Waarom is Jeruzalem belangrijk voor de joden, christenen en moslims?

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat voor de christenen is een beetje dom van me, dat is om Jezus. Maar waarom is het nou precies ook belangrijk voor joden en moslims?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
18.5K

Het beste antwoord

owel joden, christenen als moslims beschouwen Jeruzalem als een belangrijke stad.
Voor joden is de Westmuur (ook bekend als 'Klaagmuur'), de Westelijke Muur van de voormalige Tweede Tempel, de stenen expressie van hun religieuze traditie.
Moslims komen naar Jeruzalem, omdat op de Tempelberg in de oude stad de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee staan, de belangrijkste islamitische centra na Mekka en Medina.
Voor christenen ten slotte is Jeruzalem de stad waar Jezus leefde en werkte, gekruisigd werd en uit zijn graf herrees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat Jezus daar is gestorven (aan het kruis) omdat Mohammed daar naar de hemel rees en omdat daar de tempel van de koning van de Joden heeft gestaan (de naam ben ik eigenlijk kwijt maar het was iets met een S ff kijken in mijn geschiedenis boek)

Toegevoegd na 3 minuten:
Staat niet in geschiedenis boek maar ik weet ckkr dat ik het op school heb behandeld!! Aaaaaahhh.... Module kruistochten

Toegevoegd na 6 minuten:
Srry kan het boekje niet vinden maar het is echt waar, Mohammed dood Jezus dood en heilige koning Salau ofzo moet je anders maar opzoeken en iets met die tempel die op de berg stond had ook met alledrie de geloven te maken (als school het zecht zal het wel waar zijn.....)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze week eerder was er een soortgelijke vraag. Ik heb deze site toen in zijn geheel doorgelezen. Heel informatief. Ook over Jeruzalem.
De Tempel voor de Joden
De plaats waar Jezus stierf voor de Christenen
En de Offerplaats, waar Abraham bijna zijn zoon offerde, voor de Moslims.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeruzalem is niet belangrijk voor de christenen. Voor de Joden en Moslims zijn het plekken waar hun geschiedenis zich heeft afgespeeld. Hun grote tempels stonden daar.

Geen van beide groepen wil een oplossing anders dan die waarbij ze alleenheerschappij over Jeruzalem krijgen.
Dus zal er nooit vrede komen

Op een of ander moment zal een nucleaire bom dat probleem oplossen door de steen des aanstoots weg te vagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min, voor christenen, joden en moslims is Jeruzalem wel degelijk belangrijk.
Daarbij was de vraagstelling waarom deze stad zo belangrijk is voor deze groepen, anders was de vraagstelling geweest, waarom hebben ze een conflict over die stad..
Dat een bom het conflict zou oplossen, ben ik zo wie zo niet met je eens, denk eerder dat het conflict dan juist groter word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk wel. Niet om er een oorlog over te beginnen, of er aan deel te nemen, maar wel als symbolische plaats. Jeruzalem, stad van Vrede, zingen veel Christenen, en denken dan waarschijnlijk aan de vrede die iedereen wil.
Trouwens de Joden zongen dat lied eerst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
RTF, je mint beter dan je leest. Het christendom heeft niet veel met Jeruzalem , maar de Joden en Arabieren willen er wel een oorlog om voeren. En ik heb aangegeven waarom.

Als een nucleaire bom het conflict gaat beslissen(en die kans is zeker niet klein), dan blijven er geen partijen over om te vechten. Probleem is daarmee uit de wereld. En het is bovendien nog hun eigen schuld. @Ineke: ik weet niet over welk lied je het hebt. Ik heb dat nog nooit horen zingen, maar ik ben geen christen natuurlijk en godzijdank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lied Jeruzalem, dat ik wel ken is dat lied van de orthodoxe Joden, aanstichter en voedend element in het Midden Oosten confict
Voor de genoemde gelovigen is dat een heilige plek.
13 jaar geleden
omdat het in de drie abrahamitische religies belangerijk plaat is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'abrahamitische religies' Het moet niet gekker worden. Het oude testament hoort niet bij het christelijk geloof.
Ik kan met overtuiging zeggen zonder politiek tintje dat Jeruzalem een plek is voor alle drie, alleen iedereen heeft zijn eigen plek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er voor alle 3 religies geschiedenis heeft plaats gevonden in Jeruzalem.

Daarom vind ik dat Jeruzalem voor moslims,christenen en joden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het oude Jeruzalem werd in het jaar 70 na chr verwoest door de romeinse legers. Jezus voorspelde dat Jeruzalem door de heidenen vertreden zou worden. Hij zei in Mattheus 23: in vers 37 tot 39; Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en de tot u uitgezondenen stenigt- hoe dikwijls heb ik uw kinderen willen vergaderen, zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert. Maar gij hebt het niet gewild. Ziet, uw huis wordt u verlaten achter gelaten. ( En hier bedoelde jezus de tempel mee ). De Joden accepteerden Jezus niet, de Schriftgeleerden en Farizeeen lieten hem zelfs ter doodt brengen en aan de paal hangen. Want zei hij. Want ik zeg u van nu af, zult gij mij geenzins meer zien, totdat gij zegt Gezegend is hij die komt in Jehovahs naam! En nu komt het: Jehovah koos voor een ander volk. De joden hadden afgedaan! In Handelingen 15: vanaf vers 14 staat te lezen : Simeon heeft uitvoerig verhaald hoe God voor de eerste maal zijn aandacht op de naties heeft gericht om uit hen een volk voor zijn naam te nemen. De Jehovahs Getuigen!