Moet je een ambulance tegemoet rijden of blijven wachten?

Stel, je zoon is zeer allergisch voor pinda's en heeft er eentje perongeluk binnen gekregen. Meteen zwelt zijn keel op. Moet je dan in de auto stappen en richting het ziekenhuis rijden en dan de ambulance tegemoet rijden of kan je beter blijven wachten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je dan toch onderweg naar het ziekenhuis bent kan je toch net zo goed direct doorrijden?
Lijkt me lastig om onderweg je precieze locatie te coördineren met een ambulance.
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer je weet dat een kind in een shock kan raken, dan heb je altijd een epi- pen bij de hand.
De ambulance wacht je thuis af. Die kun je niet eens onderweg tegen houden wanneer hij met zwaailichten aan komt rijden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb hier geen ervaring mee. Vraag het de huisarts of tijdens je gesprek met 112. Ik verwacht dat ze zeggen dat je moet blijven wachten. Ze kennen jou niet dus ze herkennen je ook niet. Jij weet hun route ook niet. Grotere kans dat je elkaar mis loopt lijkt me.De ambulance rijd naar het adres wat jij hebt door gegeven.
Ik ben geen deskundige dus bel het ziekenhuis voor de zekerheid hierover.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Buitengebied en epi-pen kwijt, ik zou hem direct in de auto gooien, gsm in de carkit en 112 bellen tijdens het rijden.
De centrale weet dan waar je bent en zal aan de lijn blijven. Tegelijk zal de centrale contact houden met de ambulance.
(alarmlichten tijdens het rijden aan..) Een ambulance moet binnen 15 minuten aanwezig zijn. Als het druk is wordt dat soms niet gehaald, in extreme situaties kan het flink langer duren.
Zelfs 15 minuten kan te kort zijn..

Antwoorden (3)

In de meeste gevallen is blijven wachten op de ambulance het beste. In stedelijk gebied zal om te beginnen de tijdswinst niet heel groot zijn als je met de eigen auto zonder optische en geluidsignalen gaat rijden. Komt een heel belangrijk aspect bij: stel dat je de ambu mist tijdens het tegemoetrijden. Wat dan? Het is natuurlijk lastig om een ontmoetingsplek te plannen en je zult voortdurend telefonisch contact moeten houden met de meldkamer van de ambulancedienst. Daarnaast is de wijze van vervoer voor de patient ook niet ideaal. stel je woont heel erg afgelegen en ver van het ziekenhuis dan is het misschien wel een optie. Echter dat soort situaties kennen we niet ons land toch niet echt. Het heeft kortom in de meeste gevallen meer nadelen dan voordelen.
AlphaLimaSierra
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Echter dat soort situaties kennen we niet ons land toch niet echt. "
Er zijn al jaren grote problemen met aanrijtijden die in het buitengebied niet gehaald worden.
Maar bij steden gaat het soms mis bij samenloop van omstandigheden.
AlphaLimaSierra
6 jaar geleden
klopt ook in de stad heb ik wel eens meegemaakt dat alle ambu's allemaal bezet waren op een zeker moment.
Gewoon thuis wachten. De dichtstbij zijnde vrije ambulance wordt naar je huisadres gestuurd en dat is niet per definitie een ambulance die bij het ziekenhuis begint te rijden. Bovendien kan het voor je kind veiliger zijn om thuis stil te zitten dan om in een gewone auto vervoerd te worden.

Bij een erge allergische reactie is het niet perse nodig zo snel mogelijk in het ziekenhuis te zijn, maar wel zo snel mogelijk te behandelen. Dat kan de ambulancemedewerker ook bij jou thuis doen.

Als je van je kind weet dat hij een allergie heeft met kans op een anafylactische shock, zorg dan dat je zelf een adrenalinepen in huis hebt en weet hoe je zelf moet handelen in afwachting van de ambulance.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ precies
Erna55
6 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed punt dat een ambulance uit een andere richting kan komen.
In de stad maakt het allemaal weinig uit, daar zal het wel goed gaan, het is daar zelfs de vraag of een ambulance nodig als als de SEH op 5 minuten rijden met de auto zit. In het buitengebied weet de centrale waar de ambulances zitten, als iemand al onderweg is richting ziekenhuis zou het dan zelfs beter kunnen zijn om een andere richting op te rijden.
Wachten! En ome een aantal redenen:

- Ambulances vertrekken niet altijd vanuit een ziekenhuis maar veelal vanuit een ambulancepost dichtbij uitvalswegen. De kans dat je hem mist is groot.
- Hoe en waar spreek je af? Een ambulance stopt echt niet omdat jij loopt te zwaaien, die is al op weg naar een spoedgeval (Jou dus)
- als je 112 belt is de Ambulance al weg voordat jij het weet, dat gaat tegelijk met jou telefoontje. De medewerker blijft met je aan de lijn tot de ambulance er is en zegt wat jij eventueel kunt doen aan de patiënt.
- als het goed is heb je een epi pen in huis, de medewerker van de Ambulance begeleidt je dan in het gebruik ervan. Gaan trekken aan de patient en die in de auto zetten is kostbaar tijdsverlies, als de ambulance eris stabiliseren ze ook eert de patient voor ze die meenemen.

Toegevoegd na 44 minuten:
Advies is dus:

Bel 112, luister naar de aanwijzingen van de telefoniste, zij weet precies wat jij moet doen, en blijf aan de lijn, hang niet op!

Blijf (zoveel mogelijk) bij de patient, probeer rustig te blijven, en zet eventueel (in overleg met de telefoniste) de voordeur vast open.

Toegevoegd na 48 minuten:
Zelfs al zou je doorrijden naar het ziekenhuis kan het zijn dat het langer duurt voor je hulp hebt. In een ambulance zit alles voor de noodgevallen, in een ziekenhuis ligt dat echt niet overal voor het grijpen. Daar moet ook vaak een zogeheten crashcar heen. Deze moet ook opgeroepen worden inclusief personeel. Ondertussen was de Ambulance waarschijnlijk al bij je huis geweest en had adequate eerste hulp kunnen verrichten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"in een ambulance zit alles voor de noodgevallen, in een ziekenhuis ligt dat echt niet overal voor het grijpen"
Mag jij me vertellen wat er wel in een ambulance ligt en niet op de SEH?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jackd de knoppen voor de zwaailichten en sirene?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ Jackd: in mijn verhaal staat: ziekenhuis en niet SEH. Als jij de centrale hal van een ziekenhuis komt binnenrennen, ligt echt niet alles voor het grijpen Bovendien heeft niet ieder ziekenhuis een SEH die 24 uur per dag open is:
https://www.nationalezorggids.nl/ziekenhuizen/paginas/wet-en-regelgeving.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als ik een kind zou hebben met een zware allergie, dan zou ik altijd de dichts bijzijnde geopende SEH weten, waar ik ook ben.
Kom je daar aanrijden dan staan er verkeersborden naar de SEH en in de centrale hal staan die ook.
Maar ja, dat is ervan uitgaande dat er één in de buurt is, anders wordt het de ambulance. (thuis of onderweg)