Evalueert sperma mee naarmate je ouder wordt?

Lastig deze vraag te stellen in één zin.
Stel je laat op je 18e sperma invriezen. Je bent op dat moment een slechte student, rookt en drinkt en doet alles wat verboden is.
Vervolgens heb je een keerpunt in je leven. Je gaat studeren, je leeft gezond en je bent in top conditie.

Je wilt vervolgens samen met je vrouw een kind maken.
Maakt het uit in het gedrag/gene van een kind, of je dit kind verwekt met het sperma wat je op dat moment draagt (dus na educatie en gezond leven)
Of met het sperma verwekt van toen je 18 was en slecht bezig was?

Ik vraag me dus af hoe de erfelijkheid en trekjes worden bepaald wat overgedragen wordt van ouders naar kind.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik neem aan dat je 'evolueert' bedoelt. Sperma evalueert niets ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lastige vraag, want wat bedoel je precies met evalueert? (evolueert)
O.a. alcohol heeft veel invloed, ook op dna, zowel op bevruchtingskans als op de kans op een miskraam en aandoeningen.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=17445 Voor de man is ongeveer 3 maanden voor de bevruchting een belangrijke periode.
Erna55
8 jaar geleden
Je erfelijk materiaal blijft in principe je hele leven hetzelfde. Soms kunnen er echter kleine mutaties ontstaan, kleine copieerfoutjes die ontstaan bij het verdubbelen van het DNA tijdens de celdeling. Deze blijven echter beperkt tot de cel waarin deze mutatie is gebeurd. Gebeurt een mutatie tijdens het aanmaken van de geslachtscellen dan kan de mutatie worden deze doorgegeven aan de nakomelingen.
Meestal hebben deze mutaties geen invloed op de werking van het organisme, soms gebeurt het echter dat door de mutatie een eiwit niet meer kan werken of anders gaat reageren. Als dit een voordeel betekent voor het organisme dan is de kans groot dat het organisme beter kan overleven en dat deze mutatie verder doorgeven wordt aan de nakomelingen.
Uit : https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/13510/Verandert-het-erfelijk-materiaal-naarmate-je-ouder-wordt

Antwoorden (3)

Sperma bevat de erfelijke eigenschappen van de vader van een eventueel kind. Erfelijke eigenschappen in een lichaamscel, om het even of dat een sperma- of een bloedcel of welke dan ook is, verandert het hele leven niet. Of je nu sperma gebruikt dat je als 18 jarige slemper en brasser hebt gemaakt of als 40 jarige asceet, het heeft dezelfde eigenschappen. Hooguit beweegt het sperma van een gezonde jonge donor beter dan dat van een oud drankorgel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad. Het roken en drinken heeft vooral invloed op de mogelijkheid tot conceptie - dus of je vrouw/vriendin wel zwanger word. Niet op het DNA.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de 1e link als je "alcohol sperma" googled
https://www.jellinek.nl/informatie-over-alcohol-drugs/alcohol/alcohol-seks-en-zwangerschap/
Alcohol kan het sperma op verschillende manieren beïnvloeden. Het aantal zaadcellen en de beweeglijkheid nemen af. Ook veranderen zaadcellen van grootte waardoor de zaad-ei versmelting geremd wordt. Verder kunnen er veranderingen optreden in het erfelijkheidsmateriaal.
Jongere cellen zijn in de basis beter dan oudere cellen. Dat heeft te maken met de telomeren.

Een telomeer bestaat uit deels dubbelstrengig en deels enkelstrengig DNA, ingekapseld in beschermende eiwitten, en zit aan het uiteinde van een chromosoom.

Een telomeer is te vergelijken met het plastic uiteinde van een veter (nestel). Bij iedere deling rafelt het uiteinde een stukje uit en uiteindelijk kan de cel niet meer delen en sterft. Menselijke cellen bereiken dit stadium na zo'n vijftig, zestig delingen. Als de telomeerlengte behouden blijft, kan de cel zich blijven delen zonder dood te gaan.

