbaar roept hij ook nogal héftige reacties op - wat me gezien het onderwerp en mijn forumervaring ook eigenlijk niet verbaast. Eerder verbaast het me dat het onderwerp nog niet gesloten is :lol:

Jammer is dat je in je vraagstelling uitgaat van wat wel en niet mag. In Nederland mag je in principe nog steeds vrijwel alles zeggen (al bepaald je eigen fatsoenslevel voor een groot deel waar daarbij de grenzen liggen en welke woorden je ervoor gebruikt). Ga je echt over de schreef, dan hebben we in Nederland een rechter die kan oordelen of het achteraf inderdaad niet mocht en je eventuel veroordelen. En net zomin als een een gelovige veroordeeld zal worden om zijn uitspraken over wie er wel en niet zullen branden in de hel (wat me overigens weinig boeit want ik geloof niet in een hel, en ik hoef niet naar de hemel want daar ken ik toch niemand) zul jij niet veroordeeld worden over een uitspraak dat alle gelovigen mogen zwemmen in de poep.

Maar ik denk niet dat dat het soort ''mogen' is waar je op doelt. Vermoedelijk bedoel je een soort moreel 'mogen' , een vorm van acceptabel en toelaatbaar zijn.

Maar ook daar sla je de plank mis. Ook uitspraken over ongelovigen of bijvoorbeeld homo's, ook een populaire underdog in religieuze kringen, 'mogen' niet van 'de' publieke opinie, en worden misschien nog wel minderwaardiger gevonden dan vergelijkbare uitspraken tégen gelovigen.

Het nadeel is gewoon dat je op het gebied van religieuze mores niet echt kunt discussiëren, omdat die meestal zijn gebaseerd op clichees, idee-fixes en vooroordelen die zo lang en diep verankerd zijn in 'de' leer, of althans de interpretatie van gelovigen daarvan, dat argumenten, vergelijkingen, tegenbeweringen, relativeringen, verdedigingen of eender welk bewijs van het tegendeel gewoon van de tafel zal worden geveegd als zijnde niet relevant, ook niet bewezen, ja maar het is gewoon zo etc.
Wie zijn oren dichtstopt en zijn denken stopzet KAN ook op geen enkele manier worden overtuigd van eender welk tegendeel of tegenargument. En het is strontvervelend en bijzonder frustrerend om tegen dovemansoren te praten.

Zelf heb ik me inmiddels meer een 'ach, ik weet wie het zegt'- houding aangemeten, en ga me gewoon helemaal krom lachen als straks blijkt dat er gewoon helemaal geen hemel IS, of dat je een kaartje daarheen niet op aarde kunt kopen. Jammer dat ik dat niet bewijzen kan alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(including disclaimer stated by mlodewijk in reactions, the reader of my answer accepts that he/she has been informed and will not take any item hereafter personal unless otherwise stated).

Ik vind/ben overtuigd van het volgende:
Helaas is een onderdeel van globaal alle geloven (eigenlijk eerder religies) dat een niet gelovige persoon het mis heeft. Immers, de Koran verguist ongelovigen, de Bijbel verzoekt het verspreiden van het geloof (dit doe je schijnbaar door te zeggen dat het de weg is, de basis van ons kapitalistisch gestel en de huidige problemen).

Naast het feit dat als onderdeel van een geloof het 'verbreiden' een taak zou moeten zijn van een gelovige, is het (ik heb dit al eerder geopperd in antwoorden) volgens mij ook sterk afhankelijk van de standvastigheid in eigen geloof en de respectvolle invulling van het eigen geloof.

Een voorbeeld van iemand die snel reageert op opmerkingen over geloof:
Ik geloof in wat er binnen het geloof wordt gesteld. (de volgende aanvulling is niet bij de persoon zelf bekend) Omdat ik niet zeker genoeg ben van mijn geloof, sla ik tegenspraak liever neer, zodat ik geen argumenten hoef te noemen. Mijn geloof is de enige waarheid, dus mag ik niet een argument van een ander overpeinzen, dit zou afvallig zijn.

