Waarom is Klaas de Jonge niet veroordeeld in Nederland?

Klaas de jonge is als terrorist in 1985 in Zuid-Afrika gearresteerd en werd verdacht van wapensmokkel. Doordat hij de NL ambassade invluchtte kon hij niet in Zuid-Afrika vervolgd worden. Hij zat echter wel twee jaar vast op de ambassade, omdat hij buiten de ambassade onmiddellijk gearresteerd zou worden.

In 1987 wees Zuid-Afrika hem uit naar Nederland, omdat ze dachten dat ze hem niet meer voor de rechter konden krijgen in Zuid-Afrika.

Hij was betrokken bij de voorbereiding van bomaanslagen, waarbij doden konden vallen. Dit omdat hij het niet eens was met het beleid van de Zuid-Afrikaanse regering. Hierbij konden dus onschuldige burgers het slachtoffer worden. Dat is een zwaar misdrijf, waarom is de zaak niet voor een Nederlandse rechter gebracht?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Andere tijden:
https://anderetijden.nl/programma/1/Andere-Tijden/aflevering/570/De-affaire-Klaas-de-Jonge

Antwoorden (1)

De socioloog-antropoloog Klaas de Jonge was in de tachtiger jaren van de vorige eeuw een van de Nederlanders die het onderscheid tussen humanitaire hulp en militaire strijd niet langer wilden maken. Hij had zich voor het ANC ingezet als wapensmokkelaar. Het ANC had als doel het ‘bijeenbrengen van alle Afrikanen als één volk om hun rechten en vrijheden te verdedigen”. Wereldwijd werd er al jarenlang actie gevoerd tegen het apartheidssysteem in Zuid-Afrika.

In Nederland werd Klaas de Jonge niet beschouwd als een misdadiger maar als iemand die deel nam aan een gewapende strijd en dit deed via wapensmokkel.
Wapensmokkel voor het ANC was geen activiteit die door Nederland gepropageerd werd, maar werd ook niet actief onmogelijk gemaakt.
Het feit dat de Zuid-Afrikaanse politie een "ernstige inbreuk" had gemaakt op de diplomatieke onschendbaarheid van het ambassadegebouw door Klaas de Jonge uit de receptie van de ambassade te slepen, gaf de Nederlandse regering een mogelijkheid om in deze aangelegenheid een uiterst principiële houding in te nemen tegenover Zuid-Afrika. Klaas wordt teruggebracht naar de Nederlandse ambassade en de Zuid-Afrikaanse overheid dient meteen een uitleveringsverzoek in. Nederland weigert hierop in te gaan omdat er geen uitleveringsverdrag is.
Op 7 september 1987, na een verblijf van meer dan twee jaar in de Nederlandse ambassade komt Klaas vrij via een complexe ruil van gevangenen.
Klaas de Jonge koos voor de strijd tégen de apartheid, hij koos de zijde van het Afrikaans Nationaal Congres (ANC).

Toegevoegd na 4 minuten:
Max Dohle en Jeenke van Linge ‘Weten dat ik het geprobeerd heb’

Toegevoegd na 2 uur:
http://rjh.ub.rug.nl/groniek/issue/view/2517
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Lang gezocht naar een goed antwoord, maar dit is 'm!
Plus.