kan mijn werkgever mij verplichten mij prive auto voor werk te gebruiken?

Ik werk op een vaste locatie waar we normaal auto's hebben van de zaak. Nu is het drukker en zijn deze bezet. Werkgever verplicht (zo komt het erg over) om mijn pr ive auto nu te gebruiken. Dit heb ik direct geweigerd.
Mag ik dit gewoon doen, en staat dit ergens beschreven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat lijkt me niet. Het gaat de werkgever in principe niets aan of je een eigen auto hebt. Als de werkgever ergens aan meebetaalt zal hij dit natuurlijk wel weten. Maar ik kan me goed voorstellen dat er talloze redenen zijn om je auto privé te houden. Bijvoorbeeld omdat je wilt dat iemand anders erover kan beschikken, of omwille van de verzekering en zo verder. Iets anders is hoe hard je het wil spelen en of je de relatie met je werkgever ermee op het spel wil zetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In principe altijd gewoon een goede relatie, en ik accepteer heel veel. Heb een vast contract en denk niet dat ze snel maatregelen nemen. Maar vind dit toch wel een dingetje zegmaar..
Weet niet of hier ergens 'regels' over zijn, en of dat vast staat.

Het beste antwoord

Ik kan kort zijn.
U heeft een arbeidsoveréénkomst getekend bij uw baas, het is niet aannemelijk dat daar instaat dat u uw auto beschikbaar moet stellen voor zijn bedrijf.
Uw verzekering van uw auto is prive, als u uw auto uitleend of verhuurt en er word schade mee aangericht krijgt u niets uitbetaald.
Dus NEE, u bent dat niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wanneer het niet in het (arbeids)contract kan hij je dat niet verplichten.

Het enige wat hij op dat gebeid kan is verplichten dat je (op tijd) op je werk komt. Dat hoeft niet eens met de auto te zijn.

Mocht je toch voor de druk bezwijken, maak dan goede afspraken.
- Wie draait op voor brandsofkosten, belasting, afschrijving e.d. ?
- Maar ook: wat gebeurt er in geval van schade aan de auto tijdens gebruik van werk ?(En wat wanneer je na zo'n klus meteen naar huis rijdt en er gebeurt wat ?)

Toegevoegd na 40 minuten:
In concreto:

Je moet helaas andersom denken: het feit dat er geen regels zijn waarin staat dat een werkgever je hiertoe wél kan verplichten betekent dus dat hij het niet kan.
(tenzij in een contract vermeld)

Vraag anders je werkgever eens of hij je regels kan laten zien waarin je dat wél verplicht zou zijn.

Dan leg je het probleem bij hem.
SimonV
6 jaar geleden
Doordacht antwoord. Plus.