Is het normaal om je buikspieren aan te spannen als je staat en/of loopt?

Ik merkte bij mezelf op dat ik best vaak onbewust mijn buikspieren aanspan. Als ik loop ontspan ik ze dan soms bewust maar dat voelt heel vreemd dus span ik ze na een paar minuten onbewust weer aan. Wat is normaal om te doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Het is normaal om de buikspieren aan te spannen als je opstaat/ loopt. Hetzelfde geldt overigens voor de spieren in je rug.
Als je die spieren niet aan zou spannen dan zou je romp bij opstaan direct omklappen en inzakken. Een zekere mate van spierspanning is dus noodzakelijk om je lichaam rechtop te houden.

Normaal gesproken gaat dat onwillekeurig en vrijwel ongemerkt. Soms valt het echter een keer wel op en dan kan het gebeuren dat je erop blijft focussen waardoor het op blijft vallen. Meestal gaat dat vanzelf weer over.
Bij psychisch gespannen mensen kunnen alle spieren ook meer gespannen raken waardoor dit soort klachten meer op de voorgrond kunnen komen te staan. Ook dan gaat het meestal weer over, maar werken aan ontspanning kan dan wel bevorderlijk zijn.