Hoe verminder je huisdierallergie?

Ik krijg logees die eigenlijk allergisch zijn voor huisdieren; zelf heb ik sinds kort een hond. Wat kan ik doen om ze zo min mogelijk last te laten hebben van deze hond? Zijn er dingen die helpen (bijvoorbeeld deuren en ramen open, of extra goed stofzuigen en dweilen?)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Zeg tegen je logees dat ze de hond niet aanraken. Doe de hond pas de deur uit als de logees erg veel voor je betekenen of geef ze de keuze tussen wel en niet komen.
Het hangt ook erg veel af van het ras van de hond. Mensen zijn niet voor alle rassen even gevoelig en de meeste mensen zijn allergischer voor katten dan voor honden en dan ook weer niet voor alle katten.
Een verharende hond levert meer klachten op dan bijvoorbeeld een poedel, doodle of vizsla, waar de meeste mensen helemaal geen last van hebben. Overleg eerst.
Het uit huis doen van een hond kan een trauma voor de hond vormen waar je nog tijden last van kunt hebben. Klinkt misschien vreemd, maar is je dat de logeerpartij waard?

Antwoorden (2)

Ten eerste licht de logees in dat je een hond in huis hebt, als het nodig is kunnen ze dan anti histamine meenemen.
Zorg dat je huis grondig gestofzuigd is en doe dat op de dag dat ze komen en in de periode dat ze bij je zijn, minimaal 2 keer per dag, daarna dweilen is aan te bevelen. Zorg dat je hond de dag voordat ze komen, geborsteld en gewassen is, zodat de losse haren uit de vacht zijn.
Vraag of ze zelf even aan willen geven, hoe de woning voor hun prettig is. Zodat je voorbereidingen kunt treffen, maar niet onnodig uren aan het stofzuigen bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goeie tips, maar ik vrees dat in de meeste ernstige gevallen, de hond toch ook ergens een paar dagen zou moeten logeren. :-(
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Absoluut waar, om die reden heb ik erbij gezet dat je het beste de logees om antwoord kunt vragen. Als zij echt geen hond in hun omgeving kunnen verdragen zullen ze dat aangeven. De allergie bij de een is heftiger en breekt sneller uit, dan bij een ander.
Bedankt voor je reactie.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ligt er inderdaad aan hoe erg de allergie is, en na hoeveel tijd die zich begint te tonen. Bij behoorlijke allergie moet je de hond de deur uitdoen, twee weken lang elke dag heel goed stofzuigen, en alle beddengoed, vloerbedekking, gordijnen en gestoffeerde meubilair grondig (laten) reinigen.
Cryofiel
8 jaar geleden
En pas daarna de logées laten komen.
Ivana
8 jaar geleden
Bij inname van anti-histaminetabletten kan je de hele dag suf zijn. Dat zal niemand willen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt allemaal, in plaats van anti histamine op recept, wordt vaak Allerfre, of soort gelijk product gebruikt, deze producten maken je niet suf, mits je het op de juiste manier inneemt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nooit last gehad van sufheid, nam gewoon één pilletje op zaterdagochtend, en had tot zondagavond geen last. stofzuigen waar de logees bij zijn geeft wel extra last. Dan breng je het allergeen juist in de lucht en de luchtwegen. Een dag tevoren zuigen, de dag zelf alleen dweilen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alleen dweilen is ook prima, als je harde vloeren hebt. Ik moest de kamer van mijn zoon, die last heeft van veel allergieën dagelijks 2 maal stofzuigen en dweilen, dat deed ik als hij niet thuis was. Van anderen hoor ik weer hele andere verhalen, daarom is het vooraf om duidelijkheid vragen hierover belangrijk. Mijn zoon krijgt nu 2 maal per jaar een injectie bij de huisarts, hierdoor heeft hij hier bijna geen last meer van. Voor de enkele keer dat het voorkomt, kan hij het af met producten als Allerfre (ook op advies van de huisarts). Maar wat jouw gasten ertegen doen, of wat zij van je verwachten, dat kunnen alleen zij je vertellen.
De hond uit logeren doen, en daarna extreem goed schoonmaken.

Als je de hond in huis laat, heeft de rest geen zin en zullen je logees last krijgen van hun allergie.
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
heeft geen nut. De haren, huidschilfers en dergelijk krijg je pas weg, als de hond al een paar jaar het huis uit is, bijvoorbeeld als de eigenaar met hond verhuisd is.