Die 'rafeltjes' veroorzaken foutjes in het DNA waardoor de cel minder krachtig wordt. Ook geslachtscellen worden ouder en "verslijten" op deze manier.

De andere kant van de zaak is een slechte leefgewoonte: roken, drinken, stress... het zijn allemaal factoren die er voor kunnen zorgen dat de processen in het lichaam verstoort raken.
Ook het proces van celdeling is gevoelig voor deze invloeden. Met slechte leefgewoonten kan de kwaliteit van het sperma achteruit gaan. Er ontstaan minder cellen, de cellen zijn minder fit of zelfs ronduit verminkt.

Wat nu het beste sperma is: oud, maar met goede (inmiddels) leefgewoonten of jong, maar "zwemmend in de alcohol" dat hangt af van de mate van de slechte leefstijl.
Een keer een pilsje teveel op is niet zo'n ramp, maar continu lam zijn kan ook op dit gebied fataal zijn.

In elk geval helpt het wel om "tot inzicht" te komen. Reeds aangerichte schade kan gecompenseerd worden wanneer het lichaam (en daarmee het sperma) weer fit is.
erotisi
8 jaar geleden
Toch ingewikkelde materie. Ik vond de telomeren van de zaadcellen wel interessant. En stel mezelf toch twee vragen bij je antwoord: 1) Je zegt ook geslachtscellen worden ouder en verslijten op deze manier. Na mijn onderzoek blijken er twee 'soorten' geslachtscellen te zijn: het uiteindelijke sperma en de spermatogonia. Ik weet echter niet zeker waar je het over hebt in je antwoord. Ik ben zeker geen expert maar ik vermoed dat de spermatogonia een soort stamcellen zijn. Maar wat uiteindelijk bij de vrouw terecht komt zijn de natuurlijk de zaadcellen. Nu vermoed ik dat als de telomeren van de stamcellen (zie echter bij 2) niet meer goed functioneren deze gewoon niet meer delen dmv apoptose waardoor voorkomen wordt dat er ongezonde zaadcellen worden geproduceerd. En hoe lang de telomeren van de zaadcellen zelf zijn maakt uiteindlijk niets uit. Maw of die kortere telomeren er toe doen weet ik niet zeker echter.. 2) Omdat ik vermoed dat spermatogonia een soort stamcellen zijn, maken deze vermoedelijk ook telomerase aan. Hierdoor worden de telomeren 'verlengt' zodat schade door vroegtijdige stop van deling wordt voorkomen. In de volgende bijlage staat daar iets over, welke ikzelf helaas niet kan openen maar de inleiding lijkt het te suggereren.
zie
http://www.leerkortom.eu/index.php?Bpk=519&Bmd5=16836624e8207e071459af0d16927c2e&B=ONCOLOGIE.docx&Spk=7&Rpk=125&StudieJaar=2&R=Geneeskunde en
http://www.stamcel.org/html/zaadcellen.htm
erotisi
8 jaar geleden
zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spermatogenese
Je vraagt (samengevat en hoofdletters):
Maakt het uit in het gedrag/GENE van een kind, of je dit kind verwekt met het sperma wat je op dat moment draagt (dus na educatie en gezond leven); Of met het sperma verwekt van toen je 18 was en slecht bezig was?

Genen veranderen NIET door gedrag. Aangeleerde eigenschappen worden NIET overge-erfd. Je krijgt genen van je ouders, en je geeft die genen (in een iets andere mix) weer door aan je kinderen.
tinus1969
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Je vergeet dat individuele cellen ook verminkt/beschadigd kunnen raken door een slechte leefstijl. Ook die cellen zijn soms in staat nageslacht te verwekken, maar meestal heeft een kind van zo'n verminkte geslachtscel daar wel nadelen van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Door o.a. alcohol grotere kans op allerlei problemen,
daar horen gedragsproblemen ook bij.
(uitleg in de link bij de reacties)