waar is prinsjesdag geregeld? staat dat in de grondwet?

dat laatste zei althans de voorzitter in een interview op nieuwsuur

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, dat klopt.

Artikel 65: Troonrede; Prinsjesdag - Hoofdinhoud
Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden (2002)
Hoofdstuk 3: Staten-Generaal
Paragraaf 2: Werkwijze
Jaarlijks op de derde dinsdag van september of op een bij de wet te bepalen eerder tijdstip wordt door of namens de Koning in een verenigde vergadering van de Staten-Generaal een uiteenzetting van het door de regering te voeren beleid gegeven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Artikel 105 lid 2 van de Grondwet voegt daaraan toe dat dit samenvalt met de indiening van de begroting.
SimonV
6 jaar geleden
kierkegaard47
6 jaar geleden
Als ik dat zo lees, mag dat dus op zich wel redelijk onceremonieel gebeuren (zolang het maar een 'verenigde vergadering' is), de koning zelf hoeft er strikt genomen blijkbaar ook niet bij aanwezig te zijn.
Computoon
6 jaar geleden
Het klopt inderdaad dat de koning er niet verplicht zelf bij aanwezig moet zijn. Als hij ziek is, wordt de troonrede voorgelezen door een ander. In het verleden is dit wel eens gebeurd door de minister-president. Eigenlijk zou het niet vreemd zijn als dat de 'standaard-procedure' zou zijn want hij heeft ook de redactie gehad over dat document.