Nee, onze ministers wonen gewoon in hun eigen huizen, sommige zelfs ver van Den Haag vandaan. Als Rutte in het Catshuis woonde zou hij er natuurlijk niet elke avond vandaan naar huis fietsen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sinds 1963 is het Catshuis de officiele ambtswoning van de minister-president. Andere ministers wonen daar dus zeker niet, en ook Mark Rutte niet. Het is voor een MP niet verplicht om daar te wonen. Maar als hij zou willen, kan hij daar morgen gaan wonen.

De laatste minister-president die er echt heeft gewoond is Dries van Agt, eind jaren '70. Toen Ruud Lubbers in 1982 minister-president werd nam hij het besluit om daar niet zelf te gaan wonen, en dat geldt ook voor de MP's die daarna kwamen (Kok, Balkenende)

Het Catshuis is naast de ambtswoning ook een ontvangstruimte voor b.v. buitenlandse staatshoofden. Als b.v. Angela Merkel op bezoek komt, dan wordt zij daar ontvangen. Het Catshuis is onderdeel van het ministerie van Algemene Zaken, en kan ook gebruikt worden als werkruimte voor de MP en zijn staf. Een prima plek om langdurige politieke onderhandelingen te voeren. De onderhandelaars hebben dan wat minder last van de pers, zoals je hebt kunnen zien tijdens de onderhandelingen over de bezuinigingen tussen de coalitiepartners VVD en CDA en gedoogpartner PVV de afgelopen weken.

Als het allemaal wat minder spannend en belangrijk is, werkt Mark Rutte in het "Torentje" op het Binnenhof. Dat is veel praktischer, omdat hij daar midden in de politieke arena zit.

Hier kun je het allemaal nog eens nalezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Catshuis