Is het erg dat mijn rib uitsteekt?

Mijn onderste linkerrib steekt uit/ naar boven. Het is niet enorm opvallend maar je ziet het wel. Ik heb dit, zover ik weet, al heel mn leven.
het loopt zeg maar zo
---
----
moet ik naar de huisarts of is de enige optie een operatie met een litteken voor altijd...

Toegevoegd na 2 uur:
Is er een mogelijk heid om het te verminderen, zo ja wat voor oefening bv dat een spier het bedekt

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
16.7K
Ritsuka
6 jaar geleden
Ik heb juist een deuk naar binnen aan de linkerkant, onderste rib is kleiner.
Als jij er geen last van hebt, hoef je er niks aan te laten doen. Niemand is symmetrisch, en er zijn veel mensen waarbij de ribben wat ongelijk zijn.
Ritsuka
6 jaar geleden
Een arts gaat niet aan je rib opereren als dit niet medisch noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zit vaak in de sportschool en ben bang dat je het dan nog beter ziet, je ziet als het ware links een bolle punt uitsteken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De zangers/actrice Cher heeft in het verleden ribben laten verwijderen voor een mooiere taille. Dat heeft zij zelf moeten betalen. Als het alleen voor mooi-igheid is, cosmetisch dus, krijg je niets vergoed. Omdat het niet medisch noodzakelijk is.
Het is zo zonde om in een gezond lichaam te gaan snijden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een operatie is dus niet de enige oplossing. Je kunt het ook zo laten en het accepteren. Niemand word perfect geboren en niemand is perfect. Je bent perfect als jij jezelf accepteerd zoals je bent.
tinus1969
6 jaar geleden
Je moet nix, maar ik zou naar de huisarts gaan met deze vraag, want die kan die rib ZIEN, en op basis daarvan een mening geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die oefening (vooral veel en duur) kan iemand je vast wel aanpraten. Trap daar niet in, al is een gespierde torso natuurlijk nooit weg. Verder ken ik aardig wat mensen die jouw probleem graag zouden hebben, en niet zoals zij een bierbuik die al die ribben aan het zicht onttrekt. Bij de Febo of McDonalds heb je meer kans op zo'n soort oplossing, dan op de sportschool.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het lijkt zeg maar een beetje op dit
http://pectusexcavatumfix.com/flared-ribs/
zijn er oefeningen om dit te verminderen? want op de website is het niet echt duidelijk.
Want ik denk dat een operatie of iets hem toch niet gaat worden

Antwoorden (2)

Nee dat is niet erg Als je ieder mens op de sportschool naast de meetlat legt zal je merken dat niemand precies symmetrisch is. En zoals dat jou niet opvalt bij anderen omdat je meer met jezelf bezig bent merken anderen dat niet op bij jou.
anneliez
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het lijkt zeg maar een beetje op dit
http://pectusexcavatumfix.com/flared-ribs/
zijn er oefeningen om dit te verminderen? want op de website is het niet echt duidelijk.
Want ik denk dat een operatie of iets hem toch niet gaat worden
Als deze rib bvb uitsteekt omdat het ooit gebroken is geweest toen je nog zeer klein was?, kan zijn dat je er niks meer van weet, ook mogelijk dat niemand anders er iets van gemerkt had?, maar mocht hij dan wat scheef aaneen gegroeid zijn en daardoor uitsteken dan is er een goede reden om een eventuele operatie om medische redenen vergoed te krijgen.
Wat is een medische reden, dat anderen het zien? NEEN, dat is een cosmetische reden en dat word NIET vergoed.
Een medische reden kan bvb zijn, dat het pijn doet als je op je buik zou willen liggen om te slapen bvb, en dan s’morgens aan die rib pijn hebben.
Of je zou bvb op school tijdens het sporten op je buik moeten liggen om een aantal oefeningen goed te kunnen doen, en dat doet dan pijn aan je rib omdat je op die rib ligt en dat hij uitsteekt naar buiten toe, ja dat kan dan pijn doen, en stel dat je daar tijdens het sporten een bal tegen krijgt, dan breekt deze rib gemakkelijker dan bij iemand anders aan de zelfde rib.
Dat zijn allemaal medici redenen om eens over na te denken, en dat zijn allemaal grondige redenen voor een operatie om medische redenen en dat word vergoed.
Heb jij bij dit alles echter totaal geen pijn en ook totaal geen last, dan is er op medisch gebied geen enkel probleem, omdat jij nog jong bent en je ribben nog soepel zijn.
Maar als je volwassen bent en je ribben groter en harder en stijver worden, dan zou dat ooit nog een probleem kunnen worden, zelfs al zou je zo geboren zijn.
In ieder geval zou ik met een goede dokter overleggen, en zijn raad afwachten, print dit antwoord desnoods uit en neem het mee.