Hoe kun je iemand verhinderen dronken te gaan rijden?

Een vriend van ons drinkt op een feestje 5 flesjes bier en rijdt daarna zijn vrouw en kinderen naar huis.
Diverse mensen hebben al tegen hem gezegd dat hij dat niet moet doen, maar hij zegt dat hij er geen last van heeft en gaat gewoon achter het stuur zitten. Zijn vrouw protesteert niet.
Wat kan ik doen? Het liefst zou ik de politie waarschuwen, zodat die hem een enorme bekeuring geven.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.5K
paulus811
7 jaar geleden
Met 5 flesjes zitten veel mensen nog onder een promillage 0,5, het ligt sterk aan de persoon en hoe lang het feestje duurt. Ik adviseer niemand om met 5 bier op te rijden, maar hij kan zomaar onder de promillagegrens zitten.
dudemeister
7 jaar geleden
je zegt : 'Het liefst zou ik de politie waarschuwen, zodat die hem een enorme bekeuring geven" doe dat dan een keer.
stel dat er een x iets voorvalt dan zeg je ' Het liefst had ik de politie gewaarschuwd, zodat die hem een enorme bekeuring konden geven'
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@paulus811 Zelfs na 1 flesje is het mogelijk niet meer naar behoren een voertuig te kunnen besturen, dus na 5 biertjes kan iemand total loss zijn. Het probleem is: heeft de persoon gegeten te voren, wat is zijn gewicht, hoe is zijn conditie , heeft hij gewerkt? En zo zijn er meer factoren!!! Zou die persoon toch niet graag in de auto tegenkomen

Antwoorden (5)

De 'gemakkelijkste' manier is > sleutels afpakken < maar ja, als hij er echt geen last van heeft/niets van merkt, dan zal dat wel problemen opleveren. Bovendien zal dat maar eenmalig werken (ik kende iemand -zelfde probleem- die vervolgens altijd nog een reserve sleutel bij zich had!), als het tegenzit.

@Zijn vrouw zou je misschien willen inschakelen, lijkt me wel logisch "rijdt daarna zijn vrouw en kinderen naar huis...", het kan zijn dat zij alleen niet tegen hem opkan , gebeurt vaker en mensen die eindeloos ruzie over van alles hebben > stompen af < en geven dan de moed maar op.

@Als er nog een oudere generatie in beeld is, zou dat de oplossing kunnen zijn. Schakel deze in, als hij nog respect voor zijn vader/moeder/oom/tante heeft, kan dit zeker helpen.

@De laatste oplossing die ik kan bedenken is een >> INTERVENTIE <<

Hierbij komen de familie/gezin/vrienden van de hoofdpersoon bij elkaar en gaan het 'gevecht' met hem aan. Blijven hem wijzen op alle gevaren op de risico's die hij en NIET ALLEEN HIJ loopt > voor de kinderen < moeten ingezet worden , dat raakt iemand die redelijk onverschillig is, toch wel.

(Er zijn professionels die hierbij kunnen helpen.)

Dit zijn geen simpele problemen, Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Familie inschakelen helpt niet. Iemand die drinkt kan dat alleen vrijwillig opgeven. Zo gauw anderen zich ermee bemoeien gooien ze de kont tegen de krib en drinken zelfs meer dan ze van plan waren.
Een heel goede vriend kan alleen in een een op een gesprek eenmalig de koe bij de horens vatten, maar moet dan overduidelijk op de mogelijke gevolgen wijzen. De man zal zelf moeten stoppen en zijn verantwoordelijkheden nemen.
Misschien is de man in kwestie niet verslaafd en kan hij er echt tegen. Toch zal zijn reactiesnelheid hoe dan ook minder zijn en daar is hij zelf nog niet van overtuigd.
Blijf niet allemaal zeuren, je maakt het alleen maar erger.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij is (denk ik) niet verslaafd. Maar ik ga er inderdaad van uit dat zijn reactiesnelheid fors verminderd is.
Ivana
7 jaar geleden
Niet mee bemoeien Helene. Je maakt het alleen maar erger. Als je er vanuit gaat dat zijn reactie snelheid FORS verminderd is, is dat een willekeurige aanname die door jou niet te bewijzen valt.
Als je dit wil voorkomen, zit er niets anders op dan je feestjes alcoholvrij te houden en de alcohol ergens op te bergen waar niemand het vind.
Als je dat niet wil, zeg dan tegen hem dat je de politie belt, als hij meer dan 2 biertjes drinkt en doe dat dan ook als dat gebeurt.
Dat is beter dan dat hij samen met zijn vrouw en kinderen en in het ergste geval onschuldige andere weggebruikers een ongeluk krijgt, terwijl jij dat met 1 telefoontje misschien had kunnen voorkomen.
Of hij ervan leert? De tijd zal het leren..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Leuk idee, maar werkt natuurlijk alleen als je zelf de organisator van het feestje bent. ALcoholvrij aan een ander opleggen die een feest organiseert gaat mij toch echt een grote stap te ver.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, ik was er vanuit gegaan dat het ging over feestjes bij HeleneF thuis, maar het kan natuurlijk net zo goed gaan over feestjes bij anderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ crea - het gaat om feestjes bij anderen thuis. Als het bij mij was kreeg hij niet zoveel.
En de politie bellen - wat zal die dan doen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het beste geval: als er een auto in de buurt is, zullen ze hem aanhouden, is dit niet het geval, dan waarschijnlijk zo snel mogelijk thuis opzoeken. Lukt dit om wat voor reden dan ook niet, dan zal zijn nummerbord genoteerd worden en zal hij de komende tijd in de gaten gehouden worden.
In het slechtste geval doen ze niets met de melding, behalve een notitie ervan maken, maar ook dan is het ook niet voor niets, als er vaker soort gelijke melding wordt gedaan over dezelfde persoon, kunnen ze het niet negeren en zal er actie worden ondernomen.
Mij gaat het veel te ver om de verklikker te spelen.
Je kunt hem op zijn verantwoordelijkheid aanspreken.
Bij het volgende feestje hem gewoon niet meer uitnodigen kan ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is hij/zij bij jou op visite dan geef je hem/haar toch niets meer? Wordt hij/zij boos? Nou, dan blijven ze de volgende keer maar weg. Korte metten mee maken ook al is het familie of een collega.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het gevaldat hij op een ander feestje is en na het zuipen wil weggaan, bel politie!!!!!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ Laudemus1945 het is inderdaad niet bij mij thuis. Dan laat ik het niet zo ver komen. Maar bij zijn ouders thuis. Die zeggen er (soms) wel wat van, maar laten hem toch zoveel bier drinken. :-(
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wijs de ouders op hun verantwoordelijkheid al is hij gehuwd, heeft kinderen en dan nog dit gedrag vertonen is a-sociaal. Dar mogen zijn ouders hem best op wijzen en anders moet zijn vrouw weigeren om met de kinderen bij hem in de auto te stappen. Liever ruzie dan dood, toch??