Waarom zweet mijn vriend zoveel in zijn slaap?

Ik word er helemaal gek van. De slaapkamer stinkt altijd ik was de dekens lakens en kussen om de twee dagen. Ik lig altijd in een vies bed. Hij pakt ook mijn kussens als ik niet in bed lig waardoor mijn eigen kussens ook gaan stinken. Het ergste is nog dat hij niet naar de dokter wilt en boos word als ik erover klaag. Heeft iemand alsjeblieft een oplossing. De dekens zijn niet te warm en de slaapkamer ook niet het raam staat altijd open en vaak doe ik in de ochtend de balkondeur ook nog even open en ga dan verder slapen. Hij zweet ook wanneer het koud is. Bergen met was heb ik hier door ook heel erg slecht voor het milieu en mijn energie rekening. Help aub!!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Huid
13.8K
Ritsuka
4 jaar geleden
Dit is toch echt iets voor de huisarts lijkt mij.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Sowieso je kussens weg stoppen. Zijn van jou, afblijven! Hij wordt boos als jij klaagt, jij mag boos worden dat hij zo reageert. Jij hebt er blijkbaar echt last van en uiteindelijk kan dat druk op de relatie zetten. Kan hij nog zo pissig worden, maar hij moet naar de dokter. Ik had last van mans gesnurk, hij wilde ook niet naar de dokter...na 3 weken ik in de logeerkamer en 0 intimiteit, koos hij eieren voor zijn geld...neus operatie dag snurken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Lisalolo, Jouw vriend is misschien bang om een eventuele oorzaak te horen. Maar de ogen daarvoor sluiten heeft geen nut. Laat jullie ook niet gekmaken door het lezen en aanhoren van allerlei doemscenario's (wat de oorzaken allemaal eventueel zouden kunnen zijn). Jouw vriend moet in ieder geval naar de huisarts, wil jullie relatie een toekomst hebben.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Misschien is voor jouw vriend het gedichtje van de dichter Jacob Revius (1586-1658) wel van toepassing:
Een mens lijdt dikwijls 't meest
Door 't lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.
Angst kan heel verlammend werken.
https://www.menselijklichaam.nl/psychologie/angst/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zojuist gelezen.
Zeg tegen je vriend dat je een afspraak maakt voor hem en dat je meegaat.
Misschien dat deze actieve aanpak helpt.
Kijk inderdaad niet bij alle oorzaken, want dan is het altijd zeer ernstig.
Google wordt dan je ergste vijand.
Natuurlijk moet er wel iets gebeuren.
Trouwens als jouw vriend een douche neemt voor het slapen gaan (maakt ook rustig) en zijn zweet stinkt dan nog, kan het inderdaad ook door (onbewust) angst, stress komen. Vaak ga je dan enorm dromen, waardoor je nog meer angst, stress ervaart (het lichaam).
Succes!

Antwoorden (2)

Waarom dat bij jouw vriend is kunnen we van afstand niet bepalen, maar met de meest voorkomende mogelijkheden kan je wellicht zelf het antwoord vinden.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/82577-nachtzweten-waardoor-ontstaat-het-nachtelijk-transpireren.html
===
Angst en stress
Angst en stress kunnen oorzaken zijn voor sterk zweten tijdens de slaap. Bij angst en stress wordt adrenaline aangemaakt, dit is een hormoon die er onder ander voor zorgt dat de hartslag sneller gaat slaan en de bloeddruk zal laten stijgen. Doordat adrenaline het lichaam een tikje harder laat werken, komt er meer energie vrij, waardoor men het vervolgens warm kan krijgen en men zal gaan zweten. Angst en stress kunnen door verschillende situaties veroorzaakt worden. Zo kan de werkdruk te hoog liggen of er zijn mogelijk problemen in de relationele sfeer. Angst voor bijvoorbeeld onweer, duisternis of "enge" geluiden kunnen mede zorgen voor hevige transpiratie in de nacht.

Koorts
Griep, bacteriële infecties en infecties veroorzaakt door virussen kunnen gepaard gaan met koorts, waardoor men in de nacht (en overdag) behoorlijk kan gaan zweten om de lichaamstemperatuur omlaag te brengen. Bij koorts is het erg belangrijk dat men voldoende blijft drinken om uitdroging te voorkomen.

Hormonale schommelingen en hormoontherapie

Onderliggende ziekte
Nachtelijk transpireren kan ook een symptoom zijn bij een (ernstige) onderliggende ziekte zoals:
Slaapapneu
Diabetes
Tuberculose (TBC)
Besmetting met het HIV-virus
Hypofyse aandoeningen
Schildklier aandoeningen
Ziekte van Hodgkin
Aandoening aan de bijnieren
===

Kijk eens of hij het in het weekend minder heeft en van zondag op maandag het meest, dat is een goede indicatie dat het stress op het werk kan zijn.
Vaak zal hij dan ook onrustig slapen, en eigenlijk heel slecht slapen, en moe zijn als hij op staat.

Hij zal hoe dan ook even naar de huisarts moeten.
4 jaar geleden
Overmatig transpireren is niet per se ongezond.
Het voorkomt dat de lichaamstemperatuur te hoog oploopt en het verwijdert tegelijk allerlei afvalstoffen uit het lichaam. Minder aangename gevolgen zijn de hierbij vrijkomende geur of natte plekken.
Bij overmatig transpireren op een bepaald deel of bepaalde delen van het lichaam spreekt men van hyperhidrose en is er geen onderliggend probleem.
Als het overmatig transpireren het hele lichaam betreft spreekt men van gegeneraliseerde hyperhidrose en is er vaak wel een onderliggend probleem. Bij deze vorm van overmatige transpiratie is het zaak dat men altijd langs een dokter gaat om het te laten onderzoeken.
Een onderliggend probleem kan bv zijn:
overgewicht;
een (chronische) infectie;
hormonale ziekten zoals een te snel werkende schildklier;
het gebruik van bepaalde geneesmiddelen.
Vraag een doorverwijzing bij de huisarts, zodat klinisch kan worden vastgesteld of er onderliggende problemen zijn van het overmatig transpireren.