ik ben alleenstaande ouder met 2 kinderen, zijn mijn kinderen huisgenoten ,en anders om?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Familie
2.6K
tinus1969
2 jaar geleden
Meestal wel, maar soms hangt van van de context af (uitkering/belasting/verzekering).

Antwoorden (2)

Ja. Wanneer je met iemand op hetzelfde adres woont (je bent op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente), spreek je van een huisgenoot. Dit kunnen je ouders zijn, maar ook je partner, huisgenoot of kind.
Een medebewoner is een duidelijker begrip: vaak wordt onder huisgenoot iemand verstaan met wie je een huis deelt maar verder geen relatie hebt (bijvoorbeeld in een studentenhuis).
Betreft de vraag bijvoorbeeld een bijstandsuitkering, dan tellen kinderen niet mee als huisgenoot. Alleen het aantal volwassen huisgenoten.
Betreft de vraag fiscale partners en huisgenoten, dan vallen kinderen hier niet onder.
2 jaar geleden
Ja en nee. Het hangt af van de definitie. Het word huisgenoot heeft drie verschillende definities:
1. Medebewoner van hetzelfde huis. Antwoord: ja.
2.. Lid van hetzelfde gezin. Antwoord: ja.
3. Partner met wie men samenwoont. Antwoord: nee.
Bron: Van Dale.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Volgens Nederlands woordenboek voor onderwijs is een huisgenoot ook: “partner met wie men samenwoont”.
Daarnaast: de vraag gaat hier toch niet over? Dus antwoord is altijd ja.
https://www.ensie.nl/muiswerk/huisgenoot
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. Ik begrijp de reactie niet.
Een 'partner met wie men samenwoont' (Van Dale, zoals door mij gemeld) is toch altijd een volwassene? Een kind kan volgens mij nooit een partner zijn.
En Ensie als bron? Het is een aardige en vaak vermakelijke bron van informatie (wel vaak heel erg gedateerd) maar het geeft slechts een fractie van de informatie die Van Dale geeft. Je hoeft maar enkele trefwoorden in te typen om daarvan overtuigd te raken.