Kan je flauwvallen als je 2 dagen niks meer gegeten hebt?

Een vriendin heeft al bijna 2 dagen niks meer gegeten en voelt zich nu zeer zwak en haar lichaam trilt, wat gebeurd er met haar?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
15.1K
Erna55
6 jaar geleden
Ja, na 2 dagen niet eten kun je flauwvallen.
Om welke reden wil ze niet eten ?
TurfGraver
6 jaar geleden
Te weinig energie.
Wat maf om niet te eten...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ze wil niet eten omdat ze zich dik voelt en ze denkt dat ze van eten dik wordt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan lijkt het me hoog tijd dat jouw vriendin een diëtist of haar huisarts raadpleegt, want op deze manier helpt ze haar gezondheid om zeep
Erna55
6 jaar geleden
Er zijn betere manieren om af te vallen. Door niet eten kan je bloedsuikerspiegel dalen.
Wanneer je een te lage bloedsuikerspiegel hebt, zijn er verschillende zaken waar je last van kunt hebben. Zo is het mogelijk dat je hartkloppingen krijgt, veel gaat zweten of je licht in het hoofd voelt. Sommige mensen ervaren dat ze tintelingen hebben in bijvoorbeeld de handen of de voeten. Andere mensen voelen zich suf. Flauwvallen kan ook gebeuren wanneer je bloedsuiker te laag is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Erna: het is nog maar de vraag of de vriendin van VS wel moet afvallen. Ze schrijft dat ze zich dik voelt, niet dat ze dik is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Haar lichaam takelt af.
Ritsuka
6 jaar geleden
Zorg dat ze professionele hulp krijgt
tinus1969
6 jaar geleden
Overigens, als je na 2 dagen niet eten al flauwvalt, ben je al erg mager/ondervoed. Je kunt makkelijk enkele dagen zonder eten, mits je voldoende drinkt en zout binnenkrijgt.

Antwoorden (2)

Ik denk dat het ongeveer tussen de 2 weken en 6 weken is, voordat je door energiegebrek zwaar in de problemen komt. Maar als het gaat om vochtverlies dan kan het al met een dag of 3-4 zijn dat je daardoor al flauw valt.

het is gewoon heel erg verschillend per persoon
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Min.
Mag ik je bron dat je 2 tot 4 weken zonder problemen niet kunt eten ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja hoor: http://www.ruimbegrip.nl/hoe-lang-kan-een-mens-zonder-eten-water-en-lucht/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Plus vanwege de bron
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben minder enthousiast. Niet alleen is de bron niet erg betrouwbaar, maar ook heeft de bron het over wat anders. Iets kunnen overleven is nog heel wat anders dan (zwaar) in de problemen komen. Dat kan al veel eerder gebeuren dan in de weken waar Marilynn het over heeft. Ook gezien de problematiek waar Annelise06 het hier over heeft is vasten ongezond. Ook en juist als je wilt afvallen moet je (dagelijks!) gezond blijven eten.
kierkegaard47
6 jaar geleden
Ik heb ook altijd begrepen dat een gezond en goed gevoed mens in een noodsituatie vrij lang zonder voedsel kan overleven. Dat betekent natuurlijk niet meteen dat het ook een goed idee is om vrijwillig meer dan een dag niet te eten, ook niet als je verder goed gezond bent, Zoiets zou je alleen onder deskundige begeleiding moeten doen.
Erna55
6 jaar geleden
Je gaat niet meteen dood van een lange periode niet eten, dat klopt.
Maar ondertussen kun je wel allerlei "ongemakken" ondervinden: Flauwvallen, rillingen, opgejaagd voelen, duizeligheid, concentratieproblemen, etc. Het is perse niet zo dat je 2 weken helemaal geen last krijgt wanneer je niets eet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@sandokan
Enthousiast wordt ik er ook niet van, maar er wordt een min gegeven omdat er geen bron zou zijn. Die is er wel, dus is de min in die zin niet meer terecht. Vandaar mijn compensatie.
Erna55
6 jaar geleden
Een mens kan in leven blijven met lange tijd niet eten, zo zegt de bron. Maar deze bron zegt niet dat je niet kunt flauwvallen na twee dagen niet eten.
De min was van mij.
Zeker kan ze flauwvallen. En als ze maar lang genoeg weinig of niets blijft eten, zal dat vanzelf gaan gebeuren.

Wat er precies gebeurt als je langer niets eet, verschilt per persoon en per situatie. Op dit moment voelt ze zich zwak en trilt ze, waarschijnlijk omdat haar bloedsuiker erg laag is. Ze zou daardoor ook last kunnen krijgen van concentratieproblemen, sufheid, en ze kan uiteindelijk buiten bewustzijn raken.

Nu kan je lichaam niet eten op zich wel een tijdje volhouden, zolang je maar genoeg drinkt. Maar op den duur krijg je gegarandeerd problemen. Je lichaam krijgt veel te weinig energie en bij langdurig (veel) te weinig eten word je niet alleen moe en slap, maar gaat je lichaam je spieren afbreken om daar de laatste reserves uit te halen, worden je botten broos, stopt je menstruatie en groei, en gaan je organen steeds slechter werken. Op den duur stopt je hart ermee.

Nu zijn dat de meest opvallende problemen, en zolang het maar om een paar dagen gaat kunnen die directe gevolgen als je geluk hebt beperkt blijven tot vermoeidheid, zwaktegevoel, trillingen en eventueel flauwvallen. Maar indirect kunnen de gevolgen van ook een paar dagen heel weinig eten enorm groot zijn. Als jouw vriendin gevoelig is voor eetstoornissen of zelfs al een eetstoornis heeft (en waarom zou ze anders een paar dagen niet willen eten omdat ze zichzelf dik vindt?) kan deze stoornis door een paar dagen niets eten gigantisch uit de klauwen lopen. Ze zal het dan heel moeilijk vinden om na een paar dagen weinig tot niets eten weer normaal te gaan eten.

Uit onderzoek is bekend dat verhongering eetstoornissen kan veroorzaken. Het is dus niet alleen een gevólg van een eetstoornis, maar kan ook de óórzaak zijn van het ontstaan of verergeren ervan. Zo kregen aanvankelijk gezonde vrijwilligers typische eetstoornisgedragingen en -gedachten nadat ze een periode veel te weinig hadden gegeten: ze gingen zich vies en schuldig voelen als ze gewoon hadden gegeten, vonden zichzelf te dik terwijl ze juist ondergewicht hadden en gingen 'raar' doen met eten: eten heen en weer schuiven over hun bord, in hele kleine stukjes snijden, extreem kleine porties eten, bang worden om te eten, etc. Bij mensen die gevoelig zijn voor eetstoornissen kan op die manier een uit de hand gelopen dieetpoging of soms zelfs een periode van - lichamelijke - ziekte waarin ze niet kónden eten, een eetstoornis ontstaan.

Laat je vriendin dus asjeblieft goede psychiatrische hulp zoeken, als ze dat nog niet heeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ninn
6 jaar geleden
Als je niet eet kan je bloedsuikerspiegel laag worden en dan kun je flauwvallen. Dat is mijn ervaring.