Wat zijn de verschillen tussen Amerikaanse en Belgische politieke instelling?

Welke machten controlen elkaar en op welke manier in België? Door wie worden deze machten beoefend?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

De staatsmacht in België is verdeeld over drie machten. Elke macht controleert en beperkt de andere machten. Dit principe van de scheiding der machten staat echter niet uitdrukkelijk in de grondwet en is ook niet absoluut.
De federale wetgevende macht maakt de wetten en controleert de uitvoerende macht. Ze wordt uitgeoefend door het parlement en de koning. Het parlement bestaat uit twee kamers, de Senaat en de Kamer van volksvertegenwoordigers.
De federale uitvoerende macht bestuurt het land. Ze zorgt ervoor dat de wetten in concrete gevallen worden toegepast en nageleefd. De uitvoerende macht wordt uitgeoefend door de koning en zijn regering van ministers en staatssecretarissen.
De rechterlijke macht doet uitspraak over geschillen en wordt uitgeoefend door hoven en rechtbanken. Ze controleert ook de wettelijkheid van de daden van de uitvoerende macht.

In de verenigde Staten is de wetgevende macht is opgedragen aan en geconcentreerd in het Amerikaanse Congres (US Congress, dat bestaat uit twee kamers: de Senaat (US Senate) en het Huis van Afgevaardigden (US House of Representatives). Elke afzonderlijke staat heeft twee afgevaardigden in de Senaat. De senatoren worden voor een periode van zes jaar gekozen. De senatoren worden door de eigen staat gekozen. Ook de 435 leden van het Huis van Afgevaardigden worden door de individuele staten zelf gekozen. Echter de ambtstermijn van een lid van het Huis van Afgevaardigden is twee jaar. Wel kunnen de leden voor een onbeperkte periode telkens voor de duur van twee jaar worden herkozen.
De uitvoerende macht ligt in handen van de president. Hij is regeringsleider en ook hoofd van de uitvoerende macht. Verder is hij opperbevelhebber van de Amerikaanse strijdkrachten en neemt initiatieven tot nieuwe wetten.
De rechterlijke macht bestaat uit verschillende niveaus. Men heeft regionale en federale rechtbanken (US Districts Courts en US Circuit Courts), Federale hoven van appèl (US Courts of Appeal) en de Hoge Raad van de Verenigde Staten (US Supreme Court).
De Hoge Raad van de Verenigde Staten heeft toetsingsrecht en is bevoegd alle wetten en bestuurszaken te toetsen aan de grondwet. Een wet die door hen in strijd met de grondwet wordt verklaard kan nietig worden verklaard. Dat is alleen in de VS.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Leg het Belgische en Amerikaanse systeem naast elkaar en met goed lezen zul je de verschillen ontdekken.