Wat is het verband tussen seksueel misbruik binnen de R.K kerk en homoseksualiteit?

Vanuit sociologische perspectieven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welk verband zou er kunnen zijn dan? Is dat dan hetzelfde verband als tussen sexueel misbruik op een voetbalvereniging en homosexualiteit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is juist de vraag ik die stel. Misschien had een van 'Is er een verband..' beter geweest.

Het beste antwoord

Pas als hier onderzoek naar is gedaan, en er iemand op is gepromoveerd, valt daar uit sociologische perspectieven iets over te zeggen.
Anders blijft het gewoon meningen uiten. Psychologen en psychiaters hebben er wel uitspraken over gedaan, zie onderstaande link, maar dat is nog niet hetzelfde als een onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Precies hetzelfde verband als tussen heteroseksualiteit en het als volwassen man verkrachten van kleine meisjes, of het als volwassen vrouw misbruiken van kleine jongetjes: geen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap de vraag niet zo goed.
Maar zoals je het stelt is er geen enkel verband, afgezien van het feit dat de mannelijke priesters kleine jongens misbruikten, wat onder pedofilie valt en dan in dit geval ook onder homoseksueliteit omdat het jongens waren.
Pedofielen vallen echter niet alleen op jongens, maar op kinderen die nog niet de puberteit hebben bereikt. De enige reden dat het steeds jongens zijn geweest is omdat alleen jongens bij de kerk werden ondergebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een direct verband zie ik niet zo, al zal er ongetwijfeld door de politiek van toedekken door de kerk een soort gedoogzone zijn ontstaan welke potentiële misbruikers misschien heeft aangetrokken.