Als je geregistreerd partnerschap hebt maar niet samenwoont ,kun je dan samenwonen met een andere?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Relaties
4.1K
ronron1212
4 jaar geleden
geregistreerd partnerschap is net als een huwelijk dus als jij zo nodig wilt samen wonen met een andere en je partner vindt dat goed waar om ga je dan niet scheiden.

Antwoorden (2)

Bij een geregistreerd partnerschap ben je verplicht om elkaar te voorzien in het levensonderhoud, maar je hoeft niet op hetzelfde adres te wonen.
Je kunt indien gewenst samenwonen met iemand anders.
Pas wel op bij scheiding:
De plicht tot het betalen van partneralimentatie kan onder meer worden beëindigd indien de alimentatiegerechtigde samenwoont met een ander als waren zij gehuwd. Van belang in dit verband is artikel 1: 160 BW, dat luidt:
Een verplichting van een gewezen echtgenoot om uit hoofde van echtscheiding levensonderhoud te verschaffen aan de wederpartij, eindigt wanneer deze opnieuw in het huwelijk treedt, een geregistreerd partnerschap aangaat dan wel is gaan samenleven met een ander als waren zij gehuwd of als hadden zij hun partnerschap laten registreren.
4 jaar geleden
Vanuit de inkomstenbelasting gezien is degene met wie je het geregistreerd partnerschap hebt je fiscale partner, ook al woon je niet op hetzelfde (binnenlandse) adres. Dus als je samen aangifte doet, doe je dat met je geregistreerde partner (ook al woont die ergens anders) en niet met degene met wie je staat ingeschreven op hetzelfde woonadres.