Ik neem aan dat je bedoeld hoe je je stamboom uitzoekt. Vraag binnen je familie aan je opa of oma wanneer hun ouders waar en wanneer geboren zijn. Dat wordt je startpunt. Al naar gelang de plaats kun je een streekarchief raadplegen op geboorte, huwelijk en overlijdens registers. En zo borduur je verder.

Of kijk op Geneanet. Altijd handig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Een link bij je antwoord is altijd handig: http://www.geneanet.org/ Overigens kan de vraagsteller ook terecht bij kerkelijke archieven. Daarin worden ook veel gegevens bijgehouden van huwelijken, geboortes, overlijden, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. Hier in Eindhoven liggen al die archieven op een plek. Handig.

Andere antwoorden (2)

Die ontdek je niet zozeer, die zoek je uit. Je moet dan weten waar je familie vandaan komt, en je maakt een afspraak op het gemeentearchief van de gemeente waar bijvoorbeeld je vaders familie vandaan komt. Daar ga je via geboorte- trouw- en overlijdensaktes, en zeker naarmate je verder teruggaat vaak ook via dooparchieven (een paar generaties geleden was letterlijk iedereen in NL kerkelijk, die archieven doen er dus nogal toe) na wie je voorouders zijn.

Je begint bij je grootouders en gaat van daaruit steeds verder terug. Als je familie niet uit één streek komt of als je alle richtingen van je familie wilt uitzoeken (zoals bij een kwartierstaat, daar zoek je letterlijk alle voorouders na van je vier grootouders, dus elke generatie terug verdubbelt vaak het aantal voorouders) betekent dit dat je soms het halve land doorreist of zelfs in het buitenland uitkomt. Zo "ontdek" je inderdaad wel steeds meer feiten over je voorouders!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Begin bij je grootouders. Of eventueel hun ouders of grootouders. Je hoeft tegenwoordig niet vaak meer naar een archief toe, want de meeste archieven hebben hun gegevens op internet gezet. Ook is het zo dat misschien verre familieleden van jou ook al aan het speuren zijn geslagen en dan kan je een deel van de gegevens bij hen weghalen als ze hun stamboom op internet hebben gezet.
Recente gegevens zijn wat moeilijker te vinden in verband met privacy, maar je kan ook nog op de sites van of over begraafplaatsen kijken wie daar begraven liggen.

Toegevoegd na 37 seconden:
De site www.wiewaswie.nl is ook erg handig.