Wat te doen na operatie?

Ik ben recent geopereerd aan mijn arm en mag mijn arm 6 weken niet bewegen. Nu is mijn vraag. Wat kan ik doen bij bepaalde dingen. Denk hierbij aan naar de wc,douchen, aan en uit kleden etc. Ik heb nu nog thuiszorg maar daar wil ik eigenlijk zo snel mogelijk van af.
Zijn er trucjes om bij bovenstaande dingen te doen?

Toegevoegd na 38 minuten:
Helaas mag ik ook mijn andere arm beperkt bewegen want die schouder is versleten. Dus vandaar dat het best lastig is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Amadea
6 jaar geleden
Je hebt toch een andere arm die wél mag bewegen? 't Is flink oefenen als het de "verkeerde arm" is, maar je komt er verder mee dan je in eerste instantie zult denken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is waar alleen ik heb (heel genant) vanmiddag in mn ondergoed geplast omdat ik mijn broek niet snel genoeg los kreeg. Zijn daar trucjes tegen want dat voelt niet fijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Damianvanwijk
Een 'trucje' is een hulpmiddel (inlegkruisje/parfumvrij) heel dun als het om druppeltjes gaat en anders een dikker model ('normaal'), klinkt wellicht genant, maar buiten de deur in je broek plassen is veel erger, denk ik. Bovendien online te bestellen, is ook wel zo prettig. https://www.kruidvat.nl/always-twist-flex-large-discreet-inlegkruisjes-parfumvrij/p/2764287
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@jodokus52 weet u/je toevallig hoelang je hiermee kunt? Of is het makkelijker om binnenshuis een zwembroek te dragen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Afhankelijk van het aantal 'ongelukjes' per dag @Damian, kun je met 30 stuks een maand toe = 1 per dag. Is een iets frissere oplossing dan in je zwembroek druppels opvangen en die moet je dan ook weer om de dag wassen. Misschien niet zo handig, denk ik, maar wel milieuvriendelijker.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@jodokus52 oke, het gaat helaas niet om een paar druppeltjes. Ik zat aan een zwembroek te denken omdat die nat hoort te zijn. In ieder geval bedankt voor de tips.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een inlegkruisje of maandverband lijkt me niet de oplossing, er bestaat incontinentiemateriaal, dat is bij iedere drogisterij en apotheek te koop:
https://www.depend.nl/
anneliez
6 jaar geleden
Ja er zijn vast wel trucjes. Je wordt handiger in 1 hand gebruiken. Maar vraag de thuiszorger naar trucjes, die heeft er meer mee te maken, of kijk eens of er een thuiszorgwinkel is bij jou in de buurt. Of google er eens op, vaak hebben die oplossingen waar je zelf niet aan dacht,
Amadea
6 jaar geleden
En de tip van Flierefluitje is een hele goeie: draag een trainingsbroek met elastiek in plaats van een broek met rits en/of knoopsluiting.

Antwoorden (1)

Na een operatie (of tijdens een ontsteking kan of) mag je die arm niet bewegen. Dan merk je hoe moeilijk het is vooral als je rechts bent en het is ook nog de rechter arm...rampzalig.
Fijn dat je nu hulp hebt, maar 6 weken thuiszorg wil je dus niet hebben.

Hoe je het zelf kunt redden? nou allereerst:
() geen haast hebben, nooit meer haast! voor alles wat je denkt ruim de tijd nemen, ook bij afspraken maken, denk niet doen we eventjes, maar plan dubbele tijd in en
() vanaf nu oefenen met een arm/hand alles doen, je geblesseerde arm niet gebruiken, voor niets dus!
Dat kan je nu al doen dat oefenen, maar denk nog maar goed na of het niet veel slimmer is om bv een paar keer per week wel thuiszorg, wel hulp te hebben om te douchen.

Beterschap en zes weken is zo voorbij hoor.

Toegevoegd na 33 minuten:
Toegevoegd na 38 minuten:
Helaas mag ik ook mijn andere arm beperkt bewegen want die schouder is versleten. Dus vandaar dat het best lastig is.
----------------------------------------------
@Damian: Als je ook je andere arm amper mag of kunt bewegen, wil jij nu toch het onmogelijke! Het is niet 'best lastig', nee, jij wilt iets wat gewoon niet kan, NU. Leg je erbij neer, berust erin en wees heel blij met 6 weken thuiszorg.

Boven in de reacties, heb ik een oplossing voor je gegeven voor het trager zijn, niet op tijd je broek uit kunnen doen en vervolgens in je onderbroek plassen. Niet fijn, maar joh daar kom je wel overheen. Koop wat hulpmiddelen en klaar ben je, voorlopig.