Een voorbeeld van iemand die gelooft en respect behoudt voor en vrijheid die hij ontvangt ook geeft:
Ik geloof in wat er binnen het geloof gesteld wordt, waar ik me kan aansluiten en zoals ik geloof hoe het geloof zou moeten cq kunnen worden geleden.

Het verschil van beide is erg groot, omdat de eerste geen toegang tot discussie geeft en uitsluitend 'overtuiging' zal proberen te forceren. De tweede is overtuigd en zal uitdragen wat hij gelooft en vragen om begrip hiervoor. Dit vormt een coextensie tussen wel en niet geloven, waarbij wederzijds respect kan bestaan.

Stel je voor:
Ik doe 's avonds m'n deur dicht, doe het licht uit, ga naar boven en hoor gestommel en brekend glas. Iemand breekt in mijn huis in. Ik loop naar de telefoon en bel de politie. De persoon wordt aangehouden. Ik heb mijn domein beschermd.

wie is de gelovig persoon?
Wie in het verhaaltje kun je het meest vereenzelvigen met een gelovige?

Tegenstrijdig is het niet?

Ik ben bang dat deze discussie (vraag en antwoord) voor veel mensen van beide kanten van de lijn een issue zal blijven, maar erover praten blijft belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelovigen mogen hun geloof uiten en doen dat zonder bijbedoelingen maar ongelovigen beschouwen die uitingen als beledigend.

Ongelovigen mogen hun ongeloof uiten en doen dat zonder bijbedoelingen maar gelovigen beschouwen die uitingen als beledigend.

Kortom: "wie de schoen past trekke hem aan"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Guidance, het klopt dat ik mezelf tegenspreek omdat er altijd tegenspraak zal blijven, beide kanten, dat ik juist wat ik hiermee wil zeggen. En ik ben er niet op uit om geprezen te worden oid, en ik denk ook dat mlodewijk een andere religie volgt dan ik waardoor de vergelijking niet correct is tussen hem en mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat we misschien wel andere opvattingen hebben over bepaalde zaken BvB, maar ik denk niet dat we een andere religie hebben. Ik heb er overigens ook niet om gevraagd om hier en daar geciteerd of anderszins aangehaald te worden, ik heb er ook geen bezwaar tegen trouwens, mijn mening wordt er niet anders van en mijn mening wordt er ook niet meer of minder waard van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mlodewijk, ok, helder voor me ;)
Alleereerst: Het betaamt een gelovige niet om te beledigen. Een christen (een echte volgeling van Christus) volgt Jezus Christus na. Hij beledigde niet. De Bijbel zegt dat als hij geschimpt werd, schimpte hij niet terug. Natuurlijk kon hij antwoord geven of van repliek dienen die onnavolgbaar is.

Dreigen met de hel is niet Bijbels. De Bijbel spreekt nergens over dat mensen voor eeuwig in vuur branden na hun dood.
Zou het van liefde getuigen als Onze Schepper je 80 jaar laat leven en je dan eeuwig laat "pijnigen" in een hel.
Er is wel symbolisch naar eeuwig vuur verwezen, maar nergens word de gedachte ondersteumt dat men na de dood gekweld worden. In de Evangelien spreekt Jezus over Lazarus na de dood Let wel: Het was een illustratie. Want hoe kan Lazarus door 1 druppel water op zijn tong van zijn dorst gelest worden. Als het allemaal letterlijk was kan het allemaal niet.

Het boek Prediker (van Salomo) zegt dat de doden van niets weten. Er is geen activiteit in de dood.

Ook Jezus werd belastert en beledigd, maar toepassen van de Bijbelse maatstaven siert een christen niet om te deigen of te beledigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Piertje, wat je zegt klopt wel, maar ik begrijp niet helemaal hoe je hiermee de vraag wilt beantwoorden.
waarom denken SOMMIGE ongelovigen precies hetzelfde

daarom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gelovige zal zelfs zijn ergste vijand niet in de hel wensen. Wel zal hij zijn eigen helwaardigheid erkenen. Er staat ons iets te wachten mensen! De God van de bijbel bestaat nog steeds en Hij mocht ons noch eens stil zetten op de weg naar de eeuwigheid. Er zijn twee wegen. Een derde is er beslist niet.

