Kan een liefde zo groot zijn, dat een gezonde relatie onmogelijk is ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Relaties
3.9K
Erna55
8 jaar geleden
Wat iemand in dat geval "liefde" noemt , zou ik niet als zodanig benoemen. Ik denk dan eerder in termen als : afhankelijkheid, bezitsdrang, obsessief, verlatingsangst, etc.

Antwoorden (2)

Ja, dat kan als iemand uit naam der liefde alle realiteit uit het oog verliest. Denk bijv aan het extreem adoreren van iemand, waardoor er geen tegengas gegeven wordt in de relatie. Alles wat de ander doet is perfect. Dat werkt niet bij aan een gezonde relatie, hoe goed de ander ook moge zijn.

Wat je tegenwoordig ook vaak ziet is mensen die ziekelijk jaloers zijn. Zo vol zitten van een geliefde dat ze hun leven totaal willen beheersen. Controleren met wie de ander omgaat etc. Na beëindiging van een relatie wil dit nog wel eens veranderen in een stakingszaak.

Kortom, liefde is een erg mooi iets, maar hou zo nu en dan wel de realiteit voor ogen.
8 jaar geleden
Castle
8 jaar geleden
+ voor de goede vraag en + voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeker een goed antwoord, jezelf wegcijferen binnen een relatie omdat je zoveel van de ander houdt, werkt niet, een relatie moet gelijkwaardig zijn om te kunnen slagen. Overspoeld worden met liefde werkt benauwend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een stakingszaak moet neem ik aan een stalkingszaak zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In naam van de liefde, de realiteit uit het oog verliezen??
Liefde is de enige realiteit. Adoreren is geen liefde voor de ander, het is de liefde voor jezelf.. Hoe goed of slecht iemand zich gedraagt, is afhankelijk van zijn bewustzijn, zijn zelfkennis en de reactie van zijn 'spiegel-neuronen', liefde laat zich niet leiden door ons praktisch begrip. Mensen die jaloers zijn, hebben angst voor een verlies, die bezitsdrang zorgt in hen voor behoefte aan controle over wat 'hun bezit' verkiest..
Deze begrenzing die voor de ander een beperking is, komt van een zelfbedachte liefde, die daarmee altijd voorwaardelijk is.., een eis waar de ander aan moet voldoen.
Deze ruilhandel is de liefde niet! Liefde is niet verbonden aan wat je zelf als mens begeerd, het is je verdraaing van de betekenis waardoor het niet meer onvoorwaardelijk kan zijn.
En net als bij zovelen, ben je de slaaf van je denken (het ik) geworden, en ziet door de bomen het bos niet meer. De stakingszaak of stalkingszaak is een vorm van haat die daar het gevolg van kan zijn.
Haat die latent of heel nadrukkelijk kan zijn, heeft als oorsprong altijd de angst.
Jouw haat is ook jouw angst.
De angst om te verliezen, wat je in de eerste plaats al niet had, of kon hebben...een mens.
En dat is liefde niet. Liefde IS realiteit, het was er al voordat je zelf was...en nooit afhankelijk van denken wat we doen.
Wat je ook bedenkt....de liefde is het niet. ;-)
Wat bedoel je precies met ' een liefde' ?

Als dat een liefde is, die op het 'ik' gebaseerd is, dan is zowiezo geen relatie mogelijk.
Tenzij je 'relatie' ook opnieuw een waardering geeft die dat toelaat...
Die 'liefde' gaat uit van het denken, en is dus geworteld in het 'ik'.
De mogelijkheden zijn oneindig, en we bedenken alsmaar meer...
Het eigenbelang speeld de hoofdrol in zo'n 'liefde', en daar is angst de oorzaak van.
Met alle nare gevolgen van dien, haat, jaloezie, afgunst, enz.

De Liefde is daar geen oorzaak van, het is niet onderhevig aan wat je bedenkt.
En van De Liefde ervaar je nooit te veel, nooit ooit te veel, en is altijd goed.
Deze onbedachte Liefde is niet verbonden aan je 'ik' die van je denken is, het is los van alles om onvoorwaardelijk te kunnen zijn...
Die kun je niet bezitten, zoals je met een partner denkt te doen.
Je kunt het zelfs niet geven, en terloops een handeltje van maken, voor de veiligheid die je zoekt..
En als je deze Liefde eens ervaart, kan iedereen ervan genieten, gewoon omdat je het bent.
Daar loopt geen partner meer van weg, tenzij het denken de hoofdrol speeld en het niet kan worden herkend.

Dus in je vraag is 'een liefde' een perceptie, dat zal snel teveel zijn, want het is ook zeker De liefde niet.

;-)