Staat iedereen vanaf een bepaalde tijd in de archieven?

Zijn er ook mensen die niet in de archieven werden genoteerd om een bepaalde reden? En wat als je een persoon in een stamboom vind, maar nergens in de archieven online van dat gebied te vinden is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
tinus1969
6 jaar geleden
Welke archieven bedoel je?

Antwoorden (1)

In feite wel. Geboorte- huwelijks- en overlijdensaktes worden opgenomen in het (gemeente)archief. Na verloop van tijd worden die openbaar toegankelijk. Ook bevolkingsregisters bevatten in principe iedereen die in de desbetreffende plaats heeft gewoond. Ook dak- en thuislozen hebben over het algemeen ooit érgens gewoond dus moeten ergens terug te vinden zijn, en al trouwen we lang niet allemaal: geboren worden en overlijden, dát is toch redelijk inherent aan mens-zijn.

De enige reden dat iemand helemaal niet terug te vinden zou zijn in welk (openbaar) archief dan ook, zou - naast het verloren gegaan zijn van het desbetreffende archief - zijn als zowel van de geboorte als het overlijden nooit officieel aangifte is gedaan en iemand (om die reden) ook nooit is ingeschreven in een bevolkingsregister. Daarnaast moet iemand dan ook nog eens nooit zijn opgenomen in een ander register, of moeten bijvoorbeeld school- kerk- of verenigingsarchieven waar iemand in is opgenomen niet openbaar toegankelijk zijn. En áls dat al het geval zou zijn, dan zou het zomaar kunnen dat bijvoorbeeld het schoolarchief een keer geschonken wordt aan het gemeentearchief en het via die weg alsnog (deels) toegankelijk wordt voor het publiek.
ÓF je moet het hebben over zulke oude archieven dat daar nog geen officiële registratie bij de gemeente plaatsvond, maar dan kun je vaak met doop- en trouwregisters nog een eind komen.

Iemand niet online kunnen vinden; dát is nu een heel andere kwestie. Lang niet alle archieven zijn gedigitaliseerd en die delen die digitaal opvraagbaar zíjn, staan lang niet allemaal online. Daarvoor zou je dan toch echt een afspraak moeten maken om in het archief zélf een kijkje te gaan nemen. Tenslotte kan een reden dat je iemand niet kunt vinden natuurlijk ook zijn dat je in het verkeerde archief zoekt: je moet eerst weten waar iemand is geboren of heeft gewoond voor je weet waar (dus: in welk archief) je moet gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Mooi compleet antwoord! + 1 voor je antwoord.