Sex 17 en 15 jarige toegestaan?

Hi!

Ik heb een vriendin van 15 jaar, ik ben inmiddels 18. En we hebben seks gehad voordat ik 18 was, haar ouders waren het daar niet mee eens en hebben aangifte gedaan. Wat kan ik verwachten?

En we hebben ook seks gehad nadat ik 18 was, maar hebben al onze gesprekken verwijderd en hebben onze verhalen goed met elkaar besproken met als er politie zou komen met wat wij zouden zeggen. Wij zouden zeggen dat er geen seks na mijn verjaardag heeft plaatsgevonden. Wat kunnen we hier van verwachten?

Groetjes!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
14.6K
Erna55
5 jaar geleden
Lees de volgende link eens :
https://www.zedenadvocaat.nl/wanneer-is-seks-minderjarige-kinderen-strafbaar-ontucht/ ---Uit de wetsgeschiedenis en de vigerende jurisprudentie blijkt dat er zich omstandigheden kunnen voordoen, dat handelingen als hier bedoeld, met personen tussen de twaalf en zestien jaren, niet zonder meer als ontuchtig kunnen worden aangemerkt. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn, indien die handelingen vrijwillig plaatsvinden tussen jeugdigen die slechts in geringe mate in leeftijd verschillen en tussen wie een affectieve relatie bestaat. Door en namens verdachte is een beroep gedaan op de aanwezigheid van deze (uitzonderings) Situatie .---
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Stem je verhalen niet af maar vertel de waarheid.
Het wordt allemaal veel erger en ongeloofwaardiger wanneer je gaat liegen en de leugen onverhoopt wordt doorgeprikt. (En dat laatste gáát gebeuren!!!!)
LeonardN
5 jaar geleden
Overigens is het niet bijzonder snugger om bewust bewijsmateriaal te verwijderen en daarvan weer bewijs te creëren door dat hier te posten. Waarschijnlijk zijn die berichten eerder in je voordeel dan in je nadeel. Via welke methode(s) verliep het chatverkeer?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Veel mensen doen het wel eerder maar vgm mag het niet officiel
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verstandig, in ieder geval account verwijderd, maar of het genoeg is?

Antwoorden (3)

In de rechtspraak is bepaald dat het in principe strafbaar is om beneden de 16 jaar met leeftijdsgenoten gemeenschap te hebben, maar dat het niet altijd als een ontuchtige handeling wordt aangemerkt. Of hij of zij dat nu gewild heeft of niet, vervolging kan plaatsvinden als hierover een klacht is ingediend door bv een ouder (het is een zogenaamd klachtdelict).
Het indienen van de klacht is volgens jou al een feit toen je nog geen 18jaar was.
Als een ouder van uw vriendinnetje de klacht heeft ingediend, wordt u allebei én de ouder die de klacht heeft ingediend, uitgebreid gehoord. Als blijkt dat de klacht van de ouder terecht is kan dit reden zijn om tot vervolging over te gaan.

De omstandigheden zijn inmiddels in jullie situatie zeer nadelig gewijzigd en voor jouw in het bijzonder.

Ik zal je niet vermoeien met alle relevante wetsartikelen uit het wetboek van strafrecht, het komt erop neer dat het een volwassen persoon verboden is om seks te hebben of lichamelijke seksuele handelingen uit te voeren met iemand van 15jaar.
Het is absoluut niet van belang of dit allemaal op vrijwillige basis is gebeurd.
Je hebt dus kans op een groot probleem, groter dan toen je nog 17jaar was.

Je schrijft ook hier op Goeievraag dat je na het bereiken van de 18jarige leeftijd seks hebt gehad met een hooguit 15jarige vriendin, dat jullie alle gesprekken hebben verwijderd en samen een gefantaseerd verhaal hebben afgesproken

Gesprekken die gebruikers verwijderen binnen WhatsApp, worden niet helemaal verwijderd door de berichtendienst. Er blijven sporen achter van chats, omdat WhatsApp standaard chats naar de Cloud back-upt. Een ambtenaar belast met de behandeling van de klacht kan deze back-ups opvragen en de chatgeschiedenis lezen.

