Is sex belangrijk/essentieel voor een goede mentale gezondheid?

Ik leerde ooit een oude Ierse man kennen met wie ik nogal vergaande gesprekken had. Hij zei ooit: 'Well, if you don't get your basics right...'. Ik vroeg hem wat hij bedoelde met mijn 'basics'. Hij zei: 'Well, healthy food, sleep, and sex.' Ik vroeg hem toen waarom sex essentieel was maar ik heb het eigenlijk niet zo goed begrepen.
Ik ben intussen 49 en ik heb momenteel geen (seksuele) relatie. Enkel wat oppervlakkige vriendschappen met vrouwen. Ik heb vanaf mijn 25ste ongeveer wel altijd in een (seksuele) relatie geweest, met verschillende vrouwen (niet terzelfdertijd, maar gewoon relatie na relatie). Nu ben ik al enkele jaren vrijgezel. Ik heb zelf zo een beetje het gevoel dat het een heel gedoe is, een vriendin zoeken, 'committed zijn'... Ik heb wel seksuele verlangens als ik op straat (voor mij) aantrekkelijke vrouwen zie, maar ik heb in mijn relaties ook vastgesteld dat die seksuele verlangens er ook zijn als ik al in een relatie ben (en dan dus ook naar andere vrouwen toe, wat mijn partner dan doorgaans niet zo gezellig vond). Dus ik zie mezelf ook niet weer eens een vrouw het hof maken om haar uiteindelijk voor mij te winnen, wetende dat ik mijn aantrekking tot andere vrouwen niet kan elimineren en ook geen zin heb om de hele tijd toneel te moeten spelen (doen alsof mijn partner de enige is die ik aantrekkelijk vind).
Ik weet dus soms niet of ik er nu wel of niet onder lijdt dat ik geen seksuele betrekkingen heb. Misschien lijd ik eronder zonder het te beseffen.

tinus1969
2 jaar geleden
@Goeievraagstell, ik heb even teruggezocht en je kreeg al in 2018 (en niet van mij!) een goed advies om professionele hulp voor jezelf te zoeken. Je lijkt behoorlijk met jezelf in de knoop te zitten als het gaat om liefde sex en relaties.
Goeievraag kan algemene antwoorden geven op algemene vragen; maar jij hebt iemand nodig die jou helpt met JOUW persoonlijke vragen.
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. Ik heb alle vragen van deze GV' er uit 2018 bekeken - maar niet die vraag kunnen vinden.
Antoni
2 jaar geleden
Ritsuka en TurfGraver geven dat advies bij de reacties op de vraag Kan een mens ontsnappen aan de biologische d(w)(r)ang tot voortplanting? van 13 november 2018, @SentWierda. Zie https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/seksualiteit/vraag/656543/mens-ontsnappen-biologische-dwrang-voortplanting/. Misschien zijn er meer mensen die een soortgelijk advies gegeven hebben bij andere vragen.
tinus1969
2 jaar geleden
Als aanvulling, ik denk niet dat je gek bent, of ziek. Worstelen met liefde sex en relaties is op zichzelf heel gewoon en mss heb je ook iets van een midlifecrisis (ook heel gewoon als je 49 bent).

Antwoorden (1)

Nee. Het is wel gezond, maar niet essentieel.
Door intimiteit en aanrakingen komt het hormoon oxytocine vrij: dit zorgt voor een fijn en ontspannen gevoel. Maar het ontstaat ook bij gewone sociale interactie.
Door seks komt het hormoon dopamine vrij: dopamine geeft je energie, maakt je optimistischer en bevordert je creativiteit. Als je regelmatig seks hebt, voer je je dopaminesysteem als het ware op. Maar er zijn hiervoor andere manieren, zoals sport, mediteren of koud douchen.
.
Masturberen
Masturberen is niet alleen ontspannend, maar het kan bij mannen ook het risico op prostaatkanker verminderen. Daarvoor zouden ze wel tot zeven keer per week moeten klaarkomen. Uit twee verschillende onderzoeken blijkt dat mannen die veel klaarkomen tot 36% minder kans maken op de ziekte.
Hooikoortsklachten kunnen afnemen door zelfbevrediging. De vinding wordt gebaseerd op het feit dat de neus en de geslachtsorganen gelinkt zijn aan hetzelfde deel van het zenuwstelsel dat reflexen regelt.
Masturbatie heeft ook een heilzame werking op RLS (Restless Leg Syndrom), een afwijking waarbij benen tintelen en jeuken, en moeilijk stil zijn te houden.