En wat betreft die uitzonderings positie? De wereld wil een gelovige juist verbieden om te leven zoals God ons in Zijn woord voorhoud. Lees daarover de wet der tien geboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gelovige is bang... En omdat hij bang is beroept hij zich bij voorbaat op het recht van gekwetst te zijn op het moment dat iemand anders er ook maar iets van zegt...

Dat doet alleen een gelovige... En daarom denken ze allemaal een uitzonderingspositie te hebben...

En een ieder die gelooft, die weet het niet... daarom gelooft hij toch, bij gebrek aan weten...

korter kan ik het niet zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer vooral voor jezelf te spreken, dit geldt niet voor iedereen, noch voor iedere gelovige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er wel een kern van waarheid inzit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een kern. Wie is er nu niet in de kern bang voor kleine dingen, grote dingen, onzekerheid, de dood, weet ik veel, wij gelovigen hebben daar echt geen patent op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat klopt en zie je zelf niet als gelovige... Dan doe je jezelf zo te kort... Het feit dat je een andermans menig verdedigt, nu dus ook al is het maar een reactie, laat zien dat je voor je mening uitkomt en het is je mening niet, het is de menig van een ander...
Heeft JC ooit iemand anders´ mening verkondigd, nee dat deed hij niet... Laat alle woorden en betekenissen los please als je XiniX leest, gelovige van XiniX kan heel wat anders betekenen dan jouw gelovige... Daar zit vaak wrijving, zie ik... Ik ben geen naprater en ik definieer graag de woorden op mijn manier, alleen maar om je op een ander been te zetten. en met alle respect... Dat is mijn passie en als je mij gaat bijten, dan bijt je mis... Kijk waar die vinger heen wijst, en bijt niet in de vinger... En dat levert niets op, je kunt het toch niet winnen van XiniX, die is veel te snel en hij heeft niets te verliezen... Nooit niet... Als je er zo naar kijkt dan kan het anders zijn... Er zijn er genoeg die dat al snappen van XiniX... En die waarderen elk woord... Ik ben geen persoon... geen ego... ik verkondig niets... ik spiegel alleen... En ik kan me net zo makkelijk tegenspreken... vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan begin je weer over definities. We hebben een taal, in dit geval de gemeenschappelijke taal Nederlands, waar slechts weinig variatie zit in de betekenis van woorden, dit zelfs vrijwel onafhankelijk van waar in Nederland je je bevindt. In het licht van het vorenstaande wil ik je dan ook graag vragen wat dit met bijten te maken heeft volgens jou? Je beweert gewoon simpelweg voor 'gelovigen' te kunnen spreken. Het feit dat je dit doet is objectief waarneembaar. Op dat punt heb je het denk ik bij het verkeerde eind, wat je voor de rest vindt moet je zelf weten, maar behalve voor jezelf kun je dit soort uitspraken niet doen, dat bedoel ik. Ik mag mezelf naar eigen goeddunken gelovige noemen overigens en ik deel jouw mening over 'andermans meningen' niet, ik spreek daarentegen ook niet voor alle gelovigen, zelfs niet voor alle gelovigen binnen een bepaalde gemeenschap, dat kan namelijk niet en dat is nu precies mijn punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan nog iets, waarom spreek je over XiniX in de derde persoon enkelvoud? Het is toch echt jouw gebruikersnaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat XiniX niets met mij te maken heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou je zijn account ook niet moeten gebruiken lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX is een naam, dat is niets...
Shanti ook niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: lichtelijk verdraaid Twents spreekwoord: Tegen een schaap valt niet te kuttelen, tegen een dwaas niet te pruttelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben in Drenthe opgegroeid, maar ik denk dat ik voldoende begrijp van het spreekwoord om het hierbij maar te laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;)