Wat te doen met geluidsoverlast van broertje?

Mijn broertje is 15 en hij heeft een PlayStation waar hij graag games op speelt terwijl hij praat met zijn vrienden. Ik zit in de kamer naast hem en er zit een dunne muur tussen, dus ik hoor alles wat hij zegt. Ik heb de laatste tijd alleen veel toetsen en ik kan niet leren met muziek aan, dus dan hoor ik hem de hele tijd schreeuwen en schelden. Ik heb hem al heel vaak gevraagd rekening met me te houden, en ik ga ook altijd naar hem toe als ik graag wil dat hij stil is. Eerst was hij aardig en zei hij nog dat hij wel stiller zou doen. Nu wordt hij elke keer geïrriteerd en gaat hij allemaal sarcastische opmerkingen maken terwijl zijn vrienden meeluisteren. Ik ben er helemaal klaar mee. Afspraken met mijn ouders over hoe lang hij games mag spelen zijn er niet of anders houdt hij zich er niet aan, want hij zit non-stop achter dat ding en dus non-stop hard te praten. Afspraken met mij vindt hij onzin, het is duidelijk dat hij vindt dat ik me aanstel. Ik heb hem ook al meerdere keren duidelijk uitgelegd waarom het vervelend is en eerst was hij het met me eens, maar nu gaat hij elke keer gewoon door. Praten werkt dus averechts. Wat kan ik hiermee doen?
Ik kan trouwens ook niet ergens anders gaan leren, ik heb nog een ander broertje en een zusje en die maken in de woonkamer beneden altijd veel lawaai. We zijn een luidruchtige familie haha.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Relaties
3.4K

Antwoorden (3)

In de plaatselijke bibliotheek kun je rustig zitten en huiswerk maken. Daar is het altijd stil, ideaal om te studeren en toetsen voor te bereiden. Vertel je ouders nog eens over dit probleem en dat je een oplossing hebt gevonden. Zij moeten natuurlijk wel weten hoe en wat.

Geen irritaties meer, maakt je niet meer druk om broertje, ga meteen na school naar de bieb, heb je een paar uur de tijd om in rust te leren.
Succes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Plus!
Als je dorp geen bieb heeft: vraag een oude buurvrouw of ze een studieplekje voor je heeft en zeg dat ze geen last van je zal hebben.:)
Thecis
6 jaar geleden
+
Ook + voor @Ivana
Als het, zelfs via je ouders, niet lukt om wat aan de oorzaak te doen kun je kijken naar andere oplossingsrichtingen. Je kunt de oorzaak bijvoorbeeld ontwijken door een plek buitenshuis zoeken (zoals reeds genoemd). Je kunt ook de gevolgen beperken door bijvoorbeeld gebruik te maken van gehoorbescherming. Schuimrubber oordoppen geven de beste isolatiewaarde. Ze zijn te koop bij bijvoorbeeld Kruidvat en Etos.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
koop hem een koptelefoon als verjaardagscadeau! overigens is praten altijd beter dan eender welke andere oplossing. Samen in een huis wonen houdt nu eenmaal in dat er rekening moet gehouden worden met iedereen.