Mag je in Nederland met een buitenlands nummerbord rijden?

Dit naar aanleiding van de discussie omtrent buitenlandse auto's en rekeningrijden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18K

Het beste antwoord

Ja hoor, waarom niet? Zolang je maar in het land geregistreerd staat waar de auto uit afkomstig is. Dus rijdt je met een Duits kenteken dan moet je inwoner van Duitsland zijn. Ook moet je kunnen aantonen dat je elke keer weer terug naar huis gaat. Of wel....woon werk verkeer is toegestaan.

Woon je echter in Nederland dan mag het gewoonweg niet.
Dus dat wordt een huis kopen net over de grens.....voor zolang het duurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft NIET elke dag weer naar huis te gaan. Wel moet dat huis duidelijk je hoofdverblijf zijn. Dus vrouw en kinderen zitten daar bv en elk weekend ben je daar ook.

Andere antwoorden (8)

Op dit moment - als Nederlands ingezetene - absoluut niet.
Dat kan veranderen als de wetgeving rond de BPM gaat veranderen.
14 jaar geleden
Ha, die Teddy;

Nee, dat mag niet als je je vaste woon/verblijfplaats in Nederland hebt. Voor mensen die een leaseauto hebben van een buitenlands bedrijf gelden beperkte uitzonderingen. Als je wordt betrapt met een auto op bijvoorbeeld Duitsch kenteken wordt je meestal gewaarschuwd om die zo snel mogelijk aan te geven en BPM af te dragen. Bij herhaling kunnen boetes en naheffingen volgen.
Vraag is hier volgens mij al vaker gesteld trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is toegestaan, maar hou er wel rekening mee dat je verkeersovertredingen dan wel contant moet betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thans volkomen onjuist. Het is zelfs in de EU wetgeving niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt wel, haal dat wetboek er maar bij.
Wanneer je als buitenlander in Nederland rondrijdt mag je tot 3 maanden lang op een buitenlands kenteken rijden. Daarna moet je of een nederlands kenteken aanvragen of terug naar het buitenland (dus bijvoorbeeld een weekend bij familie langs). Je zult wel moeten kunnen bewijzen dat je minder dan drie maanden geleden in het buitenland bent geweest met die auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet bestendig, maar voor tijdelijk gebruik zijn er uitzonderingen:
Als je in het buitenland een auto hebt gehuurd en er mee naar Nederland komt. (wel het huurcontract bij je dragen)
Als je in het buitenland een auto hebt gekocht en deze wil invoeren in Nederland (geldt een beperkte tijdslimiet)
Als je je vanuit het buitenland in Nederland vestigt. Je hebt dan een periode waarin de auto moet zijn ingevoerd.
(ik dacht één jaar)
Het overtreden van de geldende wetten zijn economische delicten en daar staan in de regel zeer hoge straffen op én de gerede kans dat het voertuig wordt verbeurd verklaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag dat, anders kunnen buitenlanders toch niet meer naar Nederland komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Je hebt de vraag denk ik verkeerd begrepen. Je hebt een franse vriendin en die komt naar NL met haar auto. Mag jij daar in rijden? Nee, je bent de auto kwijt. 2. Je denkt slim te zijn en laat jouw auto in Frankrijk registeren, maar je rijdt er (soms) in NL mee rond. Geen kmheffing, en kan je BPM terugvorderen.
Mag jij daar in rijden? Nee, je bent de auto kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom mag dat niet dan??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik lees nu net jou tekst maas als je SOMS naar NL gaat is je gewone verblijfplaats toch Frankrijk?? kan het tog?
Nee als je in Nederlander woont is en blijft dat verboden:
EU artikel:
Ieder moet zijn voertuig laten registreren in de lidstaat waar hij zijn gewone verblijfplaats heeft.

Artikel 7 van Richtlijn 83/182/EEG12 en artikel 6 van Richtlijn 83/183/EEG13 lichten nauwkeurig toe hoe de gewone verblijfplaats wordt bepaald van personen die tijdelijk of permanent wonen en rijden in een andere dan hun eigen lidstaat. Volgens de jurisprudentie van het Hof van Justitie kan het kwantitatieve criterium waarnaar in dit artikel wordt verwezen (een verblijf van meer dan 185 dagen per jaar op een bepaalde plaats) echter niet als doorslaggevend worden beschouwd als er andere factoren zijn die de situatie veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gewoon je bpm maar betaald krijg je ook geen naheffingsaanslag.
Waar jij het over hebt is waar je het voertuig laat registreren. Als ik in België een auto koop is dat een Belgische auto (staat in België geregistreerd) en daar mag ik gewoon in Nederland mee rondrijden met Belgisch kenteken. Als ik de BPM maar betaal anders heb ik een probleem. Ik kan niet als Nederlander zomaar een buitenlands nummerbord op mn auto zetten dat is wel een verschil en dat is waar jouw artikel over gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, ik ga er gewoon van uit, dat je in Frankrijk bijvoorbeeld een tweede huis hebt en een auto, aldaar verzekerd en aldaar wegenbelasting betalend.
Dan mag je met die auto niet in Nederland rijden/ Geen enkele nederlander mag in die auto rijden. Wat een Nederlander is ligt ingewikkelder dan je zo zou denken. Je moet evjy en zonder twijfel ingezetene van Frankrijk zijn. Daar blastingbetalen en slechts in Nederland neiet te vaak en niet te lang op vakantie komen. Iedere maand een weekje is bijvoorbeeld onvoldoende!
Ik ken het probleem heel goed, Ik heb zo'n 10-15 jaar in Frankrijk gewoond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter aanvulling: ik betwijfel of je de BPM zomaar jkan betalen zonder een NL nummerbord te hebben. Maar dan moet je ook de km heffing gaan betalen en daar gaat de vraag over. Neem maar aan dat de belastingdienst streng zal gaan controleren.
Ja hoor 6 maanden.
En dan moet je weer de land uit.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ah, joh, trek het je niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen maar in het geval, dat je in een ander land ingezetene bent. In de beperkende betekenis van het HvJ.
1980+ dagen daar wonen is niet voldoende meer.