Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt mijn achternaam - Hoevers - vandaan?

Ik vraag het me al een tijdje af...
Mijn achternaam is Hoevers.

Hij komt van mijn vaders kant die uit Friesland komt.
Ik ben benieuwd waar de achternam vandaan komt.

Wij hebben ook een familieschild (doek met 2 leeuwen er op)

Waar kan ik achterhalen waar ik van afstam en me achternaam vandaan komt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel dus waar mijn achternaam naar verwijst (net als bakker waarschijnlijk vroeger bakkers waren)

En of het iets betekend dat we een familieschild hebben...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Nou zeer waarschijnlijk waren je over over over grootouders Hoveniers vandaar de naam hoevers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De achternaam Hoevers is een beroepsnaam en een adresnaam. Het is namelijk een afgeleide van Hoevenaars: een familie die hoeven = boerderijen pachtte.
Maar het kan dus ook dat jouw voorfamilie op een in de contreien bekende hoeve woonde.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Hoevers is een adresnaam en een beroepsnaam. Het verwijst naar een hoeve maar dus ook naar de hoever.

Hoevers: Betekenis 'van de hoever'. Een 'hoever' was de bezitter van een 'hoeve, hofstede of boerderij', soms was hij daar enkel pachter, maar in dat geval werd hij meestal 'meier' genoemd. De zuid-duitse tegenhanger is Huber. De naam Hoevers komt in het telefoonboek van 1996 zeker 216x voor, waarvan 79x in Gelderland. Een 'hoever' was een volgewaarde boer met 30 morgen land, kortom een met een grote hoeve, hofstede. Volgewaard betekent meegerechtigd in de markegronden en dat kon pas als je voldoende grond bezat; een morgen is zoveel land als men op één ochtend kan ploegen. Reken maar dat zo'n eenheid regionaal nogal verschillen opleverde. Voorbeelden: Rijnlandse morgen 8515,79 m2; Amstellandse morgen 8129 m2; Waterlandse morgen 10.770 m2 en - och arme - de Gelderse morgen 3180 m2 (ondervoede ossen?).

Hier kun je vinden waar je naam veel voorkomt: http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_naam.php?gba_naam=&nfd_naam=Hoevers&info=aantal%20en%20verspreiding&operator=eq&taal=

Toegevoegd na 47 seconden:
Het familieschild hoeft niet veel te betekenen, er zijn boeken waar bijna elke achternaam in staat met een plaatje van een wapen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding