heb ik diabetes?

Beste allemaal.
Ik had even een vraagje.
Ik ben de laatste tijd er afgevallen.bijna 25 kilo zonder dieet of er bewust op te letten.
Nu ben ik gisteren door mijn zus drie keer geprikt op diabetes.
2 zussen van mij hebben dit namelijk ook.
Mijn Suikerspiegel zat de eerste keer op 9.2 en daarna op 13.2 13.4.
Is dit een reden voor zorgen? En voor verder onderzoek?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die kans is wel heel groot.
Tijd voor een bezoek aan de huisarts voor een diagnose. En als je het aan mij zou vragen: een ander voedingspatroon als oplossing.
Daar kan je vandaag al mee beginnen, met een beetje geluk heb je dan niet of in ieder geval veel minder medicatie nodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb vanmorgen gebeld met de weekend arts maar die vond het niet nodig om mij te zien.
Ik zal maandag meteen een afspraak maken bij mijn eigen arts.
Ik ben ook een paar dagen al ziek.
Dus weinig tot niks gegeten.
Kan dat misschien ook een oorzaak van een te hoge suikerspiegel zijn?
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer je al maanden lang afvalt, snap ik ook niet waarom je een afspraak met de spoedeisende huiartsenpost wilt maken...
Ritsuka
6 jaar geleden
Afspraak met de huisarts is een goed idee
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
25 kilo afvallen zonder dat je er bewust iets voor doet, is op zich al een reden om naar de dokter te gaan, diabetes of geen diabetes

Antwoorden (2)

De waardes lijken mij nogal aan de hoge kant. Ga naar je huisarts en vraag of hij/zij een bloedtest aan wil vragen, omdat jij je hier zorgen over maakt.
6 jaar geleden
Tja, als we de kans op een verkeerde meting even verwaarlozen en aannemen dat er niet een andere reden voor de verhoging van de suikerwaardes is (lijkt me namelijk niet aannemelijk), dan zijn deze waardes inderdaad bewijzend voor diabetes mellitus type 2.

De regels die wij huisartsen hanteren zijn:
- 2 nuchtere plasmaglucosewaarden ≥ 7,0 mmol/l op 2 verschillende dagen;
- óf nuchtere plasmaglucosewaarde ≥ 7,0 mmol/l of willekeurige plasmaglucosewaarde ≥ 11,1 mmol/l in combinatie met klachten passend bij hyperglykemie.

Klachten die passen bij hyperglykemie zijn: dorst, veel plassen, onbegrepen afvallen, vaginale jeuk op oudere leeftijd, recidiverende urineweginfecties en balanitis, mononeuropathie, neurogene pijnen en gevoelsstoornissen.

Je vertelt er niet bij of de genoemde waardes nuchter of niet-nuchter geprikt zijn, maar feitelijk doet dat ook weinig meer ter zake. De waardes 13,2 en 13,4 mmol/l zijn immers beide >11,1mmol/l en dat in combinatie met het afvallen maar de diagnose wel erg waarschijnlijk; via GV kan ik nu eenmaal NOOIT een 100% zekere diagnose stellen.
Het is dus wel een goed idee om hiermee naar uw huisarts te gaan. Het is niet gezegd dat u dan ook meteen met medicatie moet beginnen, vaak lukt het ook om de waardes naar beneden te brengen met dieetveranderingen en sporten. Maar wellicht is het verstandiger/ prettiger om eerst de waardes te laten verifiëren dmv bloedonderzoek.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik zie nu dat u de afgelopen dagen ziek bent. Dat u weinig eet zal het bloedsuiker juist verlagen, niet verhogen. Ernstige infecties kunnen het bloedsuiker wél verhogen.
Nu zijn dat meestal zodanige infecties dat u eerder in een ziekenhuis zou liggen dan thuis achter de computer zou zitten, maar bij mensen met een gestoorde glucose tolerantie ("pre-diabetes") wil een onschuldigere infectie deze waardes nog wel eens veroorzaken.

Hier nog een link naar de folder die ik altijd aan patienten meegeef met voedingsadvies bij oa diabetes:
https://www.thuisarts.nl/gezonde-levensstijl/ik-wil-gezond-eten