Is het bezitten van naaktfotos van je minderjarige vriendin strafbaar?

Stel je bent 18+ en je vriend/vriendin is minderjarig, mag je dan (met toestemming) pikante foto’s van hen in je bezit hebben?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dating
5.3K
Pieterke
4 jaar geleden
Een soortgelijke vraag heeft al eens op GV gestaan: https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/410338/minderjarige-16-fotograferen-lingrie
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@Pieterke
Die vraag gaat over een fotograaf. (=professionele relatie)
Dat is juridisch een heel ander geval dan bij een amoureuze relatie

Antwoorden (2)

Dat is letterlijk een grijs gebied.
Zijn jullie ongeveer even oud en is zij nog net niet meerderjarig en de foto's zijn met toestemming gemaakt of verkregen dan is het niet zo'n probleem.

Hoe groter het leeftijdsverschil hoe donkerder het grijs wordt, hoe meer de context mee gaat spelen in het oordeel van de rechter.

Overigens hoef ik je natuurlijk niet uit te leggen dat het ongewenst delen of tonen van de beelden uiteraard NIET is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat is incorrect, met toestemming van je partner en de ouders daarvan is het toegestaan
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@Xrt6
Wat is er incorrect... ?
Dat het onder bepaalde voorwaarde is toegestaan is toch excact wat ik schrijf ?
Die voorwaarden zijn afhankelijk van de omstandigheden. Toestemming van de ouders is er één, het leeftijdsverschil is een ander. De leeftijd van de (nog net) minderjarige ook. De vraag waaróm de foto's in bezit zijn ook. Hoe ze verkregen zijn (wel geen toestemming van de minderjarige) is wel een van de belangrijkste voorwaarden. (maar niet de enige !)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Xrt6, nu ben ik meer dan verbaasd om een aantal punten:
Als je het antwoord zo stellig weet, waarom dan de vraag?
Als de partner en ouders toestemming geven, is het toegestaan. Iemand van 19 jaar heeft een relatie met iemand van 13 jaar. Gebeurd. Dertienjarige geeft toestemming en ouders ook. Eens kijken wat een rechter daarvan vindt.
Kortom, plus voor Oze.
Ja.

Ja in principe is dat strafbaar. Dat zegt echter niet dat OM haast heeft om iemand te gaan vervolgen voor een paar afbeeldingen die de ander willens en wetens verstuurd heeft en/of die gemaakt zijn in een liefdesrelatie.

Artikel 240b
1.
Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die een afbeelding - of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding - van een seksuele gedraging, waarbij iemand die kennelijk de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is betrokken of schijnbaar is betrokken, verspreidt, aanbiedt, openlijk tentoonstelt, vervaardigt, invoert, doorvoert, uitvoert, verwerft, in bezit heeft of zich door middel van een geautomatiseerd werk of met gebruikmaking van een communicatiedienst de toegang daartoe verschaft.
2.
Met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die van het plegen van een van de misdrijven, omschreven in het eerste lid, een beroep of een gewoonte maakt.

Echter is de kans op vervolging minimaal, ten eerste omdat er zolang niemand hier zich een slachtoffer voelt er ook geen aangifte gedaan zal worden, ten tweede omdat het gaat om een amoureuze relatie en de foto zonder dwang* is gemaakt.

Wat sneller vervolgd wordt is als jij nu die foto's onder meer mensen gaat verspreiden.
===
https://www.tubantia.nl/enschede/deze-vier-dingen-zijn-strafbaar-als-je-pikante-foto-s-stuurt~aa5a80e6/
Dat is toch niet strafbaar?
Nou, eigenlijk wel. Alle seksueel getinte afbeeldingen waar minderjarigen op staan zijn volgens de wet kinderporno. En het maken, verspreiden of bezitten van kinderporno is strafbaar. Dus ja, het meisje uit dit voorbeeld en haar vriendje zijn allebei formeel strafbaar. Maar de wetgever is niet gek. Als het gaat om twee pubers die vrijwillig een beetje flirten wordt er niemand vervolgd.
Toegevoegd op 08 oktober 2019 14:31: tekst