Waar komt "de Belastingbetaler" als persoon ineens vandaan?

In de politiek en in allerlei - politieke - discussies gaat het de laatste tijd ineens over "de belastingbetaler" die overal voor opdraait, of die benadeeld wordt door bepaalde regelgeving of politieke beslissingen. Sinds wanneer is voor mensen in Nederland het feit dat zij belasting betalen, zo verweven geworden met hun identiteit? Een aantal jaar geleden kostten bijvoorbeeld werkloosheidsuitkeringen "de Nederlandse Staat" een x-bedrag per jaar. Tegenwoordig zijn die kosten voor "De Belastingbetaler".

Uiteraard begrijp ik dat dit op hetzelfde neerkomt, maar het lijkt alsof die "belastingbetaler" ineens een veel grotere rol dan voorheen is gaan spelen in beeldvorming en discussies. In mijn verklarende Nederlandse woordenboeken komt het woord (nog?) niet eens voor, maar toch vertegenwoordigt die Belastingbetaler ineens alle Nederlanders in discussies over de kosten van allerhande zaken die besproken en bediscussieerd worden. Sinds wanneer is dat? Is bekend wie hiermee is begonnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermoed dat dit de achternaam van Henk en Ingrid is.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
de belastingbetaler noemen we al zo sinds hij begon met belasting te betalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL @ Hans ItisLeClerc: zie mijn reactie op Mesher: de mate waarin "de belastingbetaler" in allerlei discussies model staat voor "benadeelde burgers" is toch echt toegenomen.

Het beste antwoord

Als de files te lang zijn is dat vervelend voor "de automobilist", en als er op de studiefinanciering wordt gekort, dan is "de student" de dupe. En als de rente op spaartegoeden laag is, dan is het heel vervelend voor "de spaarder".

M.i. is je constatering, dat dit nieuw taalgebruik is, niet juist. Op deze manier wordt al heel lang een groep mensen aangeduid, met dezelfde belangen. De woningbezitter, de huurder, de AOW'er, de chronisch zieke en zelfs de internetter.

Hieronder een deel van een artikel uit de Nieuwe Leidsche Courant, van 26 oktober 1933, waar ook al van "den belastingbetaler werd gesproken, toen de regering een stuk van de Hoge Veluwe wilde aankopen. In het artikel wordt gesteld dat "dit een noodlottig plan is, in het bijzonder voor den belastingbetaler".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord is niet nieuw natuurlijk, maar de grote betekenis daarvan in de politiek? Die betekenis is echt wel gegroeid de laatste tijd. En in samenhang daarmee ook de bijbehorende houding: "dat mogen ze wel doen, maar niet van mijn belastinggeld". Ik zeg niet dat die houding volledig nieuw is, maar volgens mij is de balans van - bijvoorbeeld - aan de ene kant trots op de solidariteit van ons zorgstelsel, en aan de andere kant de gedachte dat iemand niet wil bijdragen aan iets waar hij zelf niets aan heeft, toch wel steeds meer aan het doorslaan naar dat laatste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik volg de politiek een beetje, en kan mij er zelf helemaal geen voorstelling van maken, dat het woord "de belastingbetaler" nu anders of meer wordt gebruikt dan vroeger. Er zijn altijd mensen die iedere uitgave van de overheid direct koppelen aan de belasting die zij moeten betalen. Dat was vroeger zo en dat is nu zo; en die groep is maar klein. Iedereen snapt donders goed, dat de overheid geen enkele andere manier heeft om geld binnen te krijgen, en dat we er uiteindelijk zelf van profiteren. Na enig nadenken, zou ik me wel voor kunnen stellen, dat het woord wat meer valt of is gevallen, door de staatssubsidies aan banken (ABN AMRO) en nu ook met de financiele steun aan Griekenland. Dat kost miljarden en dan is het niet zo gek als we zeggen: "wij moeten belasting betalen voor de Grieken". Het moet dus opgehoest worden door "de belastingbetaler". Overigens gaf ik één link uit 1933; als je wat in krantenarchieven neust kom je het woord veel vaker tegen. Vooral in combinatie met een protesthouding ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral je laatste zin herken ik, en ik heb toch ook echt het idee dat het woord de laatste jaren veel meer gebruikt wordt dan eerder. Ik kan me erin vergissen natuurlijk, maar ik hoor steeds minder vaak mensen zeggen "dat kost de Nederlandse staat zoveel miljoen", en steeds vaker "dat kost de Nederlandse belastingbetaler .." etc. Dat valt op, en het is ook alsof in de hele breedte van de maatschappij mensen elke uitgave van de overheid steeds persoonlijker gaan nemen. Men wil niet meer meebetalen aan dingen waar ze zelf niets van terugzien. Kijk maar naar het zorgstelsel: steeds meer mensen willen niet meebetalen aan zorg die ze zelf niet ontvangen. Mensen die kinderloos zeggen dat ze vinden dat ze niet mee hoeven te betalen aan kraamzorg, en mensen die kinderen hebben, zijn steeds minder bereid om te betalen aan vruchtbaarheidsbehandelingen. Zomaar wat voorbeelden hoor. En ik vind dat alles bespreekbaar moet zijn dus ook dit soort zaken, maar tegelijkertijd krijg je bijvoorbeeld zorgverzekeringen die zich puur richten op hoger opgeleide jongeren (dat mag dus niet meer) en vinden weinig mensen dat vreemd. Als zij maar een lage premie betalen, is het allang goed. Volgens mij is de identificatie met het feit dat "wij" belasting betalen, nauw verweven met een houding die veel minder solidair is dan enige tijd geleden. En er IS een verschil tussen denken over gemeenschapsgeld als puur dat, namelijk gemeenschapsgeld, en denken over gemeenschapsgeld als zijnde "iets waar IK voor betaald heb". Dat lijkt een subtiel verschil, maar is het - in mijn ogen - helemaal niet. Ik vind jouw antwoord het beste, ook in combinatie met je reactie. Dank daarvoor, en dank ook aan Theo en de mensen die gereageerd hebben!

Andere antwoorden (1)

De belastingbetaler heeft bij de "gewone" burger altijd bestaan en werd slechts minimaal gebruikt in sommige politieke discussies.

Tegenwoordig zijn een aantal politici er op gebrand om populair over te komen bij het grote publiek gebruiken ze vaker taal die het grote publiek ook gebruikt, het mooiste voorbeeld van dit populistisch taal gebruik is wel:

"Doe is normaal man."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"[...] gebruiken ze vaker taal die het grote publiek ook gebruikt". Ik zie de overeenkomst tussen het woord 'belastingbetaler' en populair taalgebruik niet..