Is het mogelijk dat een ouderpaar met blauwe ogen een kind krijgt met bruine?

Volgens mij kan dat niet. Ik doe research voor een boek en wil zeker weten dat dit klopt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (3)

Ja, dat kan !
(In tegenstelling wat vaak in (versimpelde) biologielessen wordt geleerd.)

Zie bron, Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oogkleur#Erfelijkheid_van_de_iriskleur_bij_mensen

Er bestaan veel fenotypische variaties in de kleur van de iris.

De genetica van de oogkleur is gecompliceerd, en de kleur van de ogen wordt door meerdere genen bepaald. Genetici hebben vijftien verschillende genen gevonden, die een rol spelen in de overerving van de oogkleur. Onder deze oogkleurgenen zijn OCA2 en HERC2.

De tot voor enige decennia op school onderwezen opvatting dat het hebben van blauwe ogen een recessieve eigenschap is, blijkt een vrij grove versimpeling van de werkelijkheid te zijn. De genetica van de oogkleur is zo complex dat bijna elke ouder-kindcombinatie van oogkleuren kan voorkomen.

Het grootste deel van kleurvariatie in het menselijk oog lijkt echter bepaald te worden door de OCA2 en HERC2-genen op chromosoom 15. OCA2 veroorzaakt in 75% van de gevallen het verschil tussen blauwe en bruine ogen en is een van de oorzaken van oculocutaan albinisme. In 2008 is door twee verschillende groepen ontdekt dat de belangrijkste determinant net buiten dit gen ligt, in een gebied dat codeert voor een ander gen, HERC2. Het gen HERC2 stuurt aan hoeveel melanine door het gen OCA2 wordt aangemaakt.

Oogkleurverandering.

De kleur van het oog kan in de loop der tijd veranderen. Veel blanke baby’s hebben bij de geboorte blauwe ogen, die later kunnen veranderen in elke kleur. Na het derde levensjaar staat de oogkleur in principe vast. Maar oogkleurverandering komt heel frequent voor, namelijk door contact met zonlicht, net als de huid. Praktisch alle ogen die niet permanent bruin zijn worden bruiner door zonlicht. Zo kan iemand met groene ogen in de zomer veel bruine vlekken ontdekken. Bij blauwe ogen wordt het vaak een lichtbruine ring van bij de pupil (en wordt vaak als een gele ring gezien). In de winter keert de normale kleur terug.
Een ouderpaar met blauwe ogen kan wel een kind met bruine ogen krijgen, al is dat een zeldzaamheid. Dit zegt het erfocentrum.
Volgens de simpele redenering van "dominante oogkleuren " zou het niet kunnen.
Ik vertrouw het erfocentrum hierin.

http://www.erfocentrum.nl/sites/default/files/Oogkleur%20en%20erfelijkheid_0.pdf -----Erfelijke eigenschappen worden niet alleen door de ouders bepaald. Ook grootouders en verdere voorouders tellen mee. Daarom kan een kind een onverwachte oogkleur hebben. Die kleur is dan ooit eerder in de familie voorgekomen. Bijvoorbeeld: ouders met blauwe ogen kunnen een kind krijgen met bruine ogen, al komt dat niet vaak voor. En blauwe ogen kunnen genera- ties lang niet voorkomen, tot opeens een kind in de familie blauwe ogen heeft. Op basis van de oogkleur kun je niet vaststellen of twee mensen familie van elkaar zijn. Dat kan alleen met DNA- onderzoek. ---
7 jaar geleden
De bruine kleur is het dominante gen,dus bruine ogen krijgen kan:
Als tweemaal het gen aanwezig is dat de code bevat voor blauwe ogen, zal de baby inderdaad blauwe ogen hebben.
Als er zowel een code is voor bruin als voor blauw, zullen het bruine ogen worden. Dat komt omdat het kenmerk voor bruin overheerst.
Het gen met de code voor bruine ogen wordt dominant genoemd, het gen met de code voor blauwe ogen recessief .
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat laatste is inderdaad wat ik er over kon vinden. Simpel gezegd: krijg je één blauw en één bruin gen, dan worden je ogen bruin. Een blauwogige ouder MOET dus wel 2 blauwe "oogkleurgenen" hebben. Maar dat is dus niet altijd waar.