Bij een eventueel eerste oriënterend gesprek heeft het geen enkele zin om te liegen, door het verwijderen van alle gesprekken en het verhaal geen seks meer te hebben gehad na het bereiken jouw 18de verjaardag, maakt alles ongeloofwaardig.
Een speciaal opgeleide en ervaren zedenrechercheur prikt overal dwars doorheen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Het hele deel over whatsapp klopt niet:
https://www.news18.com/news/tech/whatsapp-e2e-encryption-what-data-the-police-gets-and-what-not-1497687.html Overigens is niet gezegd via welke manier de communicatie liep.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Whats app verwijderen:
https://www.rtlnieuws.nl/technieuws/whatsapp-verwijdert-geen-verwijderde-chats
LeonardN
5 jaar geleden
Die link maakt je verhaal niet kloppend. De bron gaat over berichten die achterblijven op de telefoon. Dat whatsapp berichten opslaat op zijn servers of nog vreemder, daar nog weer back-ups van maakt is pertinent onwaar. Een ambtenaar kan wel een verzoek indienen, maar Whatsapp encrypt de berichten en kan zelfs de berichten die weleens op de server staan (als deze niet direct afgeleverd kunnen worden) zelf niet inlezen.
Nee, en als je 18 bent ben je nog meerderjarig ook. Echter als je een affectieve relatie hebt/had met degene wie je seks had, en zij er bij blijft dat de seks vrijwillig was en er geen duidelijk beeld naar voren komt dat de relatie of seks onder enige dwang was, dan is het waarschijnlijk dat (zelfs als er al een zaak komt) jij wordt vrijgesproken.

Het is daarbij wel beter om constant de waarheid te vertellen.

Hier een vrijspraak waarbij de verdachte in een slechtere situatie verkeerde dan jij https://www.singeladvocaten.nl/advocaat-blog-singeladvocaten/vrijspraak-ontucht-minderjarige-rechtbank-breda immers de toenmalige vriendin beweert hier dwang gevoeld te hebben. Niet dat dat nu het absolute bewijs is dat er nooit een zaak/veroordeling plaats zal vinden, maar de kans is wel klein als alles wat je hier zegt klopt en de situatie niet verandert.

Dat je nu 18 bent maakt de zaak niet beter dan dat je 17 bent, maar het kleine leeftijdsverschil en de affectieve relatie spreken wel in je voordeel. "waarin ook sprake was van een gering leeftijdsverschil. Volgens de raadsman gaat het om een relatie waarin zowel de verdachte als het slachtoffer seks met elkaar wilde hebben. Er is geen sprake van handelingen die in strijd zijn met een sociaal-ethische norm."

Ik ga er zelfs vanuit dat het nooit een zaak wordt zolang jouw vriendin erbij blijft dat de seks niet onder dwang was. (Als dat overigens niet het geval is dan is het handig dat te vermelden, dan wordt de zaak anders namelijk).
---
Dat je berichten hebt verwijderd is zelfs wellicht zonde voor je eigen zaak. Als daaruit blijkt dat jij niet dwingend bent, of nog beter zij initiatief zou nemen zouden die berichten wellicht in je voordeel kunnen werken:

