Is kramp in de maag/buik en misselijk zijn ook 'buikgriep'?

Ik heb al dagen last van de buik, misselijk gevoel neigen tot overgeven nu ook nog kramp daarbij. Blijkbaar kan ik niet spugen maar ben ook niet aan de diarree. Heb ik redenen om mijn zorgen te maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
25.2K
Amadea
9 jaar geleden
Hoe gezond heb jij de afgelopen dagen gegeten? Lijkt mij dikke kans dat er samenhang is tussen wat je naar binnen gekregen hebt en de klachten.
Amadea
9 jaar geleden
Behalve eten kan het natuurlijk ook liggen aan drinken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gebruik geen alcohol ja eten kan met deze dagen natuurlijk wel gezonder, maar de klachten komen en gaan al ongeveer een maand. Kan zijn dat ik steeds tegen een griep aan hik? Nu heb ik me ziek gemeld, want de klachten waren heviger als tevoren.
Amadea
9 jaar geleden
Oei, als je daar al een maand last van hebt lijkt het mij verstandiger om jouw huisarts daar naar te laten kijken! Griep geeft geen buikklachten, maar spier-, hoofd- en keelpijn. Over het algemeen is het zo dat als iets na een paar weken nog niet over is er iets aan de hand is waar wat aan gedaan moet worden.
Ritsuka
9 jaar geleden
Maand is wel lang
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet je niet direct zorgen maken hoor, kan buikgriep zijn misschien gewoon een plaag... Als het volgende week noet betert misschien toch eens langs gaan bij een dokter...

Het beste antwoord

Dat kan, maar het kan natuurlijk evengoed een hele andere oorzaak hebben. Buikgriep, of gastro-enteritis is een - meestal virale - ontsteking van het slijmvlies van de maag en/of de darmen. Het geeft symptomen als misselijkheid, overgeven, darmkrampen en diarree. Als je geen diarree hebt, is het niet ondenkbaar dat er een andere oorzaak is voor je klachten, maar het sluit een buikgriep ook niet uit. In tegenstelling tot een 'gewone' griep geeft buikgriep lang niet altijd koorts, maar je kunt er wel behoorlijk beroerd van zijn. Het scheelt dat je niet overgeeft en geen diarree hebt, want die combinatie kan - zeker als het wat langer duurt - vrij snel zorgen voor uitdroging (zeker als iemand niet kan drinken omdat het er bijna meteen weer uit komt).

Maar zoals gezegd: er kunnen ook allerlei andere oorzaken zijn voor de klachten die je noemt. Bij gebrek aan diarree is een andere veelvoorkomende oorzaak van buikkrampen en misselijkheid bijvoorbeeld obstipatie. Maar er zijn allerlei oorzaken mogelijk: je vertelt niet of de pijn in je boven- of onderbuik zit, maar buikpijn kan van alles zijn natuurlijk. Een reactie op iets wat je hebt gegeten, een geïrriteerde maag door medicatie en/of voeding of drank, prikkelbare darmsyndroom, een ontsteking aan de darmen, maar ook een urineweginfectie, galblaasontsteking en vele andere problemen met de buikorganen kunnen dit soort klachten veroorzaken. Het kan zelfs dat het probleem heel ergens anders zit dan in je buik, maar dat de pijn uitstraalt vanuit bijvoorbeeld je rug en de misselijkheid veroorzaakt wordt door de pijn. Nu is dat niet het meest waarschijnlijk scenario, maar het geeft een beetje aan hoeveel oorzaken er wel niet mogelijk zijn voor de klachten die je noemt.

Een buikgriep, maar ook een onschuldige reactie op iets dat je hebt gegeten of het simpelweg opspelen van maag of darmen door stress, voeding of een andere irritatie, zou met een paar dagen tot hooguit een week in elk geval moeten afnemen. Gebeurt dat niet of zijn de klachten heel ernstig, dan is het altijd goed om je huisarts eens te consulteren. Dat moet je sowieso doen als de klachten al langer duren en je daarbij ook ongewenst bent afgevallen, je bloed in je ontlasting vindt of je zwarte ontlasting hebt, je veel langer dan normaal geen ontlasting of urine produceert, je hoge koorts erbij krijgt of als je andere alarmerende symptomen hebt of als je het om wat voor reden dan ook niet helemaal vertrouwd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nou, niet persé.
Een buikgriep, oftewel een virale gastroenteritis, is een virale infectie van de darmen en darmen. Dit geeft inderdaad klachten van misselijkheid, buikkrampen, diarree en vaak koorts.

Buikkrampen en misselijkheid kunnen echter voorkomen bij vele andere ziekten. Denk bijvoorbeeld eens aan andere soorten infecties (bacterieel of parasitair), niet infectieuze ontstekingen (sommige voedselvergiftigingen, darmziekten als colitis ulcerosa of ziekte van Crohn), ziekten van andere organen in de buik en bekken. Daarnaast kunnen spanningen (eventueel in combinatie met prikkelbare darm) kunnen dit soort klachten geven.

Je klachten kunnen dus zeker passen bij een buikgriep, maar er zijn meer ziekten die de oorzaak zouden kunnen zijn. Wat er bij jou aan de hand is kan ik zo via GV niet zeggen; daarvoor zou je langs je huisarts moeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
+ helder