Als je half Surinaams bent, ben je dan zoals de Amerikanen zeggen half black?

7 jaar geleden
8K
ItisILeClerc
7 jaar geleden
Amerikanen spreken niet over half black.
Als je niet 100% blank bent, ben je black.
Amadea
7 jaar geleden
Een Surinaams persoon heeft helemaal geen zwarte huidskleur, maar is getint.

Antwoorden (5)

Kwestie van perspectief. Ik ken (halve) Surinamers waarvan iemand meer blank is en voor Nederlands word aangezien en de ander heeft een licht getint kleurtje en wordt als 'buitenlander' aangezien. Het ligt dus aan je voorkomen zou ik zeggen. Op basis van 'half black' ben je ook 'half' iets anders zoals Aziatisch of blank. De Amerikanen praten meer over half black als je uiterlijk er ook naar is en dan vanuit een blank perspectief. Ik moet als VS-ganger wel zeggen dat dit niet noodzakelijk negatief is als men dit uitspreekt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ is zeker niet negatief bedoeld, ligt aan de toon en de gezichtsuitdrukking.
https://www.reference.com/world-view/half-black-half-white-person-called-5d51aa108fa05efa
Nee, dat hangt af van het aantal voorouders dat blank of zwart is.
Je hebt 4 grootouders, 8 overgrootouders, 16 over overgrootouders enzovoort.
Als ongeveer de helft van de overgrootouders zwart was dan ben je half black.

Maar omdat (waarschijnlijk) al een aantal overgrootouders gemengd bloed had, is de exacte "zwartheid" natuurlijk moeilijk vast te stellen.
7 jaar geleden
De uitdrukking die in Amerika gangbaar is, noemen wij gewoon 'halfbloed'.
Een halfbloed is iemand die van 2 verschillende ouders stamt. Het zijn 2 ouders van verschillend ras/ huidskleur en met name van een blanke en een niet blanke.
Het kind dat uit deze 2 verschillende ouders geboren wordt, heeft dus eigenlijk gemengd bloed door zich heen stromen, half blank en half niet blank, vandaar de naam.
7 jaar geleden
Black verwijst meer naar Afro-American, dus met een Afrikaanse etnische achtergrond. Als je gemixt bent, met wat voor etnische achtergrond dan ook (maar vaak getint/niet (helemaal) blank), dan word je 'biracial' genoemd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat kan niet, "Surinaams" bestaat niet omdat er zoveel verschillende bevolkingsgroepen zijn behalve zwart
(41% van de Surinaamse bevolking is zwart: Creools of Marrons).
O.a. Hindoestanen, Creolen, Javanen, Marrons of Bosnegers en de oorspronkelijke bewoners Indianen. (Naast de genoemde vijf grotere bevolkingsgroepen, leven er in Suriname ook nog Chinezen, Libanezen, Joden en Boeroes.)

Toegevoegd na 1 uur:
Informatie is uit 2014.