Noem je de man van je schoonzus 'zwager' of is daar geen naam voor?

De zus van mijn man heeft een relatie met een man. Niet getrouwd overigens.

Nu had ik get van de week over hem en noemde ik hem 'mijn zwager' Waaop ik te horen kreeg dat deze benaming onjuis was omdat:

Reden 1: Mijn schoonzusje is niet met hem getrouwd.
Reden 2: 'Zwager' gebruik je alleen voor direct aangetrouwde familie. Dus bijvoorbeeld voor een directe broer van mijn man. Maar niet voor de echtgenoot of partner van een schoonzus.

Dat je officieel getrouwd zou moeten zijn kan ik me voorstellen, maar tijden veranderen. Alleen reden 2 dat wist ik niet.
Klopt dit?

7 jaar geleden
in: Familie
38.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, Hij is wel de zwager van jouw man (als hij getrouwd is of een geregistreerd partnerschap heeft met de zus van jouw man)
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Dat wist ik inderdaad wel. (Al zijn ze dan niet getrouwd of geregistreerd partnerschap)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zonder partnerschap of huwelijk is de vriend van de zus van jouw man officieel ook niet zijn zwager
Maar het is vriendelijker om hem wel zo te noemen, je doet er niemand kwaad mee.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik vind het ook vriendelijk klinken. I.p.v. "de vriend van mijn schoonzus..." Maar die zeurkous die er over begon (geen familie) bracht me aan het twijfelen. Ik kreeg het gevoel dat ik iets heel doms gezegd had.
zondag
7 jaar geleden
HeerVoldemort trek je maar niets aan van die zeurkous. Ik ken genoeg mensen die hun vriend of vriendin 'mijn man' of 'mijn vrouw' noemen omdat ze al heel lang bij elkaar zijn en de betreffende broers of zusters van hun partner 'zwager' of 'schoonzus'. En ik heb nog nooit gehoord dat iemand daarover viel.
Er zijn altijd mensen die wat te zeiken moeten hebben, al was het alleen maar omdat ze gelijk willen hebben.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Die vent kan je echt zo erg dom laten voelen. Vooral als er veel mensen bij zijn. Was eigenlijk meer voor mijn eigen gemoedsrust dat ik de vraag hier stelde haha. De volgende keer dat ik me weer met dat portret en een grote groep in een ruimte bevind ga ik de bal maar eens terug kaatsen wanneer hij iemand anders te kakken zet. Dan ga ik eens hardop naar het doel vragen en waarom dat op deze manier moet.

Antwoorden (1)

Een zwager is een aangetrouwd mannelijk familielid, ook wel schoonbroer genoemd. Ook wordt de broer van iemands partner als zwager aangeduid.
Een zwager is altijd een aangetrouwd familielid. De zwager komt van de koude kant en is dus geen bloedverwant.
Het is de broer van iemands partner of de echtgenoot van iemands zus of broer.

Toegevoegd na 9 minuten:
In het genoemde voorbeeld is de 'zwager' niet de broer van jouw partner en ook niet de echtgenoot van jouw zus of broer.
Hij is dus niet jouw zwager. Maar in de familieomgangstaal kan hij best zwager worden genoemd. Als je precies wilt zijn is het dus de man of partner van jouw schoonzus. Het onderscheid in benaming heeft te maken met eventuele erfrechten.

Toegevoegd na 34 minuten:
Hij is een aangetrouwde zwager. Er is geen rechtstreekse familieband. Hij is vriend van jouw schoonzus (of man van jouw schoonzus). Maar als hij volledig is geaccepteerd in de familie kun je hem zonder problemen 'zwager' noemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bamibal
7 jaar geleden
Uit diezelfde link:
"Overigens wordt de man of vrouw van iemands schoonbroer of schoonzus óók een schoonbroer of schoonzus genoemd."