Mag een zorginstelling een cliënt verplichten samen te wonen met rokers?

Geachte,

reeds al langere tijd opzoek naar antwoord op dit vraagstuk, ook google, en het wetboek helpen mij niet bepaald verder.

Mijn vraag is, mag een zorginstelling zonder uitvoerige toestemming van een cliënt (schriftelijk of mondeling) deze als niet roker VERPLICHTEN samen te wonen met andere rokers? Lijkt mij namelijk niet helemaal sjofel als het de nadruk heeft van zorginstelling... erg zorg...zaam of ''gezond'' zou ik dit namelijk niet noemen.

Hopelijk kan iemand van jullie mij verder helpen hiermee.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rookt de medebewoner dan niet buiten, of in ieder geval buiten het bereik van de niet-rokende bewoner(s)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat is niet het geval, sterker nog er word in principe door het hele huis heen gerookt wanneer het ze maar uit komt, hier mag je zelfs de wc en badkamer bij rekenen. terwijl dat nadrukkelijk verboden is, maar de instelling zelf doet er geen ruk aan. En zover er ''op de eigen kamer'' gerookt word, 8 van de 10keer staat de deur van deze of gene toch wagenwijd open dus trekt het alsnog door het hele pand heen, nota bene nog door de deur of er onderdoor van de niet rokende persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op basis van respect en beleefdheid zou het toch niet moeten dat anderen hier overlast van ondervinden. Volgens mij regelt een zorginstelling dit zelf, en is er geen gerechtelijke regelgeving voor (weet ik niet zeker!), maar je zou het wel kunnen aankaarten bij de betreffende zorginstelling.

Antwoorden (3)

De meeste zorginstellingen hebben inmiddels een rookbeleid waarin staat wat wel en wat niet mag. De antirookwet beschermt echter alleen werknemers tegen het roken. En dat is voor een hoop zorginstellingen al genoeg reden om een algeheel rookverbod in te stellen binnen de gebouwen. Het blijft natuurlijk wel een ethisch moeilijke vraag of je bewoners mag verbieden om in hun eigen woning te roken zeker als ze dat al hun hele leven hebben gedaan. Echter er moet ook zorg geleverd worden, en je kan een werknemer ook niet verplichten om in een rookomgeving te moeten werken. Vandaar dat rookbeleid.
Om een bewoner te verplichten om bij andere bewoners te wonen die roken heeft verder niets met de wet te maken.
Maar het heeft wel met respect naar die ene bewoner te maken. En ik vind dat als een bewoner duidelijk aangeeft dat hij niet bij rokers wil wonen, dat je dat als zorginstelling moet respecteren. Ook als een bewoner niet in staat is om dat aan te geven, en zelf ook niet rookt, vind ik dat je hem niet mag verplichten om bij rokers te wonen.
Maar dat heeft puur met respect te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit gaat niet op voor de thuiszorg, daar moeten medewerkers wel werken bij mensen die thuis roken. Ze kunnen geluk hebben als er rokende collega's zijn maar zomaar weigeren is gewoon geen inkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O, ik had een hulp van de thuiszorg en die kwam gelijk met haar regels, niet roken, ik heb recht op een rookvrije werkplek, 2 keer koffie graag met 1 zoetje, als ik dit geweten had..., maar ja, het was mijn eerste hulp, wist ik veel.
Nee, dat mag niet.
Een dergelijke instelling behoord zich gewoon aan de algemeen geldende wetten houden.
Het is heel simpel.
Openbare en publieke gelegenheden alsmede werkplekken mag niet gerookt worden.
Als de instelling er niets aan doet, wil nog niet zeggen dat het geoorloofd is..
Even een belletje of mail richting de gezondheidsinspectie
http://www.igz.nl/contact/
en ik geloof dat het rookbeleid, al is het maar tijdelijk weer aangehaald wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker kan dat. Als je naar een instelling oid word verwezen bestaat er geen keus tussen rokers of niet rokers. Mensen die in diezelfde ruimte wonen en roken, moeten wel op de daarvoor bestemde plekken roken. Als er personeel rond loopt mag er nooit binnen gerookt worden maar bijvoorbeeld 4 jongeren die begeleid wonen, mogen wel op hun eigen kamer roken. Dit kan voor een niet roker dan ook vervelend zijn. Wel kun je iets weigeren omdat... vraag er dan bij dat je een alternatief wil met de reden dat je niet tegen de stank van de rook kunt in de hoop dat ze er bij een volgende keer rekening mee houden. Maar veel keus heb je daarin niet, omdat regels omtrend het roken in gebouwen bekend zijn. Ze zullen je dan ook nooit 1 kamer "mogen" laten delen met een roker als niet roker zijnde. Als dit wel het geval is, mag je dat ten aller tijden weigeren en moeten ze voor jou andere "woonruimte" zoeken. Je "eigen plekje" (kamer) zal dus altijd rookvrij moeten zijn.