De rechtbank overweegt voorts dat haar niet is gebleken dat sprake was van een ongelijkwaardige relatie tussen verdachte en [slachtoffer] . Het tegendeel volgt met name uit de chatberichten tussen verdachte en [slachtoffer] . Uit deze berichten blijkt op geen enkele wijze dat verdachte [slachtoffer] intimideert of dwingt tot zaken die zij niet wil. Bovendien blijkt ook dat [slachtoffer] zich niet onbetuigd heeft gelaten en openlijk over seks spreekt met verdachte. Daar komt nog bij dat verdachte bij de eerste ontmoeting met [slachtoffer] naar Leiden is afgereisd samen met een oom, omdat hij nimmer zelfstandig met de trein had gereisd. Hieruit leidt de rechtbank af dat verdachte destijds, ondanks zijn meerderjarige...
Toegevoegd op 06 augustus 2018 20:28: bron, tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ervan uitgaan dat het nooit een zaak wordt is luchtfietserij. Er is een klacht door de ouder(s) ingediend, dat is voorlopig het enige dat telt. Juridisch gezien kan Stefan0805 veel ten laste worden gelegd. Of het na de klacht een zaak zal worden is aan de Officier van Justitie. Het is aan de verdediging om te beslissen welke proceshouding het beste is voor zijn cliënten. Bekennen, ontkennen of zwijgen.
Wat uiteindelijk de uitspraak wordt, is voorbehouden aan de autonome rechter en hangt in hoge mate af in hoeverre deze meegaat met het standpunt van de verdediging.
LeonardN
5 jaar geleden
"Ervan uitgaan dat het nooit een zaak wordt is luchtfietserij." De vrager vraagt wat hij kan verwachten dus als je er dan wat over wil zeggen wordt het idd een voorspelling, maar niet zomaar een, aangezien er al meerdere vergelijkbare zaken zijn met vrijspraak/geen vervolg is het vrijwel zeker dat OM niet over gaat tot vervolging. Het is niet alsof rechters zelf maar wat beslissen en deze zaak in een vacuum bekeken wordt. Als het al een zaak wordt is vrijspraak vrijwel zeker. Als je vergelijkbare zaken hebt die wat anders uitwijzen zie ik ze graag tegemoet. "en hangt in hoge mate af in hoeverre deze meegaat met het standpunt van de verdediging.
Mocht het een zaak worden is het al te voorspellen waar de verdediging het op gaat gooien:
-aff. relatie
-klein leeftijdsverschil
-niet in strijd is met de sociaal ethische norm"
-geen dwang Als een rechter daar niet in mee gaat zal dat hoogst verbazingwekkend zijn en uit de toon vallen met zaken waar de verdachte er slechter voor stond.
Er zijn over het algemeen 3 eisen waaraan voldaan moet worden bij seks tussen minderjarigen:

1. Bestaan van een affectieve relatie tussen verdachte en aangeefster
2. Nadrukkelijke instemming van aangeefster met de gedragingen.
3. Gering leeftijdsverschil

Dan wordt er ook nog onderscheid gemaakt tussen leeftijden. Zo is er wel een zaak als ontucht bestempeld tussen een jongen van 15 en een meisje van 12 jaar. Maar (gelukkig) zijn jullie wat ouder. Er is ook eerder een zaak geweest waarbij een 17 jarige het met een 15 jarige seks heeft gehad en dit niet als ontucht werd aangemerkt. Ik denk dat jullie een sterke zaak hebben (neem aan dat je verder een brave jongen bent).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het gaat er niet om of de vragensteller een sterke zaak heeft, in dit geval gaat het erom in hoeverre de OvJ naar aanleiding van de Klacht van de ouder(s) een sterke zaak heeft. Het gaat om een Klachtdelict.
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDArc; dit is toch geen klachtdelict meer? De wet is toch (een jaar of 5 geleden alweer iirc) gewijzigd op dit punt?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er geldt nog steeds dat vervolging kan plaatsvinden na aangifte of klacht van een der wettelijke vertegenwoordigers van de minderjarigen.
LeonardN
5 jaar geleden
"In dit geval gaat het erom in hoeverre de OvJ naar aanleiding van de Klacht van de ouder(s) een sterke zaak heeft. Het gaat om een Klachtdelict. Klopt, maar die is dus uiterst zwak en zal dus zeer waarschijnlijk leiden tot het seponeren van de zaak. Anne82 had dus beter kunnen zeggen dat de OvJ geen sterke zaak heeft tegen de vrager.