Ik ben in Spanje geboren maar me vader is 100% Belgisch en me moeder 100% Nederlands ik ben voor me 1 jaar naar Nederland wat is ke nationaliteit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.3K
Erna55
6 jaar geleden
Wat staat er op je ID- Kaart ?
Castle
6 jaar geleden
Je bent 100% mens. Daarnaast ben je ook wat je voelt. Ik ken mensen die half Turks en half Nederlands zijn. Ze voelen zich Nederlands. Een mens is meer dan nationaliteit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tja, GoeieVraag! :P Ik denk zelf gewoon half Nederlands half Belgisch die in spanje geboren is? Gewoon zoals het is zo wordt dat ook benoemt lijkt me? Het gaat uiteindelijk om de DNA toch? En niet om de plek waar je geboren bent lijkt me? Een moeder die nog zwanger is en die Bijvoorbeeld nederlands is en de vader ook nederlands is, die kan ook ineens haar kind onverwachts baren in een vakantieland zoals spanje bijv. Dat maakt het kind nog niet spaans lijkt me toch? Uiteindelijk zoals hier boven beschreven staat gaat het om je menszijn idd en om wie je bent persoonlijk.
TurfGraver
6 jaar geleden
Weet niet wat de wetgeving in Spanje is maar als je moeder Nederlands is heb ook jij de Nederlands nationaliteit.
tinus1969
6 jaar geleden
Wat bedoel je met 100% Nederlands cq. 100% Belgisch? De belangrijke vraag is; welke nationaliteit hadden je ouders op het moment van je geboorte?
tinus1969
6 jaar geleden
@Castle, @KhadijaDjamila; nationaliteit is niet (alleen)_ een kwestie van DNA of gevoel; het is ook een juridisch begrip. Zie ook:
https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_nationality_law
@Maiteperpete, je hebt zo te zien geen recht op de Spaanse nationaliteit.

Antwoorden (1)

Je schrijft dat je één jaar in Nederland bent. Daaruit trek ik de conclusie dat je grotendeels in België woont, ook al ben je in Spanje geboren. Als dat zo is, dan ben jij waarschijnlijk een Belg. Een Nederlandse Belg.

Maar heb jij (samen met je ouders) minstens 10 jaar in Spanje gewoond, dan zou het mogelijk kunnen zijn dat jullie de Spaanse nationaliteit hebben aangenomen. Echter, dan zou jij dat wel hebben geweten, omdat je dan een Spaans paspoort moet hebben.
Amadea