Hoeveel procent van de Nederlanders heeft de hieronder genoemde soa's?

Hoeveel procent van de Nederlanders hebben:
Chlamydia
Aids
Genitale wratten
Herpes genitalis
Herpes labialis (koortslip)
Gonorroe

En welke van deze ziektes komen vaker voor bij mannen, vrouwen of gelijk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
12.7K
fremar
6 jaar geleden
https://www.soaaids.nl/nl/soas/veel-voorkomende-soas/cijfers

Het beste antwoord

Niet van alle ziektes die je noemt heb ik heel recente cijfers kunnen vinden; dat wordt vast ook niet van elke ziekte voor elk jaar uitgezocht.

Chlamydia: in 2010 hadden van alle mannen tussen de 12 en 79 jaar 16,8 per 10.000 mannen chlamydia (dus 0,168%). Voor vrouwen tussen de 12 en 79 jaar was dat 21,1 per 10.000 vrouwen (=0,211%)

Gonorroe: In hetzelfde onderzoek als hierboven bleken 4,2 per 10.000 mannen (=0,042%) en 0,7 per 10.000 vrouwen (=0,007%) van tussen de 12 en 79 jaar gonorroe te hebben.

Aids: AIDS is tegenwoordig een erg zeldzame ziekte geworden in de westerse wereld. Ik heb geen cijfers kunnen vinden over de prevalentie daarvan. Ik neem aan dat je eerder het aantal HIV-positieve mensen zal bedoelen; oftewel de mensen die besmet zijn met HIV (en dat is dus iets anders dan AIDS!) Volgens de huisartsen standaard (uit 2013) zijn er ongeveer 17.000 mensen in Nederland die bekend HIV-positief zijn, maar ook nog ongeveer 8.000 mensen die wel HIV-positief zijn, maar dat nog niet weten; dat zou dus op ongeveer 25.000 mensen komen (uitgaande van een bevolking van 17 miljoen dus (0,147%). Ongeveer 70% van alle HIV-positieve mensen is een "man, die seks heeft met mannen." (=MSM)
Overigens meldt het RIVM over 2013 21.858 geregistreerde HIV-patienten. SOA-AIDS Nederland meldt er 24.000.

Genitale wratten: Ongeveer 121,7 per 100.000 Nederlanders (= 0,1217%) heeft ano-genitale wratten (= genitale wratten aan de geslachtsdelen en/ of de anus). 41% heteroseksuele mannen, 37% vrouwen, 22% MSM. Overigens ontwikkelt ongeveer 1% van alle mensen, die geïnfecteerd zijn met HPV serotype 6 of 11, anogenitale wratten. Dat betekent dat het percentage mensen dat hiermee geïnfecteerd is ongeveer 12% zal zijn.

Herpes labialis en Herpes genitalis: Voor herpes labialis en Herpes genitalis wordt naar mijn weten niet apart bijgehouden hoe vaak dat voorkomt; ik heb er ook geen cijfers over kunnen vinden. Wel heb ik cijfers over het voorkomen van een herpes simplex (HSV) gevonden. In Nijmegen bleek in een in 2002 gepubliceerd onderzoek 61% van alle zwangeren besmet met HSV, in het westen van het land was dat 73-75%. Meer recent (gepubliceerd in 2008) bleek dat 67% van alle Nederlanders te zijn.
Probleem is dat dat niet alles zegt over hoe vaak herpes labialis Herpes genitalis voorkomt aangezien de virussen die herpes labialis veroorzaken ook genitale herpes kunnen veroorzaken en vice versa.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt!!