hoe noem je de dochter van de broer of zus van je opa of oma?

dus voor de duidelijkheid bijvoorbeeld: de dochter van de broer van je oma

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
55.8K

Antwoorden (2)

De broer van de oma zelf is een oudoom.
De dochter van de broer van de oma is een achternicht; dezelfde term die ook gebruikt wordt voor een kleindochter van je oom (oftewel een dochter van je neef of nicht).

Zoals je in dit overzicht ziet (bron), wordt de term achterneef/nicht veel meer gebruikt. Sommigen lossen dit op door een verder familielid achter-achterneef of -nicht te noemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ter aanvulling: in eerste instantie noemde Amadea (en nu Nounka) dat ook 'achtertante' mogelijk is. De familiepiramide die in onderstaande bron voorkomt, noemt dit inderdaad. Blijkbaar kunnen beide termen naast elkaar worden gehanteerd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Familie_(verwanten)
Volgens deze bron is het achtertante

De broer/zus van je grootouders is de oom/tante van je moeder.
En je gaat dan een stapje verder achteruit. Een graad extra is 'achter'.

Toegevoegd na 1 minuut:
Al zeg ik daar eerder
familie van het zevenste knoopsgat tegen
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Dat had ik als antwoord gegeven, maar dat werd van ontoegelichte minnen voorzien....