Op welke wijze draagt een minister bij aan de inhoudt van een wet en ogv welke wet behoort hij tot de wetgevende macht?

Het lijkt met dat een minister primair een uitvoerende macht heeft, maar daarnaast heeft hij ook een wetgevende macht. Primair lijkt me de wetgevende macht bij de staten-generaal te liggen, maar toch blijken de ministers die macht ook te hebben.

Maar hoe bepaalt een minister de inhoudt van een wet (en daarmee bedoel ik dus niet de AMVB's). Als een minister het zo wilt hebt en de staten-generaal (parlement) zus, heeft de minister dan alleen een soort adviseurstaak of heeft hij ook echt macht om 'zijn' wet door te drukken.

Maw op welke wijze/waardoor kan hij tot de wetgevende macht worden berekend? En op grond van welk (grondwettelijk) artikel is die macht gebaseerd?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wetgevende_macht
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_regering#Wetgeving

1.1K

Antwoorden (1)

Voor de wetten in formele zin waar je op doelt, blijkt de wetgevende macht van de minister uit artikel 81 van de Grondwet. Daarin staat dat de vaststelling van wetten geschiedt door zowel de regering als de Staten-Generaal gezamenlijk.
Uit artikel 82 blijkt voorts dat wetsvoorstellen kunnen worden ingediend 'door en vanwege de Koning' (die immers nog steeds deel uitmaakt van de regering, zie art. 42 Grondwet). Dat betekent dat de regering (lees ook: een of meer ministers) dus óók de bevoegdheid heeft om wetsvoorstellen in te dienen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Het betere antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De minister kan overigens wel gebruikmaken van een machtsmiddel. Bijvoorbeeld wanneer hij aangeeft dat hij politieke consequenties verbindt aan het al dan niet aannemen van een wetsvoorstel wat voor hem belangrijk is. Hij zet dan als het ware de Kamer onder druk, met als risico dat hij dan zal opstappen als de uitslag hem niet welgevallig is.
Dit wil nog wel eens gebeuren als een minister wordt aangevallen op één van zijn speerpunten. Hij acht zichzelf niet meer geloofwaardig als hij een dergelijk punt, waaraan hij met hart en ziel heeft gewerkt, niet (naar zijn wil) kan uitvoeren. Omgekeerd kan de Kamer vrijwel hetzelfde als zij dreigen met het toepassen van de 'vertrouwensregel' (= ongeschreven recht). Zij kunnen de minister naar huis sturen als een meerderheid het vertrouwen in de minister opzegt. Dit geschiedt via de zg. motie van wantrouwen, en dit is het zwaarste politieke drukmiddel voor een minister; als een Kamermeerderheid een dergelijke motie steunt, moet de minister aftreden.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Motie_van_wantrouwen