Als je met iemand trouwt die dezelfde achternaam heeft, krijgt zij dan 2 keer dezelfde achternaam?

Mijn achternaam is 'van Dijk' en dit is een achternaam die nogal vaak voorkomt, als ik nu met iemand trouw van wie haar achternaam ook 'van Dijk' is, heet zij dan van haar achternaam 'van Dijk - van Dijk' of gewoon 'van Dijk'?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Huwelijk
3.6K
tinus1969
6 jaar geleden
Overigens; je krijgt die naam niet, je hebt het recht die naam te gebruiken. Je meisjesnaam blijft je echte achternaam.
SentWierda
6 jaar geleden
In dit bijzondere geval, dat wel vaak voorkomt, is het aan te raden om alleen de enkele achternaam Van Dijk te gebruiken.
Bij gebruik van de combinatie Van Dijk-van Dijk zal vaak de vraag worden gesteld of het wel of niet familie is. Het is nogal vervelend om steeds uitleg te moeten geven.
En als niet wordt gevraagd dan wordt wellicht gedacht aan de combinatie neef-nicht. Ook dat is vervelend want voor je het weet ontstaan er roddels..

Het beste antwoord

Dat hangt af van de keuze van beide echtelieden. De oude manier is dat de vrouw dan inderdaad Van Dijk-van Dijk gaat heten. Maar zij mag tegenwoordig ook haar eigen achternaam behouden, of alleen de achternaam van haar partner gebruiken. In dit geval is en blijft dat dan Van Dijk.
6 jaar geleden
teusvh
6 jaar geleden
Als ene Van Dam trouwt met Van Dijk (geslachten zijn niet relevant) hebben ze elk de keus uit 4 mogelijkheden. Dat moet bij het aangaan van het huwelijk worden gekozen.
Van Dam
Van Dijk
Van Dam-van Dijk
Van Dijk-van Dam