Theoretisch gezien blijft zo'n middel altijd in je bloed aanwezig. De hoeveelheid wordt steeds gehalveerd, maar dan kom je dus nooit op 0 uit (al kan je natuurlijk zeggen dat er bij een concentratie van 1 molecuul in al je bloed het niet meer gehalveerd kán worden.)
Er bestaat een vuistregel die stelt dat van een medicijn na 3x de halfwaardetijd de hoeveelheid in je bloed zo laag is geworden dat er te weinig is om een merkbaar effect te hebben. Na 5x de halfwaardetijd is de concentratie zo laag dat het beschouwd wordt als afwezig.
Voor de meeste medicijnen, ook voor seroquel, gaat deze vuistregel heel redelijk op.

De halfwaardetijd van seroquel is 7 uur bij verder gezonde mensen; bij ernstige leverfunctiestoornissen loopt dat op tot 9 uur en bij ouderen kan dat oplopen tot 9-11 uur. Bij de afbraak van seroquel komt een ander stofje vrij genaamd N-desalkylquetiapine; deze heeft dezelfde (maar zwakkere) werking als de oorspronkelijke seroquel. Dit heeft een halfwaardetijd van ongeveer 12 uur.

Dat komt dan dus uit op:
gezonde mensen: na 21 uur geen werking meer, na 35 uur afwezig
leverfunctiestoornis: na 27 uur geen werking meer, na 45 uur afwezig
ouderen (een precieze leeftijd wordt niet gegeven): na 27-33uur geen werking meer, na 45-55 uur afwezig.
Voor de N-desalkylquetiapine geldt dan dus ongeveer 36uur voordat het effect weg is en ongeveer 60 uur voordat het afwezig is uit het bloed.