Wat is het verschil tussen een kathedraal en een domkerk?

Ik ben een tijdje terug in Florence geweest, hier staat een enorm mooie dom, nu valt het mij op dat er maar een beperkt aantal domkerken zijn. Wat is precies het verschil tussen een domkerk, kathedraal en een gewone kerk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
25.8K

Antwoorden (4)

Dom is een leenwoord vanuit het Latijn. In het Italiaans is het duomo. Vertaald naar het Engels is dat cathedral...

Er is dus geen verschil, behalve dan het deel van de wereld waar je je bevindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord kathedraal stamt af van het Latijnse woord cathedralis, en wordt gebruikt om de hoofdkerk van een bisdom aan te duiden; dit is de kerk waar de bisschopszetel (in het Latijn cathedra) staat.
In sommige talen is het woord 'dom' (in het Latijn domus) synoniem voor kathedraal; het betekent altijd ‘bisschoppelijke hoofdkerk’.

In Nederland zijn 7 kathedralen:
Utrecht - St. Catharina
Groningen - St. Jozef
Haarlem - Sint Bavo
Rotterdam - HH. Laurentius en Elisabeth
Breda - H. Antonius van Padua
Den Bosch - St. Jan Evangelist
Roermond - Sint Christoffel
Amadea
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
In Utrecht staat ook een Dom. Betekent dat dan, dat er in één stad *twee* bisschoppelijke hoofdkerken staan?
Amadea
13 jaar geleden
De Dom is een protestantse kerk, die kent geen bisschop. (zie http://www.domkerk.nl). De St. Catharinakerk is parochiekerk van de Salvatorparochie Utrecht en tevens kathedraal van het aartsbisdom Utrecht. (zie http://www.dekathedraal.com).
Heb onlangs een rondleiding gehad in de sint Christoffelkathedraal in Roermond, en daar werd ons verteld dat het woord kathedraal afkomstig is van het Latijnse cathedra, wat zetel betekent. Een kathedraal is dus de hoofdkerk van een bisdom, waar de katheder, oftewel zetel, van de bisschop staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kathedraal is (en dus niet was) de hoofdkerk van een bisdom. Het is de kerk waar een bisschop zetelt.

Een dom kan ook een voormalige kathedraal zijn.