Kan Amerika makkelijk wapens gaan verbieden?

Als dit makkelijk zou kunnen waarom doen ze dit dan niet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
fremar
6 jaar geleden
de meerderheid is nog altijd voor wapenbezit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, ze zien dat als een grondrecht, net als vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst. Naast dat het wetmatig haast niet te veranderen is, is een enorm groot deel van de VS voorstander van wapenbezit. Zeker nu de republikeinen aan de macht zijn(president+senaat) hoef je geen grote veranderingen te verwachten. Je zal eerder zien dat men nu hotelbewakers met wapens uit gaat rusten, of dat je poortjes krijgt bij hotels voordat er maar een haar verandert aan de algemene wapenwetgeving. Je kan daar pas een idee van krijgen(althans dat heeft voor mij jaren en jaren geduurd) als je voldoende de voorstanders hebt horen spreken.
https://www.youtube.com/watch?v=BHIQtxLCgrM Hillary Clinton die gisteren al iets zei over wapenwetgeving werd enorm afgekraakt over het feit dat ze er iets over zei. Voorstanders van de wapenwet vinden dat ze dat zegt over de lijken van de mensen die in Las Vegas omgekomen zijn:
http://www.foxnews.com/politics/2017/10/02/las-vegas-shooting-clinton-blasts-nra-fellow-dems-renew-call-for-gun-control-after-attack.html
(Fox is republikeins/conservatief pro-wapens en anti-Hillary)
zondag
6 jaar geleden
Wapens zijn in Amerika net als de auto een heilige koe dus vergeet verbieden maar. Er gaan miljoenen dollars om in de wapenhandel.
Thecis
6 jaar geleden
@zondag
Zeg maar miljarden. Maar je hebt zeker gelijk. De wapen lobby in de VS is heel sterk.

Het beste antwoord

In theorie zou dit kunnen als er in het parlement een meerderheid vóór zou zijn. Er bestaat in de Verenigde Staten echter een heel machtige lobby-organisatie, de National Riffle Association (de NRA). Deze is vóór vrij wapenbezit van particulieren en beïnvloedt de politiek op grote schaal. Ook de lobby, de invloed en het economische belang van de Amerikaanse wapenindustrie en -verkoop zijn groot. Verkiezingscampagnes van politieke vertegenwoordigers worden soms beïnvloed door giften van de NRA en de wapenindustrie. Ook hun stemgedrag in het parlement kan bepaald worden door de lobby-activiteiten.

De invloed van de NRA en de wapenindustrie op de politici zal in de praktijk van de Amerikaanse politiek niet zo maar verdwijnen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Zie voor meer informatie over de NRA: https://nl.wikipedia.org/wiki/National_Rifle_Association.

Toegevoegd na 2 weken:
Correctie: de naam van de organisatie heb ik per ongeluk verkeerd vermeld. Correct is: National Rifle Association.
Antoni
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Makkelijk is het daar zeker niet,in tegendeel:
Amerikanen hebben het recht een vuurwapen te bezitten om zich in hun eigen huis te kunnen verdedigen. In de Verenigde Staten is het recht op vuurwapenbezit vastgelegd in het tweede amendement van de Grondwet die in 1791 door de Founding Fathers van de VS werd opgesteld. Veel Amerikanen zien het bezit van een vuurwapen als een individueel recht en halen in discussies over de wapenwet deze tekst aan.
fremar
6 jaar geleden
Het is zeer simpel om het te verbieden.
Maar hoe zorg je dat iedereen zijn wapens inlevert?
En hoe controleer je daar op?
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zou je even heel simpel uit kunnen leggen hoe je dat wil verbieden als het een grondrecht is? Dus even de procedures zoals deze in de VS gelden om een grondwet volledig te herzien.