Is iemand met het downsyndroom nog een homo sapiens sapiens?

Hallo allemaal,
Ik vroeg me vanmiddag af of iemand met het downsyndroom nog een homo sapiens is, ondanks de genetische afwijking. Ik dacht persoonlijk dat het dan gewoon een mutant het, maar ik wist het niet zeker.

Mvg,

Ingmar

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Hmm dat is een interessante vraag. Mogelijk gevaarlijk ook. Want een mutant en dus geen homo sapiens betekent dat deze "persoon" niet menselijk is. Wat houd dat in voor zijn of haar rechten?
Er is dan dus geen wet meer van toepassing voor deze persoon. En dat houd in dat zo'n persoon voor zijn/haar daden niet gestraft kan worden. Houd ook in dat als een mens zo'n persoon iets aan doet daar ook niet voor gestraft kan worden. Ben benieuwd naar het antwoord. Goede vraag.

Antwoorden (2)

Wanneer je iedereen met een mutatie in de genen als niet homo- sapiens beschouwt, dan zijn we dat allemaal niet.
Iedereen heeft mutaties, sommigen onmerkbaar of onzichtbaar, anderen zichtbaar en merkbaar.
Mensen met een Downsyndroom zijn herkenbaar, andere genetische aandoening zijn niet zichtbaar.

-------Volgens ontwikkelingsbioloog Armand Leroi (2003) Mutants. On Genetic Variety and the Human Body, heeft ieder menselijk embryo ongeveer honderd nieuwe mutaties die zijn ouders niet hebben. Drie daarvan zijn schadelijk. Maar dat is nog niet alles.
Behalve nieuwe mutaties erven we ook de mutaties van onze ouders en voorouders. Als we die mutaties daar bij optellen, komen we tot een onthutsend resultaat: ieder embryo heeft 300 (+/- 15) mutaties die in meer of mindere mate schadelijk zijn voor de gezondheid (p. 18). Inderdaad schokkend.
Zijn aanname is dat mutaties die slechts in beperkte mate schadelijk zijn, gedurende ongeveer 100 generaties in de populatie kunnen blijven. We zien dus een accumulerend effect van oude én nieuwe mutaties.
Als dat zo zou doorgaan, houd je geen gezond persoon meer over, zou ik denken. Maar, schrijft Leroi, door toeval worden sommige mensen met weinig en anderen met veel mutaties geboren.
-----
Erna55
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap dat ieder mens een vorm van mutatie bezit, dat is namelijk ook essentieel voor evolutie. Maar wat ik me dan afvraag, is een mutatie niet een aangepast gen ipv een missend chromosoom? Of blijf je dat dan gewokn een aanlassing noemen?
Erna55
6 jaar geleden
Iemand met het syndroom van Down mist geen chromosoom, hij heeft er een extra.
Iemand met het syndroom van Down kan kinderen krijgen die niet het syndroom van Down hebben. Zie: https://www.erfelijkheid.nl/ziektes/syndroom-van-down-trisomie-21 ---Bij het syndroom van Down zitten er van het 21ste chromosoom geen twee, maar drie stuks in elke lichaamscel. Tenminste, meestal. Want heel soms zitten niet in alle cellen drie stuks van het 21ste chromosoom, maar alleen in een deel van de cellen. Dit heet mozaïek Downsyndroom.
Soms zit het extra chromosoom 21 op een ander chromosoom vastgeplakt, dat is een translocatie.---
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij Down syndroom is er inderdaad een derde chromosoom 21. Een trisomie dus; dat is geen mutatie.
Mensen met Down syndroom hebben niet meer of minder mutaties dan andere mensen.
Ja, ook mensen met Downsyndroom behoren tot 'homo sapiens sapiens'.

De definitie van soort is meestal, dat leden tot dezelfde soort behoren als ze vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen; en mensen met Downsyndroom zijn vaak in staat om kinderen (zonder Down zelfs!) te krijgen.

Overigens heeft deze definitie interessante consequenties voor mensen met andere genetische afwijkingen die leiden tot onvruchtbaarheid.
tinus1969
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is het soort niet de Homo en het ras de Homo Sapiens Sapiens, want ook de Homo Neanderthalensis en de Homo Sapiens konden vruchtbare nakomelingen krijgen. Terwijl die twee homo's niet het zelfde zijn.
tinus1969
6 jaar geleden
@IngmarLWV, nee, het is een kwestie van definitie. Als Neanderthalers en 'moderne mensen' samen kinderen konden krijgen behoren ze tot dezelfde soort. Het is niet goed bekend of dat zo is. De Engelse wiki geeft dat heel genuanceerd aan: https://en.wikipedia.org/wiki/Neanderthal
Neanderthals, (..) were a species or subspecies of archaic humans in the genus Homo