Wat is veiliger, de pil of de morning after pil?

Wanneer je de pil al een paar maanden gebruikt zodat hij veiliger is of wanneer je dat niet doet en de morning after pil neemt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Amadea
8 jaar geleden
Wat bedoel jij met 'veilig'? Hormonen slikken is bepaald niet veilig, vooral niet als het overbodig is...
Ritsuka
8 jaar geleden
De pil is beter tegen ongewenste zwangerschappen bij goed gebruik. In combinatie met condoom heb je extra bescherming.
MAP is dikke hormonenbom in 1x, en volgens mij word de werking minder bij vaker gebruik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De morning after pil is niet gezond met risico's die hoger zijn dan gewoon een voorbehoedmiddel . De morning-afterpil is eerder een versnelde abortus pil . Prima te gebruiken bij verkrachting of na ongewenste sex of na dat je niet hebt nagedacht en absoluut niet zwanger wil of kan zijn .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Sorry dat had ik niet gemeld. Met veilig bedoel ik dat de kans op zwangerschap zo klein mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De morning-after pil werkt NIET abortief. Het zorgt ervoor dat je eisprong wordt uitgesteld, zodat de kans op zwangerschap veel kleiner wordt. Maar als je net je eisprong gehad hebt vlak voordat je de MAP neemt en er heeft al een bevruchting plaatsgevonden, dan heeft de MAP daar geen effect op.

Antwoorden (2)

Beide middelen zijn verschillend...de pil neem je om niet zwanger te kunnen raken, de morning afterpil gebruik je wanneer je onbeschermd sex hebt gehad en de kans bestaat dat je zwanger raakt. Morning after pil is geen voorbehoedsmiddel...d naam zegt het al. De vraag wat veiliger is is wel morning after pil, je breekt hier de eventuele vrucht mee af. dus je weet dan zeker dat je niet zwanger raakt. Bij de pil bestaat er altijd een hele kleine kans dat je wanger raakt, doordat je bv er eentje bent vergeten, hebt overgegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om een zwangerschap te voorkomen is de 'gewone' pil betrouwbaarder.
Bij goed gebruik is de pil ontzettend betrouwbaar; hij is meer dan 99,9% betrouwbaar. Voor niets in de geneeskunde geldt 100% zekerheid of betrouwbaarheid maar de pil benadert die 100% dus wel. Als je de pil langere tijd op de juiste wijze gebruikt dan heeft een keer de pil vergeten/ uitbraken/ te laat nemen nauwelijks invloed op de betrouwbaarheid.

Op zich is de morning after pil (MAP) ook betrouwbaar. Grootste probleem is dat de betrouwbaarheid duidelijk afneemt naarmate de tijd tussen de onveilige seks en het nemen van de pil groter wordt. Over het algemeen wordt aangeraden om de MAP binnen 24 uur (en liefst binnen 12 uur) na de onveilige seks te nemen. Als je de MAP binnen 12 uur inneemt dan is er een kans van 0,5% op een zwangerschap. Inname van de MAP na 72uur is zinloos en zal een eventuele zwangerschap niet meer voorkomen.

Op zich dus beide wel goede middelen, maar de 'gewone' pil is (bij juist gebruik) duidelijk betrouwbaarder.