ik heb de net tonijn uit blik gegeten ( 5 hapjes ) maar ik ben zwanger, is het schadelijk?

Ik had gehoord over de listeriabacterie, en nu ben ik dus bang dat ik een miskraam krijg.. Ik ben 7 weekjes nu

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
29.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U kunt zich beter eerst informeren over het onderwerp. http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/listeriose/ISI_Listeriose.jsp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Kimnerd:
Ga jij je hele zwangerschap met dit soort angsten doorbrengen?
Volgens mij is dat slechter voor je baby dan een hapje van het een of ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms vraag ik me wel eens af hoe ik in godsnaam levend ter wereld ben gekomen... Als ik die hele lijsten van dingen die niet meer mogen zo eens zie, daar had mijn moeder helemaal geen weet van.
zondag
13 jaar geleden
Ja maar C4th dat is het nou juist. Omdat jouw moeder daar geen weet van had leef jij. Want: wat niet weet, dat niet deert. Had ze die dingen allemaal gegeten terwijl ze het wél wist, dan had je grote kans gehad dat jouw aapje hier niet vrolijk had rondgehuppeld ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@zondag: Verhip, daar zeg je me wat.

Antwoorden (6)

Maak je geen zorgen, tonijn uit blik is juist lekker en gezond, ook als je zwanger bent.

Je moet juist uitkijken met vacuüm verpakte vis, dus zalm en paling uit een plastic pakje.

En gefeliciteerd!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel !
Het kan geen kwaad dus geniet maar fijn van de rest van de zwangerschap.

Tonijn uit blik bevat veel minder kwik en dioxines dan verse tonijn. Tot maximaal 2 porties tonijn uit blik per week is daarom geen probleem.

Toegevoegd na 54 seconden:
p.s.mijn dochter gaat als het goed is dit weekend bevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spannend dan :)
hoop dat de bevalling goed gaat bij der !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is haar 2de kindje, een meisje en de 1ste is een jongen. Ze voelt zich prima en kijkt er naar uit!
In tonijn zit ''kwik'', en zoals je weet is dat ongezond. (kanker verwekkend). Maar een beetje is niet gevaarlijk. Tegenwoordig is bijna alles ongezond.

Hier een berichtje van De Britse voedselveiligheidorganisatie:
De Britse voedselveiligheidorganisatie adviseert zwangere vrouwen, vrouwen die zwanger willen worden en vrouwen die borstvoeding geven, niet te veel tonijn te eten. Dat wil zeggen: per week niet meer dan twee blikjes tonijn van een gemiddelde omvang of één verse tonijnsteak. Deze regel sluit aan bij het advies van het Voedingscentrum om 1 à 2 keer per week verschillende soorten vis te eten.

Een beetje is dus niet erg

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus maak je geen zorgen,
En inderdaad gefeliciteerd ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tonijn in blik is gesteriliseerd om het houdbaar te maken.
Daarmee zijn alle bacteriën gedood, dus ook listeria.
Je kan dus veilig je tonijn eten. Met verse vis en vlees moet je wel iets uitkijken: goed koken/bakken voor je het eet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna waar, verse vis als in ECHT vers kan geen kwaad ook rauw niet.. Vacuüm is gevaarlijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt Nikita, maar tenzij je het zelf gevangen hebt: niet de gok nemen. Ook de verse vis bij de viswinkel en zeker die bij de supermarkt is vaak ouder dan je zou denken.
Als je pas 7 weekjes bent kan er nog vanalles mis gaan.
Zo werkt de natuur.
Maar een paar hapjes tonijn zullen dat niet veroorzaken.

Als jij van plan bent je hele zwangerschap in dit soort angsten door te brengen,
dan is dat slechter voor je baby dan een verkeerd hapje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die bacterie zit niet in blikjes tonijn. Die zijn gesteriliseerd. Dus als jij graag zo af en toe tonijn uit blik eet: gewoon doen. Niet de hele tijd, maar dat geldt voor alles.

Sowieso is dit misschien fijn om te weten: zelfs bij vrouwen die nergens op letten is listeriabesmetting zeldzaam. De reden dat je op moet passen met bepaalde voedingsmiddelen is niet dat de kans zo groot is dat het ergens mee besmet is, maar dat áls je één van de zeldzame besmettingen oploopt, de gevolgen erg naar kunnen zijn.

Wat betreft vis: het is specifiek *rauwe* vis en *vacuum verpakte gerookte* vis die je beter even kunt laten staan. Gerookte vis uit de diepvries of vis die net is gerookt is trouwens geen probleem. Vis uit blik is prima, net als verse gebakken (of gekookte, gestoofde etc.) vis.

Sterker nog, vis is gezond voor je en bevat voedingsstoffen die nodig zijn voor de ontwikkeling van je kindje. Alleen vette vis kun je beter niet vaker dan twee keer per week eten.

Als je meer wilt weten, kijk dan eens op de site van het voedingscentrum. Dan weet je meteen wat je allemaal precies moet laten staan, en wat juist helemaal geen probleem is om te eten.