In WO2 werden veel Duitse steden platgegooid. Zoals b.v. Köln, maar de Dom bleef staan. Hebben de geällieerden dit monument bewust gespaard ?

Ook ons land kent een voorbeeld. Van het centrum van Rotterdam was niets over. Behalve het stadhuis. Toeval of bewust ? Als het bewust was dan gaf dat tenminste blijk van nog enig historisch waardebesef. Later in de oorlog bleef ook daarvan nog maar niets meer over. Denk bijvoorbeeld aan het volstrekt overbodige bombardement op de architectonische parel in Oost Duitsland: Dresden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat lijkt me toeval. Want andere historische gebouwen hebben ze wel gebombardeerd. In oorlogstijd kan dit juist de bedoeling zijn: om de cultuur van de tegenstander te vernietigen.
Antoni
6 jaar geleden
Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Dom_van_Keulen staat: "Amerikaanse vliegeniers gebruikten de dom als oriëntatiepunt; bijna 90% van Keulen was platgebombardeerd." Blijkbaar was er toch een goede reden om de Dom te sparen. Dat dat is gelukt is dan misschien meer geluk dan wijsheid geweest...
Inekez1
6 jaar geleden
@Antoni. Die 'goede reden' zou kunnen zijn dat ze dan de toren nog steeds konden gebruiken als oriëntatiepunt. Niet om het centrum van Keulen nogmaals weg te vagen, maar om hun locatie te kunnen bepalen op weg naar een volgende stad.
Antoni
6 jaar geleden
Ja, dat begrijp ik ook uit de tekst op die website.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
de geallieerden hebben ten tijde van de oorlog met Italie (tijdens WOII) afspraken gemaakt met de duitsers om Venetie niet te bombarderen. De Britten hebben vervolgens, volgens afspraak, Venetie-stad dan ook niet gebombardeerd. De haven van Venetie, welke niet onder de afspraken viel, hebben ze wel gebombardeerd omdat dat schepen van de vijand afgemeerd waren. Een mooi staaltje precisie werk van onze overzeesche pre-Brexit vrinden. Toegevoegd na 8 minuten:
zie ook https://www.reddit.com/r/AskHistorians/comments/1zq3wf/what_waswas_not_targeted_in_bombings_during_wwii/
Inekez1
6 jaar geleden
@Antoni:
"Blijkbaar was er toch een goede reden om de Dom te sparen. Dat dat is gelukt is dan misschien meer geluk dan wijsheid geweest…" Dat is trouwens ook niet helemaal gelukt. "Hoewel de dom in de Tweede Wereldoorlog door veertien zware luchtbommen werd geraakt, heeft hij de oorlog zonder desastreuze schade doorstaan.
...
Vele jaren van restauratie volgden en pas in 1956 was de kathedraal grotendeels weer hersteld." https://nl.wikipedia.org/wiki/Dom_van_Keulen

Antwoorden (1)

Nee, er is in WOII niet bewust om bepaalde gebouwen heen gebombardeerd. Zelfs als dat hadden gewild, was het waarschijnlijk niet gelukt. In die tijd waren de bombardementen lang niet zo precies als wat nu mogelijk is.

Dat er in sommige steden nog enkele karakteristieke gebouwen staan heeft meerdere redenen:
- door toeval werd het gebouw gemist
- het ging om een gebouw dat voor de stad belangrijk was: daardoor was het extra stevig gebouwd èn werd het na de oorlog niet gesloopt maar gerestaureerd als het toch beschadigd was.
- over het algemeen geldt: hoe hoger het gebouw, hoe dikker de muren en fundering. Ook al was de bovenste helft van een kerk verdwenen, de onderste helft stond er nog en werd gebruikt om de kerk weer op te bouwen.

Kerken zijn van oudsher plaatsen waar mensen vaak hun toevlucht zochten in tijden van gevaar. Niet alleen om er tot God te kunnen bidden en bij elkaar te kunnen zijn, maar ook omdat die grote en belangrijke gebouwen behoorlijk massief waren gebouwd. Als er een bom op (of door) het dak van een kerk viel, dan was het wel einde verhaal. Maar een bom die viel op 50 meter afstand buiten de kerk gaf een dreun, er sneuvelde wellicht een raam, maar dat overleefde men wel binnen in de kerk. Ook als er door de bommenregen brand uitbrak in de stad, werd het grotendeels stenen kerkgebouw vaak gespaard, terwijl andere dicht op elkaar staande woningen en winkels al snel waren overgeleverd aan de vlammenzee.
6 jaar geleden
burgos
6 jaar geleden
Hoe kan je hier een - voor geven?