Is mensen aansporen tot zelfmoord strafbaar?

Is het strafbaar om iemand aan te zetten tot het plegen van zelfmoord, als hij vervolgens geen poging tot zelfmoord doet?

Daarmee bedoel ik als je bijvoorbeeld tegen iemand zegt "pleeg zelfmoord."

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
8.7K
Ivana
6 jaar geleden
Ik zou zo'n uitspraak onder verwensingen rangschikken. Zegt meer over degene die het zegt, dan over degene tegen wie het wordt gezegd.
Amadea
6 jaar geleden
Je zou het als verbaal geweld kunnen beschouwen. Zeg je het tegen een ambtenaar in functie, dan is dat zeker wel strafbaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als jij tegen iemand zegt: "Pleeg zelfmoord" is dat niet echt een aansporing te noemen, het valt onder de categorie van: "Val dood" of "Sterf"

Antwoorden (2)

Iemand aanzetten tot het plegen van zelfmoord is een strafbaar feit. Het aanzetten tot zelfmoord is een misdrijf en kan u een forse straf opleveren.
Aanzetten tot zelfdoding is strafbaar gesteld in artikel 294 Wetboek van Strafrecht:
Hij die opzettelijk een ander tot zelfdoding aanzet, wordt, indien de zelfdoding volgt, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie;
Hij die opzettelijk een ander bij zelfdoding behulpzaam is of hem de middelen daartoe verschaft, wordt, indien de zelfdoding volgt, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie. Artikel 293, tweede lid, is van overeenkomstige toepassing.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar daar valt het gewoon roepen "pleeg zelfmoord" niet onder...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daarbij is in dit geval aan een belangrijk bestanddeel van de delictomschrijving niet voldaan, namelijk: "indien de zelfdoding volgt".
Het is zeker strafbaar en de straf daarvoor zou eigenlijk hoger moeten zijn als het gaat om mensen met een 3 voudige handicap. Bv narcist n-a-h-syndroom en schizofrenie heeft.. En ga zo verder. Het is dat ik er zelf mee te maken heb gehad. En ook al is er door een onoplettend moment gehandeld de misdaad die daarna gevolgd is en niet door rechters gehoord wordt hoort niet verder afgestraft te worden en al helemaal niet als je zelf weet hoe de vork in elkaar steekt. De persoon die jou daartoe heeft aangezet hoort voor zijn handicap/en eigenlijk voor een hele lange tijd de cel in of instelling te zitten.. Vergget niet je eigen gedrag al correct is mits die niet constant geforceerd wordt door de mensen die denken wat goed voor jou is.. Dus niet alleen jou brein werkt correct. Waak er altijd voor dat je je niet volledig open stelt.. Want anderen blijven altijd dat tegen je gebruiken ook als je zelf nooit aan zelfmoord gedacht hebt.. Meldt alles en dan ook alles bij de politie ook al zijn ze niet je vrienden.
Ze horen altijd alles te melden alles.. Ongeacht wat ze jou verbieden. Gr klaasje
Gini
Toegevoegd op 18 februari 2019 02:17: tekst