is mijn vrouw haar broer zijn vrouw ook mijn schoonzus?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Familie
36.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vreemd, ik ken niet anders dan dat dat OOK je schoonzus is, in mijn familie noemen wij dat ook zo. Mijn man heeft een broer en zijn vrouw is mijn schoonzus. Ik hoor nu voor het eerst dat dat niet klopt!
ronron1212
10 jaar geleden
Volgens mij klopt het wel pelle
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja , van de koude kant is een toevoeging die er wel eens veel zeggend achter aan komt . Maar dat laatste is geen officiële benaming . Ja het Nederlands schiet hier erg in te kort :( het Nederlands is wel overdreven precies met wel of geen N bij kippensoep of wat voor een onzin meer . Hier moet je je behelpen met aangetrouwd . In veel talen rond Nederland zijn heel veel mooie namen om precies de relatie aan te geven . Ook in de talen in Indonesië en omgeving een extreme precieze aanduiding van neven en nichten van welke kant dan ook :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het Fins schijn je geen verschil in mannen en vrouwen te hebben (dus waar wij zij of hij gebruiken) dus het is echt niet zo dat wij de taal hebben waar je de minste verschillen hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch raar want drie jaar geleden werden er hele andere antwoorden gegeven: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/familie-relatie/noem-vrouw-schoonbroer-schoonbroer-broer.71119

Antwoorden (3)

Een schoonzus (of zwagerin) is een familielid, waarbij de verwantschap is ontstaan door een partnerschap: begint je broer/zus een relatie met een vrouw dan wordt zij je schoonzus. Een schoonzus is echter ook een zus van je eigen partner. Het mannelijke equivalent is schoonbroer of zwager.

Er staat niets over de partner van jouw schoonbroer. Ik ga er dus vanuit dat zij niet jouw schoonzus is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
De broer is zijn zwager dus die zijn vrouw is dus schoonzuster. Lees je eigen link nog eens goed.
Siri1995
6 jaar geleden
Het klopt wel 100% wat hier staat. Dus ben het er wel mee eens dus heb daarom ook al een duimpje omhoog gedaan
Zij is jouw aangetrouwde schoonzus. Een rechtstreekse familieband is het niet. Je zou haar het beste kunnen beschrijven als de vrouw van je zwager.
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
"Van de kouwe kant" zoals dat heet.
Amadea
10 jaar geleden
Dat klinkt niet bepaald warm....
Ivana
10 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, maar uit ervaring weet ik dat er wel waarheid in schuilt. ; )
Ja het is toch wel je schoonzus. Dus de vrouw van je zwager is je schoonzus en de man van je schoonzus is je zwager. In homoseksuele relaties is de man van je zwager ook je zwager en de vrouw van je schoonzus ook je schoonzus.

Het enige verschil is dat je het over je aanverwante of niet verwante schoonzus/zwager hebt. Maar in het taalgebruik gebruik je dat niet.

"Zwager/schoonzus: de man of vrouw van broer of zus en de broer of zus van man of vrouw (= aanverwant). Ook: de man of vrouw van zwager of schoonzus (= niet verwant)."

Heel veel mensen noemen dit gewoon je schoonzus/zwager dus in de volksmond heet dit wel gewoon zo.

Bron: http://www.voorouders.net/help/verwantschappen/