Kan je een trauma krijgen na een relatiebreuk?

Mijn vriend en ik hadden 6,5 maand een relatie totdat hij het toen had uitgemaakt omdat hij dacht dat hij me niet gelukkig maakte... in die ene maand dat het uit was gegaan (februari) heb ik zulke verdrietige dingen meegemaakt die ik maar niet kan “vergeten” zoals het uithuilen bij zijn ouders, zijn sleutels inleveren, op werk normaal kunnen werken met hem, elke avond naar het water toegaan om te huilen, slapeloze nachten door het huilen, zoveel jankbuien op school en thuis erdoor.... uiteindelijk waren we in maart weer verder gegaan als een stel tot nu in het heden! Het gaat super goed met ons alleen ik krijg zovaak een flashback naar de maand februari dat ik weer gewoon zit te janken erom terwijl het eigenlijk niet nodig is omdat het nu gewoon goed gaat maar het blijft steeds terug komen... ook bij elke kleine dicussie of ruzie ben ik weer bang dat hij het uit zal gaan maken, terwijl ik echt weet dat hij dat niet zal doen... De vraag is nu dus of ik een soort trauma heb ofzo of aanstelleritus.. Heeft iemand dit ook? Jullie zouden mij enorm helpen x

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Relaties
5.4K
Ritsuka
5 jaar geleden
Als je hier zo mee bijft zitten, ga er dan met iemand over praten. Niet die vriend, maar iemand anders. Dit kan ook een lrofessional zijn, je huisarts kan je doorverwijzen.

Antwoorden (2)

Beste Yaren, je kunt het nooit zeker weten of je vriend het op een zeker moment weer uitmaakt of niet. Dat is de reden dat je zo onzeker bent. Je denkt kennelijk dat je niet zonder hem kunt. Zolang het goed gaat lijkt dat wel zo, maar je erg afhankelijk maken of voelen in een relatie is niet verstandig.

Nee het is geen trauma, het is simpele onzekerheid. Probeer je minder kwetsbaar te voelen, de wereld vergaat niet ook al lijkt dat wel zo op een bepaald moment.
Een kleine discussie is niet erg en die hoeft ook niet te verworden tot een grote ruzie. Niet bang zijn, probeer plezier te beleven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Plus en plus.
Ivana
5 jaar geleden
Mag ik heel voorzichtig iets opmerken? : Als je je voor je geluk zo afhankelijk opstelt van anderen, dan krijg je waarschijnlijk nog heel vaak moeilijke tijden. Vertrouw op jezelf. Leer eerst het geluk bij jezelf te vinden, want als je dat niet kunt, kan je ook anderen niet gelukkig maken. En als je niet op eigen benen kunt staan zonder te leunen tegen anderen, dan val je in moeilijke echt om.
Ja, je kunt een trauma krijgen van een relatiebreuk.
Of dit bij jou het geval is, kan ik je niet met zekerheid zeggen.

Als je last ervaart van 'Herbelevingen' zou er sprake kunnen zijn van PTSS, maar die kans acht ik heel erg klein.

Ik denk dat je moet gaan werken aan je onzekerheid en zelfvertrouwen!
Beste beentje voor.